ה"קין" של ווסטרוז | חיותה דויטש

מאבקי הכוח הבלתי פוסקים ב“משחקי הכס“, על הכתר, הנחלות, הנשים והכבוד, מקימים לתחייה את דמותו של קין – שהפך לאביהם הרוחני של רשעי הדורות כולם

לַחֲמוֹר, לַגָּמָל, לְעַצְמוֹ, לַאדוֹנָיו

לְכֻלָּם נָתַן אַבָּא שֵׁמוֹת,

וְאִמָּא – לְקַיִן.

עֲרֻמָּה מִשֵּׁם

לְלֵידַת אָחִינוּ הֶבֶל הִמְתַּנְתִּי.

יָדֹעַ יָדַעְתִּי כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ.

וַיִּוָּלֵד וְהִנֵּה

הֶבֶל פּוֹרֵחַ

בַּשָּׂדֶה

 

אֲנִי רָאִיתִי הֶבֶל מִתַּמֵר

אוֹתִיּוֹתַי רָאִיתִי

חוֹמְקוֹת לְהִסָּתֵר בֵּין עֲנָפִים

לְהִטָּמֵר בִּנְקִיקִים.

שְׁתוּקִים דָּמַי וּדְמֵי זַרְעִיּוֹתַי,

וּשְׁמִי אֲדָמָה לֹא נוֹדַע

 

(תאומתו של קין, שרה פרידלנד־בן ארזה).

 ידידתי המשוררת שרה פרידלנד בן ארזה נתנה בשירה קול ושם לתאומתו של קין, זו שאמורה הייתה, על פי המדרש, להינשא להבל. בשירה מקוננת התאומה על חייה שלה ועל חיי זרעה שלא ייוולד עוד. הרעיון שקין והבל אמורים היו לשאת את אחיותיהם לנשים ולהוליד מהן צאצאים מתרכך, מסבר־אוזן, בשל מקורו המדרשי. כשאברהם קורא לשרה אשתו "אחותי", בת אבי אך לא בת אמי, אנחנו מבינים שלטאבו של נישואי אחים, ולו אחים למחצה, לקח זמן להשתרש בעולם.

מופת של אלימות

האם יש סיכוי, ולו קלוש, שג'ון מרטין, מחברה הנוצרי של סדרת הפנטזיה הספרותית "שיר של אש ושל קרח", מכיר את המדרש על תאומתו של הבל, שחפץ בה קין? את סדרת הספרים של מרטין הפכו שני יהודים ניו־יורקים לסדרת טלוויזיה מוערכת ונצפית, "משחקי הכס", שעונתה השלישית משודרת בימים אלה בארצות הברית ובמקביל גם בישראל. הסדרה מתארת את עולמה הסבוך ומלא התככים של ווסטרוז, שעם פתיחת העונה השלישית שולט עליה נער צעיר וסדיסט, פחדן ויפה תואר. הנער, ג'ופרי שמו, הוא פרי הבאושים של גילוי עריות בין אמו ואחיה יפי התואר. משפחתם, משפחת לניסטר, תעשה כל שביכולתה לשמור על השלטון ועל טוהר הדם, ואם אפשר – גם על הכסף והכוח שמזינים זה את זה.

 'משחקי הכס' היא סדרת פנטזיה עם אווירה ימי־ביניימית, מופת של צילום, בימוי וכתיבה, כשם שהיא מופת של אלימות ובוטות מינית. אף אחד חוץ מוויקפידיה לא מסוגל לזכור את שמותיהן של כל הדמויות הנאבקות על הכתר, הכס, הנחלות, הנשים והכבוד. ה"קין" של ווסטרוז – או לפחות אחד מהם – הוא ג'יימי לניסטר, אחיה ואהובה הסודי של תאומתו המלכה, רוצח בעלה ויועצו. לצידו פועלים גיבורים נוספים, כמו אח הטוען לכתר ולנחלה המוכר את אחותו לשליט ברברי כדי לזכות בתמיכתו הצבאית, ונביאת אש מסתורית עובדת אלילים הממליכה יורש נוסף. כולם נאבקים על נחלותיהם, כבודם וחייהם.

לא רק "קיינים" בווסטרוז, גם "הבלים" שם לא מעט. דמויות שונות נאבקות במהלך הסדרה בקשיים שהחיים מניחים לפניהן. חלקן נרצחות, חלקן שורדות ומתפתחות; מנערה שאחיה מסרסר בה למטרות פוליטיות דאינריז הפכה למנהיגה אמיצה, בעלת מוסר וחזון; טיריון לניסטר, האח הגמד והדחוי של המשפחה, הסובל בשל קומתו הנמוכה אך מחפה על מומו בשנינות ובאומץ; בני משפחת סטארק ההגונים והאציליים, ועוד ועוד.

