רבּה באמבטיה בשבת | עמיחי חסון

לימוד הגמרא הביא את המחברת, פסיכיאטרית במקצועה, לכתיבת שירים כנים ואישיים ולעתים הומוריסטיים, המציעים פרשנות ומבט מקורי על הסוגיות התלמודיות

our-lifeכי הם חיינו

בלה שור

צבעונים, 2013, 140 עמ'

בספר "ליקוטי מוהר"ן" מבקש ר' נחמן מברסלב מתלמידיו "לעשות מהתורות תפילות". אחת הפרשנויות המקובלות לבקשה מבינה אותה כניסיון לקחת את התורות מהמקום הלימודי והאינטלקטואלי אל המרחב האישי־קיומי. ואכן, ספר "ליקוטי תפילות" שחיבר תלמידו הגדול של ר' נחמן, ר' נתן מנמירוב, הוא דוגמה טובה לכך.

גם ד"ר בלה שור הופכת את התורות התלמודיות שלמדה לתפילות אישיות ופרשניות בספר השירה החדש "כי ה חיינו". כבר בשיר הפתיחה הנקרא בפשטות "תפילה" היא מבקשת מא־לוהים: "עזרני נא / להקים משכן / בתוכי / להעלות מתוכי / תרומה לעולם". אחריו, כמו אחרי התפילה שלפני הלימוד, נפרסים שערים שערים של מסכתות התלמוד (שבת, ביצה, מועד קטן, חגיגה, כתובות, גיטין, קידושין וסנהדרין) ובהם שירי ה"תרומה לעולם" שאותם חיברה שור בחמש השנים האחרונות, בעקבות לימוד הסוגיות התלמודיות בבית המדרש של בית מורשה בירושלים.

עיסוק בגיל ובנשיות. אחשוורוש והמן במשתה אסתר, רמברנדט, 1660

עיסוק בגיל ובנשיות. אחשוורוש והמן במשתה אסתר, רמברנדט, 1660

"כי הם חיינו" הוא ספר השירה השני של שור, פסיכיאטרית קלינית במקצועה, שעוסקת בשנים האחרונות בתלמוד. קדם לו הספר "השירה הזאת" (צבעונים 2011) שאיגד שירים בעקבות פרשות השבוע. כמו בספר הקודם, גם כאן אפשר למצוא רעיונות פרשניים ביחס למקורות שיכולים לשמש גם כלים לימודיים, ולהחיות את הסוגיות וההגדרות ההלכתיות במבט מקורי.

שור לוקחת למשל את אמירת הגמרא (במסכת מועד קטן) "שדה מטוללת (לחה והתייבשה) מותר ואין משקין שדה גריד (יבש)" חזרה אל הפסוק התנ"כי "כי האדם עץ השדה", ומשם היא ממשיכה את האלגוריה אל האנושי ביותר: "כי האדם / עץ השדה / משקים אותו / מתרגל למים / מרעיבים אותו / מתרגל למועט // גם בענייני הלב // דע / לא לפתוח ברז / אם אינך מסוגל / להתמיד".

בלה שור הופכת את התורות לפרטיות, מתרגמת את המושגים לחוויות, מתווכת ומדברת עם התנאים והאמוראים. לצד הידע התורני המעמיק והיצירתיות המרהיבה יש גם הרבה כנות וישירות במילים. היא מזדהה עם רצונו של רב אשי לצנזר את ההספד עליו בטרם עת ומודה "כמה אני נרעדת מהמחשבה / שידברו עליי / בלי שאוכל לשמוע / להגיב / לתקן" ("הספד"); מבקשת למצוא את "האַיֶּכָּה באֵיכָה / החיבור בחורבן / ההתגלות בגלות" (שיר נוסף בשם "תפילה"); שואלת "מה עושים עם אבני הסקילה / אחרי שסיימו את משימתן / האם מותר לזרוק את האבנים שוב / על מוצא להורג אחר", ומקווה שהאבנים מתאחדות כמו אבני יעקב ו"האבנים שמאסו בבנים / תהיינה לראש פינה" ("שאלה"); וגם מוצאת מקום לציוריו הסוריאליסטיים של רנה מגריט שמצטרפים ל"הרים התלויים בשערה" ממסכת חגיגה.

אחד הנושאים שחוזרים במהלך הקריאה בספר הוא עיסוק בגיל ובנשיות. שור כותבת בשיר "אוכל נפש" (בעקבות השורה מחידושי הרמב"ן "קישוט הגוף נראה שעשו אותו כאוכל הנפש"): "תאמין / זו אמת / מה שחז"ל אומרים / שבת שישים / כבת שש / לקישוט / שואפת ליופי // אני יודעת / מרגישה בעצמותיי / החורקות / בבשרי / המקומט // כל זמן שנפשי בקרבי / לבי שעדיין פועם / יוסף להשתוקק / כפעם".

בשיר אחר שנקרא "אסתר" היא כותבת: "לקח לי כמעט שבעים שנה / הראשונות של חיי / להעריך את אסתר / חבל שלא למדתי ממנה בנערותי / להשתמש בנשיותי / להשיג מטרותיי / להתחפש / להפעיל את המערכת / לטובתי / ואולי לטובת עמי".

המבט של שור לא נעדר הומור: איסור המלאכה השבתי "לא ייקוב אדם שפופרת של ביצה וימלאנה שמן" הופך בשיר "Humpty Dumpty“ לתיאור קריסה היפותטית במטבח הביתי; רבה בר רב הונא מתוחקר מה הוא עושה “בדף האחרון של מסכת שבת / יושב באמבטיה בשבת / מודד מים?“ (“סיום“), בזמן שהנשמה היתרה של שבת מתענגת על דג ומנהלת אתו דיאלוג (“נשמה יתרה“), והמשיח של שור יגיע גם יגיע “רכוב על אופנוע / לבוש ג‘ינס וטי שרט… והוא לא יפסיק לדבר בפלאפון עם א־לוהיו“.

המבקש אפוא לחבר את הלימוד אל נשמת השירה החיה ולעשות מהתורות מסכת־לב ימצא את מבוקשו בספר החדש של שור.

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', כ"ג תשרי תשע"ד, 27.9.2013

פורסם ב-27 בספטמבר 2013,ב-ביקורת ספרים, גיליון בראשית תשע"ד - 842, שירה. סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: