לצעירים בלבד / יעל (פרוינד) אברהם

 

'טרזן' הביא לכותבו את התהילה ואת העושר, הכוח המניע ביצירתו. אולם בקרב אניני הטעם הספרותי הוא ייזכר כסופר פחות ערך – זאת בעקבות לשון מסורבלת ורדודה ודמיון מביך למקור הספרותי, מוגלי

אדגר רייס בוראוז

סופר

נולד: שיקגו, 1 בספטמבר 1875

נפטר: לוס אנג'לס, 19 במרץ 1950

יצירה ידועה: טרזן

קולנוע: כארבעים עיבודים קולנועיים נעשו לסיפור טרזן. הטרזן הקולנועי האהוב ביותר הוא ג'וני ויסמילר. בשנת 1999 נעשה לו עיבוד אנימציה על ידי וולט דיסני

מהירות רבה טיפחה קאלה את האסופי הקטן. קשה היה לה להבין מדוע אין הוא צובר כוח וזריזות, כגוריהן של הקופות האחרות. יצאה קרוב לשנה מאז אימצה אותו לעצמה, בטרם ידע להלך בכוחות עצמו – ועדיין לא ידע לטפס על העצים. הוי, כמה איטית הייתה תפישתו! לעיתים הייתה קאלה משוחחת עם הנקבות הזקנות על אודות הפעוט שלה, אבל אף לא אחת מהן ידעה להסביר מדוע כה איטי הגור שלה ברכישת עצמאות. הוא לא ידע אפילו לחפש מזון לעצמו! אילו ידעו שהתינוק כבר היה בן שלושה עשר חודש לפני שהגיע לידי קאלה, היו משוכנעות כי אין בו מועיל, שכן גורי קופים בני שלושה חודשים היו מפותחים יותר, בשבט זה, מן הקיפוף הלבן, שכבר מלאו לו עשרים וחמישה חודשים. טובלאט, בעלה של קאלה, לא שבע נחת מהתינוק הלבן, ואילולא הייתה הנקבה שומרת עליו מכל משמר, ודאי היה מסלקו מן הדרך…

(טרזן מלך הקופים, תרגם: אריה חשביה)

שיקגו, 1911. במשרד השתרר שקט. נראה שכולם הקדימו ללכת, סיימו את מטלותיהם המשמימות ופנו נעדרי סיפוק למשפחותיהם. והוא… פעם היה רודף אחרי אינדיאנים באריזונה, פעם עצר מפרי חוק במקסיקו, פעם רכב על סוסים בערבה כאילו אין מחר, ועתה מה? מבּוֹקר הפך לשוטר, ואת הזבנות עזב לטובת הלבלרות. הוא הביט על שעון הקיר כאשר הצטלצלה השעה – את שעונו שלו משכן לא מזמן כדי לקנות מזון. אֵמה הכורעת ללדת, מטופלת בשניים, וודאי מייחלת לבואו, אבל היה עליו לבצע עוד כמה מטלות חסרות מעוף עבור מנהל 'שאו ושות" תמורת כמה פרוטות עלובות.

כדי להפיג שעמומו הוא הסיר את כובעו, נשען לאחור ושלח יד לאחד מן השבועונים חסרי הערך שהיו מונחים על שולחן שכן. בעמודי האמצע התגולל סיפור בדיוני על גנרל שנקלע לשבט אינדיאנים והיכה אותם שוק על ירך. בעמוד האמצע של החוברת השנייה היה מוטל מלח אובד על חופיה של אפריקה, לומד לחיות עם אתגרי הטבע הפראי. אין ספק, הוא חשב, סיפורים נחותים כמו אלה, רקובים, שגרתיים וצפויים, יכול גם הוא לכתוב. לפחות יהיו מבדרים מאלה, ואולי יוכל להרוויח מהם כמה פרוטות ולהחזיר לאמה את עגילי הזהב שמשכן בצר להם. כל שעליו לעשות הוא לבחור גיבור, כמו זה של קיפלינג. מוגלי ההודי שגדל בין עצי הג'ונגל העבותים, הוא דמות מופלאה! כן, הוא פסק, עליו למצוא גיבור ראוי כמותו: נועז, אמיץ, הרקולס מודרני עשוי ללא חת, שיהיה כמובן נצר למשפחה ראויה ומכובדת. הוא התחיל לשרבט דמות באותיות גדולות וחפוזות על אחת ממעטפות המשרד שאין בהן צורך, בראשו – כבסרט נע – נעו כל אותם סיפורים שגמע בספרייה. רומוס ורמולוס – מייסדי רומי שינקו מזאבה – התערבבו במוחו בסיפור המלח האובד שיצר קשר עם קופה ובסיפורי הרגארד שהיו מונחים על המדף בביתו המוזנח. על דף המכתבים המקומט של 'שאו ושות' הוא רשם והקריא בקול קשוב לעצמו: 'ביער עד שכיסה את הרמה היה קרצ'אק הזקן שולט בכיפה בשבט הגורילות…'

