כחיות 
השדה | רפאל מלכא

שיח השדה

אין לי ספק שאינני היחיד שהרהר בשאלה – אילו יכולתי להפוך למי מבעלי החיים, באיזה מהם הייתי בוחר? כמו רבים, אני מניח שהייתי מבקש להיות ציפור. תודו שיש משהו קסום ביכולת לעוף גבוה ולהתבונן בעולם ממעל, מבלי שתהיה כבול לכיסא בתוך ארגז מתכת, שבו לא מתירים לך אפילו לפתוח חלון. אמנם להפוך לבעל חיים הרי זו ירידה בדרגה, ומבחינות רבות אין זו עסקה מוצלחת כל כך, כך שהייתי מתנה זאת באפשרות להתחרט ולשוב להיות כאחד האדם.

בפרשת וילך (הנקראת השבת בצמידות לפרשת ניצבים) מדובר על ההכנות שעורך משה רבנו לקראת פרידתו מן החיים. אף שהוא כבר "בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה" מלווה פרידה זו בצער גדול על כך שנגזר עליו שלא ייכנס לארץ ישראל. סביב דברי ה' אליו "הֵן קָרְבוּ יָמֶיךָ לָמוּת" מרחיבים חז"ל במדרש על ניסיונותיו של משה לשנות את הגזירה, ובין השאר מובא (ילקוט שמעוני וילך לא, רמז תתקמ): "אמר משה לפניו, ריבונו של עולם אם אין אתה מכניס אותי לארץ ישראל הנח אותי כחיות השדה שהן אוכלין עשבים והם שותין מים ורואין את העולם. כך תהא נפשי כאחד מהן, א“ל רב לך. אמר לפניו, רבש“ע אם לא תניח אותי בעולם הזה כעוף הפורח באויר בארבע רוחות העולם ומלקט מזונו בכל יום ולעת ערב חוזר לקינו, כך תהא נפשי כאחת מהן, אמר לו רב לך‘.

המניע העיקרי של משה להתחנן לזכות להיכנס לארץ הוא רצונו לקיים גם את המצוות התלויות בארץ (כמו מצוות השמיטה, תרומות ומעשרות, ביכורים וכו‘), ואם כן מה תועלת תצא לו מכך שייכנס אליה כחיות השדה או כעוף פורח, שאינם מקיימים מצוות? מוכרח אתה לומר כי משה מבקש שאם לא יזכה לקיים מצוות בארץ, לפחות יזכה לראותה ולחיות בה. ומי מפריע לו אז, כשיבוא לשתות ממי הנהר, לנהוג כאותו אייל שבפסוק (תהילים פרק מב, ב): "כְּאַיָּל תַּעֲרֹג עַל אֲפִיקֵי מָיִם כֵּן נַפְשִׁי תַעֲרֹג אֵלֶיךָ אֱ־לֹהים"?

דקדוק בדברי משה שבמדרש ילמד אותנו כי הוא מבקש להיות מאוכלי העשב, כך שלא יטמא נפשו באכזריותם של הטורפים. גם כעוף מבקש הוא להיות כאותם שמלקטים מזונם, וזהו ביטוי המתאים לציפורי השיר הניזונות מליקוט זרעונים ולא לעופות הדורסים חיים. בקשתו זו של משה נובעת מאהבה לארץ, אותה אהבה טבעית לחִנה ולמראות הטבע והנוף שבה, שעבור רבים משומרי התורה והמצוות אין בה ולא כלום. אך מה יגידו אלו כשידעו כי אני מכיר לפחות יהודי אחד, שאהבה זו הייתה עבורו המדרגה הראשונה שעלה בדרכו במעלות הקדושה? אני מניח שאתם כבר מנחשים מי הוא.

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', כ"ד אלול תשע"ג, 30.8.2013

פורסם ב-30 באוגוסט 2013,ב-גיליון ניצבים-וילך תשע"ג - 838. סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

כתיבת תגובה