מחילה וישועה | יונתן דה־שליט

כמו בכלל ספריו של נסבו, גם אנשי ארגון צדקה דתי כמו צבא הישע מתגלים בקלונם וחושפים את הבעייתיות והצביעות של החברה הנורווגית ושל מוסדותיה 

המושיע

יו נסבו

מנורווגית: דנה כספי

בבל, 2014, 487 עמ'

 

"הארי התעורר בשעה שמונה … מעל הרכס הנמוך במזרח האדימו השמים כמו בתולה והכוכב האחרון החוויר ונעלם" (עמ' 405). ברוכים הבאים לצפון הרחוק. ברוכים הבאים לאוסלו בירת נורווגיה, שבה בחודש דצמבר זורחת השמש בשעה שמונה, מחזיקה מעמד אך בקושי, חיוורת וחלשה, רק כדי לשקוע אחרי שבע־שמונה שעות לעוד לילה ארוך וקר מאוד.

"המושיע" הוא ספרו השישי של יו נסבו, סופר המתח הסקנדינבי שספריו הפכו רבי מכר עולמיים. הוא הרביעי שיוצא לאור בעברית, והוא מתפרסם בארץ תשע שנים אחרי שיצא לאור בנורווגיה.

סוד קסמם של ספרי המתח הסקנדינביים, שהפכו להיט בינלאומי החל מסדרת מרטין בק שכתבו בני הזוג פר ואלו ומאי שובאל (קראו את הספר המרתק והמהפכני "רוזאנה", בהוצאת כתר) ועד ל"טרילוגיית המילניום" של סטיג לארסן ולסדרה הנפלאה עם קצין המשטרה קורט וואלנדר (מאת הנינג מאנקל), הוא בזרותם. הם פורשים בפנינו עולם אחר, קר ואפל, מאופק ומתון על פני השטח, רצחני ואלים בתוך תוכו, באזור גיאוגרפי ונפשי שאנחנו לא באמת מכירים. אך יחד עם כל אלה, האנושיות שבו, על כל מורכבותה וחסרונותיה, מוכרת לנו מאוד, כי בני אדם הם בני אדם בכל מקום.

והנה, ב"המושיע" מתווספת לזרות הסקנדינבית גם הזרות הטמונה בצבא הישע ובמושגים הנוצריים שהוא מייצג. הספר עוסק לא מעט במחילה ובישועה, ובדרך שבה לפעמים משמעותן מקבלת פנים אחרות וחדשות. למרות הזרות, ואולי גם בגללה, "המושיע" הוא ספר מרתק ומהיר, עם עלילה מורכבת ורבת תפניות. לי היה קשה להניח אותו מהיד, ולמרות אורכו (שזכה לנזיפות בכמה ביקורות שקראתי) הצטערתי שהוא נגמר אחרי 487 עמודים בלבד.

ברוטאלי עם לב

גיבורו של הספר הוא קצין המשטרה המבריק, האלכוהוליסט והבודד הארי הולה, המככב בעשרה מתוך שנים עשר ספריו של נסבו. אוסלו בחורף קודרת ממילא, אך הקריאה ב"המושיע" היא חוויה אפלה במיוחד. חומרי העלילה הם צבא הישע הנורווגי, ארגון צדקה נוצרי המתנהל בדפוסי היררכיה ואתוס שבאמת דומים לצבא אמיתי; רוצח שכיר שלחם בשנות התשעים כילד קרואטי חסר פחד מול הסרבים במלחמת הבלקן האכזרית והעקובה מדם; מסוממי העיר; מעשי רצח ואונס ברוטליים; הגברים והנשים המשרתים במשטרת אוסלו, הנלחמים יום יום בפשיעה האלימה המפעפעת כמו ביוב העולה על גדותיו לרחובות השקטים לכאורה של עיר מהוגנת, שלווה וסובלנית.

הכוח המניע של הספר אינו עלילת המתח. היא אכן מהווה ציר שסביבו מתפתח הספר, והיא באמת מותחת ומעניינת כשלעצמה, אבל בעיניי העיקר הוא דמותו הלא שגרתית של המפקח הארי הולה, שכמו עמיתיו, השוטרים גיבורי ספרי המתח הסקנדינביים, מתעמת – דרך עיסוקו בפשע – עם הפנים האמיתיות של מדינת הרווחה שבה הוא חי. כמו כל גיבור טוב של ספר בלשים גם הארי הולה הוא אדם פגום. הוא אלכוהוליסט, הוא בדרך כלל בלתי נסבל (בעיקר מול מפקדיו), הוא מתקשה ליצור יחסי קרבה עם עמיתיו ועם הנשים שבחייו, והטעם שלו במוזיקה הוא באמת נורא. יחד עם זאת הוא מבריק, נחוש ועקשן, עם לב שנפתח דווקא לאנשים העלובים החיים בשולי החברה. יש בו משהו ברוטלי שאינו מאפיין את רוב האנשים בסביבתו המהוגנת (דוגמת המשטרה ומוסדות הציבור והחברה האחרים בנורווגיה), והברוטליות הזו, הכל כך לא סקנדינבית, הופכת אותו לשונה, למיוחד ובמובנים מסוימים גם לאטרקטיבי ולמעורר הזדהות.

דמותו של הולה מתפתחת מספר לספר, וב"המושיע" אנחנו נפגשים עם גרסה יותר בוגרת ומורכבת שלו, שיודעת לתרגם אהבה וכאב לא רק להרסנות הטמונה בשתיית אלכוהול בלתי נשלטת. "להרף עין פגיע אחד הארי חש רחמים ותו לא. לא הרחמים שהיה יכול לחוש כלפי הקורבן או קרוביו, אלא כלפי מי שלרגע קורע לב אחד עומד מול אנושיותו העלובה שלו עצמו" (עמ' 263). זה ההארי הולה המתבגר שאותו אנו פוגשים בספר זה.

ארצות סקנדינביה כעולם אחר, קר ואפל  צילום: שאטרסטוק

ארצות סקנדינביה כעולם אחר, קר ואפל
צילום: שאטרסטוק

תיקון לעולם אפל

ספריו של נסבו חושפים – דרך עלילות הפשע – את המורכבות, הבעייתיות והצביעות של החברה הנורווגית ושל מוסדותיה. גם אנשי ארגון צדקה דתי כמו צבא הישע חוטאים ברדיפת כבוד, בתאווה מינית אלימה ובאפליית נשים. כמו שמעירה בציניות מרטינה, בתו של מפקד צבא הישע הנורווגי: "מייסד הצבא, ויליאם בות', אמר שאנשיו הטובים ביותר הם נשים. ולמרות זאת המצב אצלנו דומה לזה שקיים בשאר החברה. גברים טיפשים ובטוחים בעצמם שולטים על נשים חכמות שסובלות מפחד גבהים" (עמ' 299).

גם בנורווגיה יש אילי הון, טייקונים, שצוברים עושר אגדי על חשבון התמימים וחסרי הישע. גם בנורווגיה יש קציני משטרה מושחתים, הפועלים מחוץ לגבולות החוק שעליו הם אמורים להגן ולאורו הם אמורים לפעול. ב"המושיע" יש הד לפרשת שחיתות רצחנית וקשה שבה נלחם הארי הולה לאורך כמה מהספרים הקודמים בסדרה. הפרשה נחשפה והעבריין המוביל בה (קצין משטרה מבריק ואכזרי) נהרג באופן די מזוויע. בספר זה נוסף מעין אפילוג לפרשה זו והארי מגלה כמה דברים בעייתיים מאוד גם על מפקדו האהוב ביארנה מולר, שמסיים את תפקידו ויוצא לגלות עצמית בעיר ברגן, שהגשם יורד עליה ללא הפסקה. דווקא המפקד החדש, גונר האגן, שמגלם באישיותו את כל מה שהארי לא סובל, דווקא הוא מפתיע כל פעם מחדש, וגם דרך דמותו אנחנו מגלים שהעולם יותר מורכב, מסובך ומפתיע מכפי שלפעמים היינו רוצים שיהיה.

"הבן שלי היה אדם מת שרק חיכה… חיכה שמישהו יעצור את הלב שלו שסירב להפסיק לפעום. חיכה ל… ל…"

"מושיע."

"כן, בדיוק. מושיע."

"אבל זה לא התפקיד שלך, הולמן."

"נכון, זה התפקיד של אלוהים."

(עמ' 72)

הארי הולה נוזף כאן באדם שנטל על עצמו את תפקידו של האל. אבל בסוף הספר זה בדיוק התפקיד שלוקח הארי לעצמו. ובניגוד לכל הצהרותיו, הוא עוסק לא רק בישועה אלא גם במחילה ובהבאת תיקון.

התרגום של דנה כספי טוב וקולח. חבל שנפלו בספר כמה טעויות הגהה, שאינן הולמות את רמת ההפקה הגבוהה המאפיינת את ההוצאה בדרך כלל. בעיצוב הכריכה של ספר זה ושל שאר ספרי הסדרה בחרה הוצאת בבל במיתוג איכותי וגבוה, בניגוד להוצאות רבות ברחבי העולם שבחרו לספריו של נסבו כריכות צעקניות ובוטות המאפיינות ספרי פשע החותרים להיות רבי מכר. הכריכות של הסדרה עד כה יפהפיות, ויש לשמוח על הבחירה של ההוצאה.

בשורה תחתונה: מרתק, מורכב, אפל. מומלץ מאוד.

פורסם במוסף'שבת', 'מקור ראשון', ו' תמוז תשע"ד, 4.7.2014

מודעות פרסומת

פורסם ב-4 ביולי 2014,ב-ביקורת ספרים, גיליון בלק תשע"ד - 882, סיפורת. סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: