מה לכם ול"שפת אמת" / רועי הורן

 

 פרויקט הההדרה הגדול של ה"שפת אמת", ספר ההגות העמוק והתוסס של חסידות גור, נערך דווקא על ידי בוגר "מרכז הרב". האדמו"ר הנוכחי נתן הסכמה בעל-פה אך לא בכתב

הרב שלום קליין. צילום: מרים צחי

מפעל של קרוב לעשור הגיע זה עתה לסיומו. הרב שלום קליין (61) סיים בימים אלו את מפעל ההדרת סדרת ספרי ה"שפת אמת", הלא הוא ר' יהודה אריה ליב אלתר מגור (1847-1905), האדמו"ר השלישי והמוכר של חסידות גור. אחד-עשר כרכים עבי כרס יצאו בסופו של דבר בסדרה זו על ידי המכון להוצאת כתבי יד שליד ישיבת 'אור עציון'. "המפיץ שלנו", אומר לי הרב קליין, "מבסוט מן המכירות".

הרב שלום קליין למד במדרשית נעם ומאוחר יותר בישיבת 'מרכז הרב'. לאחר מכן כיהן כר"מ בישיבת אור עציון וכראש הכולל שם, וכיום הוא משמש רב קהילת 'חומת שמואל' בשכונת הר-חומה בירושלים וראש המכון התורני שבישיבת אור עציון, שלאחרונה הוציא את הספר 'משמיע ישועה' על הרצי"ה קוק. נפגשתי עם הרב קליין בביתו שבשכונת הר-חומה לשיחה נעימה ומלומדת על מפעל הההדרה, על הגות ה"שפת אמת" ובשורתו ועל העניין שבעיסוקם של יוצאי "מרכז הרב" בספר העומד בלבה של חסידות הנתפסת בעיני רבים כיום כסמל לנוקשות דתית והחמרה יתרה, בוודאי בכל הקשור למנהגה בהפרדה בין המינים.

כיצד הגעת למפעל האדיר של ההדרת ספרי ה'שפת אמת'?

"את עיקר חינוכי ואת השקפת עולמי קיבלתי בשנותיי בישיבת 'מרכז הרב', שאליה הגעתי אחר מלחמת ששת הימים. שם למדתי תורה מפי הרב צבי-יהודה, וממנו קיבלתי את עניין ההעמקה בתורה, בפרשת השבוע עצמה, את ההאזנה לפנימיותה של התורה. בשנים האחרונות שלי ב'מרכז' התחלתי להתעסק בכתבי יד, בנבירה בצפונות הספרייה הלאומית. אחר כך נפטר הרב צבי-יהודה ועברתי ללמד בישיבת אור עציון, בראשותו של הרב חיים דרוקמן. שם פתחנו מכון תורני להוצאת ספרים, והתחלנו בההדרת כתבי יד של ראשונים – האור זרוע ור' אהרן הכהן מלוניל. באותה עת פנה אלינו אחד האברכים המבוגרים בישיבה, ר' אהרל'ה הראל, וביקש שנוציא את שיעוריו על ה'שפת אמת'. את ההצעה הספציפית הזו דחינו, אך משם עלה במוחי הרעיון להוציא את ה'שפת אמת' עצמו באופן מהודר. גייסנו כספים ויצאנו לדרך".

מה היה עיקר האתגר שעמד בפניכם?

"עיקר האתגר הוא כמובן איתור המקורות. ה'שפת אמת' דרש בשבת או במועד וכתב בעצמו את דרשותיו שעות רבות אחר אמירתן. אלא שהוא כתב אותן בקיצור ולא ציטט את המקור שאליו התייחס בדרשתו במלואו. לימוד ה'שפת אמת' בלא הכרת המקור שאליו מתייחס הדרשן עלול להחטיא את המטרה ואת עומק הרעיון שהוא מבקש להביע. מפעל הההדרה הינו למעשה איתור המקורות האלה והבאתם במלואם בפני הקורא. בתשעים וחמישה אחוזים של המקרים, ניתן לאתר את המקור בקלות בעזרת תקליטורי המקורות היהודיים הקיימים כיום. הבעיה היא עם חמשת האחוזים הנותרים. ה'שפת אמת' היה בקיא עצום בכל חדרי התורה ולפעמים נשען על מקורות עלומים ביותר. לפעמים הופעתנו לגלות שלמעשה אין מקור ממשי לדבריו. כך למשל הביטוי "איזהו חכם היודע את מקומו". זה אמנם נשמע חז"לי, אך האמרה הזו עצמה היא למעשה שגרת לשון שהייתה רווחת ללא מקור ממשי. דוגמה אחרת הינה קביעתו בשם האר"י שלו התמהמהו בני ישראל במצרים עוד רגע לא היו נגאלים. טרחנו רבות למצוא מקור זה, ולבסוף הוא נמצא בפירוש הגדה של פסח של אחד מגורי האר"י".

לא חייבים לשמוע בקולי

איך התקבלה העובדה שאתם מוציאים את ה"שפת אמת" בקרב חסידי גור?

"אתרע מזלנו, ובמקביל לכך שאנו הוצאנו את ה'שפת אמת' מישהו מחסידי גור הוציא הוצאה חדשה של הסדרה באותיות מרובעות במקום אותיות רש"י. פנו אל הרב ר' אברום שפירא ז"ל, ראש ישיבת מרכז הרב דאז, ואמרו לו – מה לכם ול'שפת אמת'. ביקשו שנחדל מעבודתנו. החלטנו לעקוף את החסידים ולגשת לרב'ה עצמו, ר' יעקב אריה אלתר, האדמו"ר הנוכחי של גור, המתגורר בבני ברק. פגשנו אותו בערד, בעת שהיה שם בביקור אצל חסידיו המתגוררים שם. נכנסנו אליו קצת חוששים, והגשנו לו את שני הכרכים הראשונים שהוצאנו. ראשית, הוא אמר לנו, "אינכם חסידים ולפיכך אינכם צריכים לשמוע בקולי". כבר רווח לנו. אחר כך סיפר לנו שזקנו, ה'אמרי אמת', בנו של ה'שפת אמת', נפגש עם הרב קוק והרב חרל"פ בארץ, בראשית המאה העשרים. בשיחה ביניהם סיפרו לו השניים שהם רוצים להוציא את ה'שפת אמת' עם פירוש משלהם. ה'אמרי אמת' דחה את הרעיון בעדינות, ואמר שעדיף שכל יהודי יפגוש ב'שפת אמת' כמו שהוא, בלא חציצת מפרשים. נראה שרצה לרמוז שאינו רואה בעין יפה פירושים על ה'שפת אמת', בוודאי לא של מי שאינו מן החסידות. אמרנו לו – ברוך שכיוונו. כל מטרתנו היא להביא בפני הלומד את מקורותיו של ה'שפת אמת', בלא שום פירוש!".

היה מתח מסוים בין ה"אמרי אמת" לבין הרב קוק.

"ה'אמרי אמת', באגרת מפורסמת ששלח לחסידיו אחרי הפגישה עם הרב קוק, מפריך את השמועות כאילו מדובר ברב אפיקורס בתחפושת ומביע הערכה גדולה כלפי האיש. אמנם הוא חולק עליו בעניין 'קירוב הרחוקים' המופלג שלו. אך בכל מקרה, ידוע שחסידי גור רבים באו לשמוע את הרב קוק בסעודה השלישית. כמו כן היו יחסי רעוּת בין הרב צבי-יהודה לבין האדמו"ר ה'בית ישראל', בנו של ה'אמרי אמת'. שהמחיצות שלכאורה נראו בין המחנות, בפועל כמעט לא היו קיימות". 

הצלחתם לחלץ "הסכמה" מהאדמו"ר?

"בעיקר רצינו שלא תהיה התנגדות, שהסדרה בהוצאתנו תוכל לחדור גם לעולם החסידות. בכרכים הראשונים עוד ציטטנו את ברכת הדרך שנתן לנו האדמו"ר בעל פה. אחר כך ביקשנו הסכמה בכתב אך הוא הסתייג, והסרנו את 'ברכת הדרך' שנתן. שמחנו אגב לראות שבשטיבלך של גור בבני ברק ישנה מודעה על השלמת הסדרה, כך שנראה שהשגנו את מטרתנו".

בחסידות גור לומדים 'שפת אמת'? פעם אמר לי חסיד גור שבציבור הדתי-לאומי לומדים יותר 'שפת אמת' מאשר אצל החסידים.

"ה'שפת אמת' הוא לא ספר פשוט. הוא דורש העמקה והתמסרות. הוא בהחלט אינו שווה לכל נפש. בחסידות בכלל ובחסידות גור בפרט ישנם ספרים פשוטים יותר, הנלמדים הרבה יותר ממנו. בכל מקרה הספר אינו אמור להיות רב-מכר, גם לא בחסידות גור".

ניכרים דברי אמת

אילו נקודות מעניינות תפסו אותך במיוחד בדרשות ה"שפת אמת"?

"ישנם כמה פרשנים, כמו המהר"ל למשל, שלוקחים פסוק או מדרש והופכים בו והופכים בו, ומגיעים למסקנה מעניינת שהיא לא הדבר הראשון שהיית אומר על מקור זה, אבל במחשבה שנייה זה הדבר הכי אמיתי שניתן לומר עליו. כזה הוא ה'שפת אמת'. ניכרים דבריו שהם אמת, שהוא נגע באמיתתה של תורה. כל פסקה אצלו זועקת אמת ועומק, אך גם מלאת רגש. מלבד זאת, הייתה לו גם רגישות לשונית מאוד חזקה והוא מצליח לחלץ ממילות התורה רעיונות מעמיקים ויפים כאחד. ככלל, ה'שפת אמת' מדגיש מאוד את כלליות עם ישראל, ואף את החיבור לארץ ישראל. במקום מסוים הוא מדבר על קידוש הטבע של ארץ ישראל, ואלו רעיונות קרובים מאוד לאלו של הרב קוק".

זכורה לך דרשה יפה במיוחד?

"אספר לך סיפור. היו ל'שפת אמת' כמה חסידים שגויסו למלחמת רוסיה-סין. מסופר עליו שכל זמן שהם היו בחזית, הוא לא ישן על המיטה, אלא על הרצפה. כה קרוב הוא היה לחסידיו. במכתב שהוא כותב לחסיד ששלח לו חידושי תורה מן החזית, הוא מצטט לו את הפסוק "העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ" (דברים ה), פסוק שנאמר במקורו כתוכחה, אך בתוכו מוצא ה'שפת אמת' גם נחמה – העידותי – מלשון עדי, תכשיט. זו הברקה לשונית יפה אך גם רעיון עמוק, האומר שגם בזמן הפורענות הקב"ה שומר ומגן על תכשיטיו".

ה'שפת אמת' הינו לכאורה נצר רוחני לרבי מקוצק. זקנו, הרי"ם מגור היה תלמידו הגדול של הקוצקאי. האם לדעתך משהו מן הרדיקליות החריפה של הקוצקר ניכר גם ב'שפת אמת'? אם לומר על פי מה שרואים כיום בחסידות גור, לפחות מבחוץ, דומני שהתשובה שלילית, בהיותה בעיניי סמל לנוקשות ונוקדנות דתית כבדה, ללא זכר לברק ולרדיקליות המחשבתית החריפה של הקוצקר ותלמידיו.

"גם היום יש בגור אנשי מעלה, ופגשתי כמה מהם. יש להבין שהקוצקר אכן היה מה שאנו קוראים היום 'אליטיסט'. הוא רצה שלוש מאות חסידים שיעלו עמו על הגג ויצרחו ה' הוא הא-לוהים. רמת דרישת אמת קיצונית כמו שלו היא אכן נחלת יחידי סגולה בלבד. אדמו"רי גור ראו עצמם כרב'עס של כלל עם ישראל. הם רצו להרחיב את השורות, להביא את בשורת החסידות לכמה שיותר אנשים. ממילא אין לצפות שחסידות גדולה בת עשרות אלפי חסידים תתאפיין ברדיקליות כמו זו של החבורה הקוצקאית".

רבבות בני נוער טסים כיום לפולין, מגיעים לקברו של ה'שפת אמת' ואף רואים את בית המדרש של חסידי גור, אך בעצם לא יודעים עליו דבר.

"זו אכן עובדה עצובה. אך עליי להודות שמפאת עומקו אינני יודע עד כמה ניתן ללמד 'שפת אמת' בתיכון. אולי פה ושם פסקאות בודדות עם ביאור צמוד. עם זאת אני משוכנע שאורו של ה'שפת אמת' מאיר שם, גם למי שלא מכיר את משנתו".

ומה הפרויקט הבא?

"מלבד עבודתנו הרצופה על כתבי הראשונים, הוצאנו לאחרונה מפתחות ל'שם משמואל', ואנו שוקדים עתה על הוצאה לאור של כמה מספרי המהר"ל, בשפה קריאה ועם ביאור צמוד".

 פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', א' באדר תשע"ב, 24.2.2012 

 

מודעות פרסומת

פורסמה ב-23 בפברואר 2012, ב-גיליון תרומה תשע"ב - 759 ותויגה ב-, , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 2 תגובות.

  1. השפת אמת הינו האדמו"ר השני בשושלת גור ולא כפי שנכתב.

  2. זה כל מה שיש לך לומר? שהשפת אמת היה האדמו"ר השני?
    לא צריך להתעלם מארבע השנים בין תרכ"ו – פטירת סבו, החידושי הרי"מ, לתר"ל – תחילת הנהגתו של הפת אמת בפועל, שבהם כיהן כרבי מגור הר"ר העניך הכהן הגדול מאלכסנדר זצ"ל…
    ובכל מקרה: אין מילים על העבודה המדהימה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: