עיצוב, פוליטיקה וציונות / דוד גדנקן

 

האמן והמעצב הגרפי נתן ביטוי בוטה בעבודותיו לדעותיו הפוליטיות. סדרות ציורים על תולדות הציונות בספרו החדש מגלות פן נוסף

טרטקובר, דוד טרטקובר; עם עובד, תשע"א 2011, 494 עמ'

בשנים האחרונות, יותר ויותר אמנים ידועי שם, או יורשיהם, מתעדים את היסטוריית יצירתם בספר. ספר אמנותי שכזה כולל בדרך כלל תצוגה צבעונית של מכלול עבודות האמן לאורך שנים, יחד עם מאמרים ומחקרים על יצירתו מאת מיטב האוצרים וחוקרי תולדות האמנות. ספר אמנות חדש מוקדש למעצב דוד טרטקובר.

טרטא, כשמו וכינויו בפי כול, הוא יליד חיפה (1944). הוא התחנך בבית הספר התיכון שליד האוניברסיטה בירושלים. לאחר שירות בצנחנים, למד ב"בצלאל" ובמוסד היוקרתי London College Of Painting והתמחה בתחום העיצוב. ב-1968 הצטרף טרטקובר לצוות ההקמה של הטלוויזיה הישראלית, השתקע בתל-אביב והחל בקריירה ענפה כמעצב וכמאייר.

מגוון עבודותיו הינו רחב מאוד, החל מעיצוב כרזות, אריזות, עטיפות ספרים ותקליטים, סמלילים של חברות ועוד. יצירותיו הגרפיות מגלות יצירתיות במיטבה, התעמקות בנושא האמור להיחשף לציבור ודגש על חוש הומור נפלא, שכה אופייני לו ביצירותיו.

דעותיו הפוליטיות ותמיכתו בתנועת "שלום עכשיו" הן סוד גלוי, שקיבל ביטוי בכרזות רבות בעלות מסרים פוליטיים בוטים. טרטקובר מזכה את ידידיו ולקוחותיו ביצירה פרי מכחולו כברכתו לשנה טובה. זוהי מסורת רבת שנים. ערב ראש השנה תשמ"ד זכיתי לקבל מטרטקובר פוסטר "שנה טובה". בכיתוב האישי כתב לי האמן: "ירבו זכויותיך כרימון". כשפתחתי את הפלקט, היה עליו הדפס של רימון רסס…

הכרזות שעיצב ואייר הן חגיגה צבעונית, והן בעלות מסרים חדים וקולעים למטרה. כדוגמת "עיר פלאות", הכרזה שבה נראה מאיר דיזנגוף רוכב על סוסו כשברקע עיר על חולות ים, פוסטר שעוצב לרגל 75 שנות תל-אביב; הכרזה לכבוד "בצלאל" ומייסדה פרופ' בוריס שץ, או חיים נחמן ביאליק על רקע בניין גימנסיה הרצלייה הישן. אלה הם חלק קטן מתוך סדרה גדולה על תולדות הציונות והעם בישראל, סדרה המוצגת כמעט במלואה בספר הנידון. כל גיבורי התרבות הישראלית זכו לאיוריו של טרטקובר: לוין קיפניס, אורי צבי גרינברג, שלונסקי, חנה רובינא, שושנה דמארי ועוד ועוד. זכורה לטוב ולציון לשבח הכרזה בעיצובו לרגל שנת השלושים לעצמאות ישראל ועליה מילה אחת בולטת: שלום.

יצירותיו הפוליטיות בוטות וחדות כתער. יצירתית במיוחד הסדרה שיצאה כנגד מלחמת לבנון, כשהנוקבת שבעבודות הייתה תחת הכותרת:"מי ימלל גבורות ישראל", וברקע אם בוכייה. כך גם סדרת עבודותיו שכוונה כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו תחת הכותרות: "טוב שארם משלום", כשביבי עם רטייה דיינית על עינו; או העבודה "ביטחון החיים חשוב מאיכות החיים", כששרה וביבי לבושים לסקי או ביבי מחזיק בתעודת "הנוסע המתמיד". גם סלידתו מאריק שרון מתבטאת בעיצוב דמותו הגרוטסקית, בעיקר בתקופת מלחמת לבנון. עבודות אלה היוו תגובה פוליטית שבועית של טרטקובר בעיתון "העיר".

טרטקובר מאוד בוטה בציוריו הפוליטיים אבל מתחת ל"קרום הקשיח" הוא אמן ציוני בכל רמ"ח ושס"ה. ציוריו על תולדות הציונות והמדינה – החל מהרצל, המשך בהכרזה על הקמת המדינה, ציורי בן גוריון ועוד, גם אם יש בהם ציניות טרטקוברית קלאסית – מורים על התוך השונה. מדינת ישראל, גם אם חלק ממנהיגיה סלדו מדעותיו של האמן, התעלתה מעבר לשיקולים פוליטיים והעניקה לטרטקובר את פרס ישראל לעיצוב לשנת תשנ"ב.

למען הגילוי הנאות אספר כי שירתּי עם טרטקובר במילואים ביחידת צנחנים, וגרנו בחדר אחד במחנה הפליטים ג'בליה בעת המרדפים אחר המחבלים ברצועה. ויכוחים עם חובשי הכיפות היו גם היו, אבל באינטימיות הזאת אתה מגלה את האמן ללא ה"פוזה" הפוליטית האופנתית. גם אם לא יאהב זאת, אומר כי טרטקובר הוא יהודי חם וציוני אמיתי.

תכונה אופיינית לאמן, המוצגת בצורה נפלאה בספרו, היא תחביב האספנות שלו – משחקי ילדים. אריזות של מוצרים, פלקטים וכדומה, החל משנות ה-20, מתקופת 'ארץ ישראל הישנה והטובה'. טרטקובר משלב אוספים אלה ביצירותיו וכן אוצר תערוכות המשלבות אוספים אלה. בנוסף, הוא כתב בשנים עברו מחקרים על עיצוב המוצר שחלקם הופיעו כספר.

הספר "טרטקובר", המחזיק 494 עמודים, מציג מגוון רחב של יצירותיו הגרפיות בכל התחומים ולאורך כל שנות פעילותו האמנותית. הייחודי בין פרקיו של ספר מרתק זה הוא הפרק האחרון. חלק זה של ספר האמנות הינו קטלוג מלא של הדימויים המופיעים בו. לכל דימוי, המודפס בצורה מיניאטורית, מצורף טקסט מעניין שכתבו עשרות עמיתיו למקצוע, חוקרי אמנות ועוד. בעיניי, ספר זה הוא אחד מספרי האמנות הטובים ביותר שהופיעו בשנים האחרונות, המעוצב בצורה נפלאה.

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', כ'ח בחשון תשע"ב, 25.11.2011 

 

פורסמה ב-26 בנובמבר 2011, ב-גיליון תולדות תשע"ב - 746, עיון ותויגה ב-, , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 2 תגובות.

כתיבת תגובה