בין הפרא לאנושי

עלילות טרזן בן הקופים שהופיעו לראשונה בשבועון העממי 'אול סטורי', והפכו אותו לתופעה תרבותית ארוכת שנים, העניקו לבוראוז – מעבר לתהילה ולהכרה עולמית – את מה שנדרש לו יותר מכול – כסף. 700 הדולרים שקיבל עבורם הביאו את בוראוז לנטוש את העבודה הפקידותית שתיעב ולהתמסר לכתיבה. "יש סופרים המרגישים צורך פנימי לכך", אמר פעם על הטעם שבכתיבה, "אני כותב משום שיש לי אשה, שני פעוטות והשלישי בדרך. אין לי כל רצון להשתייך לאלה האומרים כי העוני מוסיף כבוד…".

סיפורו של טרזן שהתייתם מאביו ומאמו, אומץ על ידי קאלה הגורילה וגדל להיות מלך הקופים, היה למעשה סיפורו השלישי של בוראוז. קודם לו, פרסם באותו שבועון את 'מתחת לירחי מאדים' – סיפורו בהמשכים של גיבור הנוחת על מאדים ומכניע את הרשעים – ואת הסיפור 'פורץ החוק מטורן' על לורד גרייסטוק המשתתף במלחמת סכסוניה-נורמנדיה (שם הגיבור הושאל בהמשך לאביו של טרזן). 26 ספרי טרזן לא נועדו להיכתב מלכתחילה – טרזן הלוא הגיע לארצות הברית בסיום הספר הראשון, גילה שהוא ממשפחת אצולה ורצה לשאת את ג'יין אהובתו לאשה. אולם קהל הקוראים הנלהב ביקש עוד, וכמו במקרה קונן דויל ושרלוק הולמס, גם בוראוז 'אולץ' לכתוב ולהמציא עוד הרפתקאות חדשות עבור טרזן. הפופולאריות של טרזן צברה תאוצה, בוראוז שאף לראות את עלילות טרזן בכריכה קשה (הפוטנציאל הרווחי הוא שעמד לנגד עיניו כמובן) והספר יצא בשנת 1914.

אבל בעוד הציבור משווע לשמוע עוד על טרזן, גומע כל הרפתקה חדשה ומסוכנת שנרקחה עבורו, בוראוז הואשם ביצירת ספרות זולה, נמוכה, חקיינית, בעלת לשון מסורבלת וקשר רופף למציאות (בוראוז לא היה מימיו באפריקה והתבסס בעיקר על דמיונו ופחות על תחקיר). הדמיון לעלילות מוגלי שלעיתים כמעט מביך, והרתיעה של השמרנות האמריקנית מכך שג'יין וטרזן לא באו בברית הנישואים (טענה מופרכת כשלעצמה; הם באו בברית הנישואין בספר השני) רק הוסיפו לתדמית הספרותית הנמוכה שממנה סבל בוראוז.

אבל לחובבי טרזן זה לא שינה דבר. עוד בחייו נמכרו 40 מיליון עותקים ב-56 שפות; בוראוז הדיר מרשימת הסופרים המוכרים כל סופר אמריקני שהיה בה לפניו. מובן שהעיבוד הקולנועי הידוע ביותר בכיכובו של אלוף השחייה היהודי ויסמילר השואג את השאגה המפורסמת (אוסף קולות מבושלים באולפן שהורצו במהירויות שונות), ראשון מחמישה בכיכובו, תרם לפופלריות שלו, וחובביו לא ידעו כי המשפט האלמותי – 'אני טרזן את ג'יין' מעולם לא הופיע בטקסט המקורי. שמו של טרזן נכנס למילון, טרזן זכה לגרסות קומיקס, לאינספור חיקויים, מועדוני מעריצי טרזן הוקמו ופעילים ברשת עד היום וכאייקון הוצמדה דמותו של טרזן לצעצועים, לבגדים ולמשקאות. מעניין שגם בישראל של שנות ה-50 וה-60 פרחה תעשייה משגשגת של ספרוני חיקוי לטרזן, שהפך לגיבורם של למעלה מאלף סיפורים, היוצרים זיקה בין דמות הצבר לדמותו של הגיבור. שניהם, בראייה של אז, מחוברים לטבע, חזקים, ניצבים מול סכנות קיומיות ומתפקידם להביס את הרע ולהגן על הטוב והמוסרי.

טרזן הבוראוזי – מהו סוד הפופולריות האדירה שלו? כנראה העובדה שהציבור לא רק סוגד לכוח, לשרירים ולחוכמה של גיבור-העל התורן, אלא נהנה ואפילו לא באופן מודע מן המפגש הקוטבי בין הפראי לתרבותי, בין האיד לסופר אגו, בין החייתיות הג'ונגלית הנמצאת בכולנו לכבלי החברה האנושית.

הדרך אל העושר

בניגוד לביוגרפיה הבדיונית והצבעונית שבנה לעצמו, ובניגוד ליציר דמיונו, בוראוז היה ילד חלש וחולני. הוא נולד לאב איש עסקים וקצין בדימוס ממלחמת האזרחים. את בית ספר לא שרד ונשלח לבית ספר לבנות. לווסט פוינט, האקדמיה הצבאית המהוללת של ארצות הברית, לא התקבל. לצבא התגייס כטוראי. בעיות לב וחוסר התאמה עם לא מעט עזרה מאביו חילצו אותו משם.

בהיותו בן 25, לאחר שנשא את אמה, שלח ידו בכול: כורה זהב, נוהג בקר, זבן, שוטר, רואה חשבון, סוכן של מחדדי עפרונות. הוא לא בחל באף מקצוע, אבל אלה לא הושיעו והוא הגיע לפת לחם. מאז יבולו הספרותי הונע בעיקר מרצון קיומי. על הצ'ק שקיבל תמורת סיפורו הראשון העיד: "הצ'ק הזה היה האירוע הראשון הגדול בחיי. אין סכום היום שיוכל להעניק לי את הרטט שהעניקה ההמחאה על 400 הדולרים ההם".

תוך שנים הפך בוראוז מחסר אמצעים למיליונר. הצלחת הסרט הראשון (מראשוני הסרטים ההוליוודיים שגרף למעלה ממיליון דולר) סייעה בידו לרכוש שטח בקליפורניה ולבנות בה אחוזה מפוארת, בה גר במשך 35 שנה וכתב את עלילות גיבורו עם צוות גדול של קצרנים ומזכירות. אחוזתו קיבלה את השם 'טרזנה', ומאוחר יותר הפך שמה לשם העיירה שגדלה ונבנתה סביבה, ונקראת כך גם היום.

*

"רק האדם לבדו מבין כל היצורים הורג בלי היגיון והצדקה, אך ורק בגלל התאווה להסב סבל ומוות" (טרזן מלך הקופים)

בשנת 1942 ביקר בוראוז בהוואי, ועיניו חוזות בתדהמה ובאימה בהפצצת פרל הרבור על ידי היפנים. למחרת התייצב במשרדי הגיוס ותבע כי יגייסוהו לצבא לאלתר. כשהוסבר לו כי אין מגייסים קשישים כמותו הוא התעקש וגויס לבסוף ככתב צבאי. בוראוז בן ה-67 הפך לאחד המגויסים המבוגרים של צבא ארה"ב ולחביב החיילים הצעירים. הוא נשלח לאוקיינוס השקט ו"ייבא" את טרזן לסומאטרה, שם כתב את ספרו האחרון 'טרזן ולגיון הזרים'. סמוך לשחרורו מן הצבא, סובל מבעיות לב, מת בוראוז עשיר ומפורסם, סופר אהוד על הצעירים ופחת ערך בעיני המבוגרים אניני הטעם הספרותי.

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', י'ב באדר ב' תשע"א, 18.3.2011

פורסמה ב-20 במרץ 2011, ב-גיליון צו (זכור) תשע"א - 710, יארצייט / יעל (פרוינד) אברהם ותויגה ב-, , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: