סיפור 
של חורף

ספרים מותירים חותם כשדמויותיהם מטביעות חותמת על הנפש. אין עניין אם הן משעממות, אין מתח אם איננו חרדים לגורלן ואין שריטה של הזיכרון אם חלפו על פנינו ולא נכנסו פנימה להתארח. המלצות המבקרים לימי סגריר

סגריר-1בנדיט

איתמר אורלב / עם עובד

גבר צעיר הנתון במשבר משפחתי מחליט לבקר את אביו הנוצרי שנשאר בפולין אחרי שמשפחתו היהודית עלתה לישראל. במרכז הרומן הפצע הנפשי של הגיבור ומקורו בהתנהגותו המחרידה של האב האלים והשתיין שהפקיר את משפחתו לחיי רעב ומצוקה והטיל צל כבד על חיי בניו ובנותיו. במהלך הביקור מתגלות עובדות חדשות על חייו של האב ודמותו נחשפת במורכבותה. הרומן כתוב בסגנון מבריק ושומר על מתח דרמטי לכל אורכו. דיאלוגים בעלי עוצמה מהווים אמצעי מרכזי לעיצוב הדמויות והכתיבה בגוף ראשון יוצרת ממד רגשי דחוס. צרמו לי הגידופים הגסים החוזרים על עצמם בדברי האב ומביעים את חספוסו האיכרי ואת מצבי הקצה של חייו, ולדעתי ניתן היה לדלל אותם. מעבר לכך, "בנדיט" הוא רומן עמוק ומרגש, קצבי וסוחף, ומהווה בשורה גדולה בספרותנו.

רבקה שאול בן צבי

במקרה, או שלא

סגריר-2טלי שפירא שחטר / טל-מיד

לפעמים משום מקום צומח ספר כמו איזו תכלת של תקווה שאפשר בכל זאת לפרסם רומן גם בהוצאות עלומות שם או עצמיות. כזה הוא המקרה של הרומן "במקרה או שלא", שלא במקרה הוא דווקא רומן איכותי שהיה ראוי להתפרסם בהוצאה גדולה. הספר עוסק בהתרסקות של משפחה יאפית תל אביבית, המאבדת את כל נכסיה ונשארת בחוסר כול בגלל תרגיל עוקץ שעושה להם חברו הטוב ביותר של הבעל. הרומן מהווה תמרור אזהרה, והוא מתאים מאוד לרוח המשבר הכלכלי של ימינו. הספר כתוב בעברית קניוקית להתפאר ועלילת המתח שלו מצליחה לגעת בקורא.

ירון אביטוב

קץ עידן הקורבנות

סגריר-3תמורות דתיות בשלהי העת העתיקה

גדליה סטרומזה / מאגנס

גי (גדליה) סטרומזה היה פרופסור בחוג למדע הדתות באוניברסיטה העברית, מומחה לנצרות הקדומה. בספרון זה, המושתת על ארבע הרצאות שנשא בצרפת, הוא דן בחמישה נושאים: טיפוח של עצמי חדש, עלייתן של דתות הספר, תמורות ריטואליות, מדת אזרחית לדת קהילתית, ממורה החכמה למורה רוחני. מעבר להרצאה המרתקת, יש בספר מידע רב אך בעיקר תובנות מעוררות לעיון מחודש בתהליכים המעצבים של התרבות היהודית מסמוך לחורבן הבית השני עד לחתימת התלמודים. בעבורי היה זה ספר מעורר השראה ומרגש.

נחם אילן

קונסטלציה של תופעות חיוניות

סגריר-4אנתוני מארה / מאנגלית: שאול לוין / כנרת, זמורה-ביתן

 יום חג לאוהבי ספרים כבדים ודשנים שלא נרתעים מנושאים כמו מלחמה ומוות. הספר עשה כל שביכולתו כדי לחמוק מהרדאר: יש לו שם בלתי קליט, נושא מרתיע, והוא גם ספר ביכורים של מחבר לא מוכר. ובכל זאת הוא אחד הספרים המוצלחים שקראתי השנה. חמישה ימים בשנת 2004, שבהם אביה של הילדה חווה נלקח למקום לא ידוע. השכן, רופא כושל עם נפש של צייר, מעביר אותה לחזקת רופאה שאת שמה שמע פעם, לפני שנים. ברקע בוערת המלחמה בצ'צ'ניה. לכולם סיפורי חיים, סודות וזוועות. הספר הזה הוא מה שאנחנו מדמיינים כשאנחנו אומרים בערגה "ספר אמיתי". לא תמיד נושא חשוב הוא גם הבטחה לחוויית קריאה משמעותית. הפעם כן. נאמר בכנות שיש לו גם חסרונות. למשל, הוא איננו חף ממניירות. אבל בשורה התחתונה: זה ספר. ספר מצוין באמת.

גילית חומסקי

אני עדיין כאן

סגריר-5קללי אביט / מצרפתית: אסנת יקירה, ידיעות ספרים

אלזה היא חוקרת קרחונים שנפצעה אנושות בתאונת טיפוס ומאז מאושפזת במצב צמח בבית חולים. אחיו של טיבו נהג בשכרות ודרס למוות שתי נערות, ומאז הוא מאושפז, סמוך לחדרה של אלזה. טיבו נכנס לחדרה של אלזה מחוסרת ההכרה כדי להימלט מהמפגש השבועי המייסר עם אחיו הרוצח, ומתחיל לדבר איתה. אלא שאלזה מודעת לכל מה שקורה סביבה ואינה מסוגלת להניע אף שריר בגופה כדי ליצור קשר עם הסובבים אותה. זהו סיפור קטן, יפה ושובר לב, על אהבתם של שני אנשים שאינם יכולים להיפגש באמת, אבל הקשר ביניהם חזק מגבולות הגוף. רומן שאינו מהלך בגדולות על אף שהיה יכול לשאוף אליהן. התוצאה היא סיפור אנושי מחמם לב על אהבה, אמון ובחירה בחיים.

בכל סרלואי

החברה הגאונה

סגריר-6אלנה פרנטה / מאיטלקית: אלון אלטרס / הספריה החדשה

"החברה הגאונה" הוא הראשון מארבעה רומנים נפוליטניים, טטרלוגיה המתארת בפרטי פרטים ובמשיכות מכחול רחבות, אפיות, את סיפור ידידות הנפש בן שישים השנה של שתי נשים איטלקיות. ב"החברה הגאונה" מתוארת תחילת החברות בין לילה צ'רולו, בתו של סנדלר קשה יום, לבין המספרת, אלנה גרקו, בתו של שוער בעירייה, שתיהן מתגוררות בשכונת פועלים ענייה בנאפולי. "דמיינו את ג'יין אוסטן זועמת, ויהיה לכם מושג עד כמה יצירות אלה טעונות בחומר נפץ", כתב ג'ון פרימן, מבקר ספרות אוסטרלי. ואכן, יש משהו מהפנט, מכמיר לב, קשוח ומרומם בסיפורן של שתי הילדות המוכשרות והמיוחדות האלה, על רקע איטליה הסוערת, המעמדית והפוליטית, בשנות החמישים. ספרות מופתית.

יונתן דה שליט

הר הזהב

סגריר-7ג'נג לינג / מסינית : אהד נבו ואלה שולגה / כתר

הספר נפתח בפרקי רקע ארוכים על אודות משפחתו הסבוכה של הגיבור ויש להתאזר בסבלנות –  ככה זה בספרות סינית. לבסוף מגיעים לעניין. נער בן שש עשרה מכפר נידח, שחולם ללכת בעקבות דודו ולהתעשר מכריית זהב בקנדה, ואז מוצא את עצמו מועסק בעבודה מפרכת ומסוכנת של פיצוץ סלעים לפריצת תוואי מסילת הרכבת בהרי הרוקי. בנחישות, אומץ וחריצות הוא מפלס דרכו לעושר אגדי, בעוד שמשפחתו שנותרה בסין עוברת תקופות קשות של כיבוש יפני, חילופי שלטון ותלאות הקומוניזם של מאו. בספרה עב הכרס מציירת הסופרת תמונה רחבה, מורכבת ומוחשית מחיי המהגרים הסינים – שמעבדות מודרנית באמריקה הגיעו חלקם לעושר עצום בעוד אחרים הקימו אימפריות פשע מהמסוכנות ביבשת. רומן כמו פעם, כתוב היטב ומעניין על נושא לא מוכר.

חבצלת פרבר

כל האור שאיננו רואים

סגריר-8אנתוני דואר / מאנגלית: שאול לוין / מודן

יש ספרים שנוגעים בקסם. אחר כך אפשר לזהות בהם שגיאות מציאות או היסטוריה או מניפולציות, אבל בקריאה יחפה הם מרחיבי לב וסוחפים. כזה הוא הספר דנן. גיבוריו הם נערה ונער מתבגרים – האחת בצרפת והאחר בגרמניה של ימי מלחמת העולם השנייה. היא מאבדת את ראייתה ואת אביה והופכת לבעלת תפקיד זעיר בהתנגדות הצרפתית; והוא יתום שנשלח לפנימייה צבאית בשירות הרייך. שניהם מנסים לפענח את סודות העולם – היא בעזרת דגמי רחובות העיר שהכין לה אביה ומישוש פלאי הטבע והוא באמצעות גלי הרדיו וכישוריו הטכניים. דמויות עדינות ולא נשכחות בקלות בספר שהחזיר אותי לימים ולילות של קריאה, ימים של תום, של התפעלות מידע מדעי-טכנולוגי כמו בספרי ז'ול ורן שהוא מרבה לצטט, ושל צלילה לעולמות אחרים שמשעה כל ביקורת.

שמואל פאוסט

פורסם במוסף ,'שבתמקור ראשון כ"ט כסלו תשע"ו, 11.12.2015

פורסם ב-13 בדצמבר 2015,ב-גיליון מקץ תשע"ו - 957, סיפורת. סמן בסימניה את קישור ישיר. תגובה אחת.

  1. תודה על ההמלצות, אהבתי את קונסטלציה של תופעות חיוניות, אנסה להגיע גם לחלק משאר הספרים.

כתיבת תגובה