מאבקי הכוח הבלתי פוסקים שבסדרה מקימים לתחייה מדרש ידוע נוסף (בראשית רבה) המתחקה אחר הסיבות ליריבות בין קין והבל. התשובות שהוא מציע הן המצע הבסיסי של כל הדרמות האנושיות, חומר הגלם לספרים, למחזות ולסרטים מימי בראשית ועד עולם; סכסוך על רכוש ועל קרקע ("אחד נטל קרקעות ואחד את המטלטלין"); סכסוך סביב אמונה דתית, כוח ושליטה במאמיניה ("זה אמר בתחומי בית המקדש ייבנה וזה אמר בתחומי"); נשים ומין ("חוה הראשונה", "תאומה יתרה שנולדה עם הבל"); כבוד וכוח ("הבל היה גיבור מקין") ומעל הכול – הטכניקה הדרמטית־מניפולטיבית של ניצול נקודת התורפה של היריב: "אם תנצח אותי", אומר קין השרוע מתחת לאחיו, "מה אתה הולך ואומר לאבא? נתמלא עליו הבל רחמים והניח לו, מיד עמד עליו קין והרגו". קין למד להפעיל עורמה פוליטית ובו ברגע הפך לאביהם הרוחני של רשעי הדורות כולם.

האם המחבר הנוצרי של סדרת הפנטזיה הכיר את המדרש? מתוך הסדרה "משחקי הכס"

האם המחבר הנוצרי של סדרת הפנטזיה הכיר את המדרש? מתוך הסדרה "משחקי הכס"

קין על ספת הפסיכולוג

(…)

אִם תִּרְאוּ אֶת בְּנִי הַגָּדוֹל

קַיִן בֶּן אָדָם

תַּגִּידוּ לוֹ שֶׁאֲנִי

(דן פגיס, מתוך: "כתוב בעיפרון בקרון החתום")

סופרים ומשוררים רבים השתמשו בדמותו של קין וקצרה היריעה מלפרטם. דן פגיס, אחד מני רבים, הפך אותו לשם עצם כללי, לרוצח של העולם, אשר בשנים מסוימות, באירופה, הייתה לו זהות קיבוצית ברורה. טיבה של זהות זו משתנה במהלך התקופות והנסיבות. העולם המודרני ניסה למצוא לקין נסיבות מקלות ונעזר בפסיכולוגיה: גיבורו ה"קייני" של סטיינבק בספרו "קדמת עדן" הוא נער המחפש את אהבת אביו. גיבורו ה"קייני" של "האזרח קיין", סרטו הקלאסי של אורסון וולס, מחפש את אהבת אמו. אלה וגם אלה יכולים למצוא סימוכין לדבריהם במקראות או במדרשים.

בספר הנושא את שמו, "קין" של סאראמאגו זוכה הנובל הוא בעיקר נואף, אבל גם רוצח לא קטן. במקביל הוא פועל כמעין פורסט גאמפ, נוכח באירועים המשמעותיים של העולם הנולד: מגדל בבל, הפיכת סדום, תיבת נוח, עקדת יצחק. בכל אלה הוא ממלא תפקידים שונים – לעתים צופה ומתבונן בלבד, לעתים שותף למעשי ההרג השמימיים, לעתים מתערב לטובת בני האדם. ז'וזה סאראמאגו הפך את קין לשותף סוד, שותף ל"דבר עברה" של מנהיג העולם המחריב את עולמו בדרכים שונות.

שותפות זו מלמדת עליו סנגוריה, מה שאין כן על ה"פרטנר" העליון שלו. אמור לי מי שותפיך, טוען סאראמאגו הביקורתי, ואומר לך מי אתה. אין זו הפעם הראשונה שבה מופיע הסופר הפורטוגלי כיריבו הגדול של אלוהים ("הבשורה על פי ישו" הייתה הפעם הקודמת שבה השתלח במנהיג העולם וחלק על מניעיו). אגב, חודשים אחדים אחרי השלמת "קין" הלך הסופר לעולמו. עשו במידע זה כרצונכם.

אם נחזור ל"משחקי הכס" – כוחה בכך שאין היא מקובעת. ה"קין" שלה משתנה, משתפר, מתמתן. אחי המלכה־האם ואהובה הסודי עובר שינוי מפליא במהלך עונות הסדרה. נפילתו בשבי, רמיסת כבודו וייסוריו הופכים אותו לאדם טוב יותר. ידו נכרתת ועמה מוסרת גם ערלת לב. אט אט הוא מגלה פנים אנושיות, מסכן חייו עבור אחרים ולומד חמלה מהי. יפים הנדודים לקין, מני אז.

משחקי הכס (עונה שלישית)

דויד בניוף וד"ב וויס, HBO, ארצות הברית 2013

קין, זוזה סאראמאגו

הוצאת הספריה החדשה של הקיבוץ המאוחד, 2012

תאומתו של קין, שרה פרידלנד־בן ארזה

מתוך “חוט של חסר“, הקיבוץ המאוחד תשע“ג

כתוב בעיפרון בקרון החתום

דן פגיס, בתוך “גלגול“, רמת גן 1970

———–

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', כ"ט סיון תשע"ג, 7.6.2013

מודעות פרסומת

פורסמה ב-7 ביוני 2013, ב-גיליון קרח תשע"ג - 826, לפנאי ולפנים - חיותה דויטש ותויגה ב-, . סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: