קיצור תולדות הפמיניזם | שלום רוזנברג

האם היהדות היא נשית או גברית, ומה מקומה של לילית במסורת? על פמיניזם יהודי מבנות צלפחד ועד שפינוזה

בפרשת פינחס מתוארת פנייתן של בנות צלפחד בעניין ירושת אביהן. הפרטים לא חשובים, חשובות הן עצם הפנייה והיענותו של הקב"ה: "כֵּן בְּנוֹת צְלָפְחָד דֹּבְרֹת". הן מייצגות עבורי את לידתו של הפמיניזם, בעצם של כמה סוגי "פמיניזמים" הנאבקים על דרכיהם. ארשה לעצמי לכתוב דברים ספורים על הדילמות שהן מציבות לפנינו, כאן והיום. אעשה זאת תוך שאני שואל מושגים מתחום שונה לחלוטין.

איור: גונן מעתוק

איור: גונן מעתוק

פרצוף או זנב?

זכות הראשונים שמורה לנשיות ההיסטורית, נשיות מסוג O – התורמת האוניברסלית שלא ביקשה לעצמה כלום. זאת היא הרעיה והאם שבנתה את בית ישראל לאורך ההיסטוריה היהודית. לפיכך כשהיה רב יוסף, החכם העיוור, "שומע את קול רגלי אמו, היה אומר: אקום בפני השכינה שבאה" (קידושין לא, ב). זאת ה"אשת חיל" הקמה "בְּעוֹד לַיְלָה וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ".

שתי הנשים הבאות מאפיינות את סוגA  וסוג B, שכדברי רב ושמואל מבטאים שתי אפשרויות: פרצוף או זנב. הפמיניזם סוג B טוען שההיסטוריה הפכה את האישה לזנב, לסוג ב', ועתה יש לתקן את העוול ולהחזיר לה את מלוא אנושיותה. אין הבדלים טבעיים בין המגדרים, הכול מלאכותי, מובנה. הפמיניזם B מאמין באופנת ה-unisex, ממשחקי הילדים ועד לטנקים ולנגמ"שים. הוא משתתף במאבק הכלכלי של אשת העסקים B  ש"טָעֲמָה כִּי טוֹב סַחְרָה" ולפיכך "לֹא יִכְבֶּה בַלַּיְלָה נֵרָה [במשרדיה]", מאבק שפעם היה מיועד רק לגברים.

הפמיניזם מסוג A טוען טענה הפוכה. האישה היא פרצוף אחר של האנושי. A היא האות הראשונה של "אלטרנטיבה", אלטרנטיבה לפרצוף הגברי. דוגמה בולטת לגישה הזאת מצאנו במחקרים על ההתפתחות המוסרית של האדם שפיתח לורנס קולברג ע"ה. בסולם שהיה מיועד לתאר את השלבים השונים פיגרו הנשים באופן מתמיד. האבסורד הובן רק כאשר הועלתה הטענה שאולי אין אידיאל מוסרי אחד ויחיד אלא לפחות שניים. האחד, הגברי, מבוסס על החובה המופשטת של צדק. השני הוא אידיאל נשי אלטרנטיבי, הדאגה האישית לזולת והאמפתיה אליו.

פמיניזם מסוג A מאמין בחשיבות הביקורת על מה שניתן לכנות תופעות הציביליזציה הגברית, כמו למשל הקפיטליזם החזירי. ואכן, על הפרופסורית לכלכלה מסוג A המואסת בתופעה זו שר הכתוב: "כַּפָּהּ פָּרְשָׂה לֶעָנִי". היא מסוגלת לתרום פרספקטיבה בריאה יותר לעולם וליהדות. לא בכיבוש מקומות גבריים ישנים, אלא בפיתוח אלטרנטיבות נשיות חדשות ובריאות.

ועתה לעמדה הרביעית, סוג AB. זאת גישה חינוכית מינימליסטית, הדורשת לאפשר את הרחבת אופקי החיים של הנשים לכל אחת כפי נטיותיה; הרחבה מעבר לגבולות הצרים של הביתי והמשפחתי, של ילודה והחזקת בית. עבורי AB הוא החלום שאף אדם, לא אישה ולא גבר, בערכו את חשבון חייו – הסופי או הארעי – לא ישאל את השאלה הטרגית: "זה הכול?"

יהדות מרוככת

באופן אירוני הייתה המסורת היהודית – בגרסותיה הפופולריות והמסתוריות – הוגנת לצד הנשי. היא הכירה בשתי דמויות שטניות: לילית ואשמדאי. לילית הייתה מעין מהדורה ראשונה של האישה שלא נולדה מצלע גברי. באגף אחד של הפמיניזם היהודי הפכה לילית משטן לגיבורת תרבות, המסמלת את האישה המשוחררת שחרור מוחלט, גם בממד המיני, המפתה גברים ומורידתם לשאול. כך נגאלה לילית. נשאר לפמיניזם שטן-גבר, אשמדאי, שאותו ניתן לשנוא ולבוז, ואפילו קצת לפחד ממנו.

לא זו בלבד, פעם אחר פעם יצרו הוגים שונים זהות בין היהדות לנשיות. במסכת התיאולוגית-מדינית (עמ' 43) כותב שפינוזה על היהודים משפט מפתח: "אלמלא ריככו יסודות אמונתם [קרי: החיים הדתיים] את נפשותיהם, הייתי מאמין בהחלט כי ביום מן הימים בבוא שעת הכושר… שוב יקימו [היהודים] את ממלכתם". הריכוך הזה הפך לנשיות טוטלית בהגותו של אוטו ויינינגר (1903-1880), יהודי אוסטרי, אוטו-אנטישמי ואנטי-נשי, הנערץ על ידי הנאצים. בספרו "מין ואופי" פיתח תיאוריה שלפיה כל אדם הוא דו-מיני, אנדרוגינוס בנפשו, אך במינון שונה. היהודי מבטא לדבריו את הנשי המוחלט, וממילא את הכיעור ואת המיניות. הוא שנא את לילית וגם את עצמו. אשמדאי לכד את נשמתו, ולא נח עד שויינינגר התאבד.

פלא הוא שלמרות גילם לילית ואשמדאי עדיין אקטיביים. אינני יודע איך הצמד המתועב הזה מסתדר בינו לבין עצמו, ואינני מכיר את המטפל הזוגי שלהם. ברור לי שהם יצרו נגדנו קואליציה הרמונית ודמונית מימים ימימה. לפי אשמדאי חטאנו כי היינו נשיים מדי. היום, כשאנו מעִזים להתגונן נגד אויבינו, אנו מואשמים על ידי לילית ב"מצ'ואיזם" ישראלי.

ההלכה היהודית ריככה את חיינו? מחמאה כבירה שלה לא ציפיתי משפינוזה! "הריכוך היהודי" שעליו הוא מדבר יכול היה להוות מודל אלטרנטיבי לאנושות כולה! אך האנושות לא רצתה לממש אלטרנטיבה משיחית זאת, וכרתה ברית עם אשמדאי, שטן הצבאות והמלחמות, שבנאמנות התגייס לשורות הנאצים. גאולת העולם היא אכן נשית, אך זמנה טרם הגיע. ובינתיים למדנו בבשרנו ששני הפרצופים הכרחיים, הרוך היהודי ו"המצ'ואיזם" הישראלי. גם על זיווג שני פרצופים אלה נאמר: "וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד". לא חלילה לנצח, אלא עד שהנשי ינצח, "וְכִתְּתוּ העמים חַרְבוֹתָם לְאִתִּים". או אז נוכל להניח את חרב אשמדאי באוהל מועד, על יד חרב גלית.

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון' כ"ג תמוז תשע"ה, 10.6.2015

מודעות פרסומת

פורסמה ב-13 ביולי 2015, ב-גיליון פנחס תשע"ה - 935, מילה בפרשה / שלום רוזנברג ותויגה ב-. סמן בסימניה את קישור ישיר. תגובה אחת.

  1. הדברים מעניינים ואעיר 2 הערות:

    1.לגבי אותן הטוענות על "הציוויליזציה הגברית" -שנשים עמדו ועומדות כראשי מדינות שנאלצו מתוקף תפקידן לנהל מלחמות הן עשו זאת באופן מיליטריסטי ובלהט קרב "גברי" לא פחות מאשר ראשי מדינות גברים שאמורים להיות יותר מיליטריסטיים באופיים

    כך זה היה בבריטניה אצל מרגרט תאצ'ר במלחמת פוקלנד וכך אצל המלכה אליזבת הראשונה שנלחמה היטב בספרדים

    כך היה אצל יקטרינה הגדולה מרוסיה שהרב שך זצ"ל היה רגיל לצטט את דבריה שאם חיילים נהרגים אפשר להוליד תמורתם אבל שאשר שטח אובד ונכבש על ידי האויב אי אפשר למצוא שטח אחר ולכן עדיף שחיילים יהרגו בשביל השטח!

    [הרב שך לכל מי שיודע ציטט זאת כגישת אנטי תיזה ליהדות ולא ניגע בהקשר המלא של דבריו שאני סמוך ובטוח שגם מתנגדיו באותו הקשר לא רואים עין בעין עם גישתה של יקטרינה ואכמ"ל]

    ולהבדיל אפילו אצלנו- שירת דבורה מדברת לא מעט על תשבחות ללוחמים ועל גינויים חריפים לשבטים שהשתמטו מלהילחם נגד יבין מלך חצור וצבאו

    הניסיון אפוא מוכיח שנשים נמצאות בהגה השלטון זה ממש לא מוכיח שהן ינהלו "דיפלומטיה נשית" של שלום ועדינות

    2.לצער הלב רואים שאצל הפמיניסטיות הרדיקליות יש זהות ברורה להלך החשיבה של הקומוניסטים :

    ראיית העולם בדיכוטומיה של "שחור לבן" של עולם שיש בו רק "מדכאים ומדוכאים" ללא גווני אמצע וראיית כל הנשים שלא חושבות כמותן שהן "שבויות בתודעה כוזבת" שה"גברים" שכנעו אותן שטוב להן למרות שבעצם רע להן והן "לא מבינות את זה"

    כמובן שבשתי התפישות הנ"ל מדובר בהבלים מוחלטים וחבל על אלו שמחזיקות בעמדות הללו

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: