ילדי הצל | רבקה שאול בן–צבי

 

סיפורם הפנימי של צעיר הנתון להזיות ונערה הסובלת מקלפטומניה שאותה פגש בעודו מנהל מערכת יחסים עם צילו, ההופך לכוח הרס מרושע. סיטואציות נפשיות במבט חומל

צללים

גבי זיו

פרדס, 2017, 108 עמ'

 

"צללים" הוא הרומן השלישי שפרסמה הסופרת יוצאת הדופן גבי זיו, אחרי "יורי" (2015) ו"מ. וילדת הירח" (2011). קשה לנתק את הדיון ב"צללים" משני הרומנים שקדמו לו, גם בשל דמיון בנושאים ומוטיבים, וגם בהתייחס לממד ההתפתחות. התחושה היא ששלושת הרומנים נשזרו על אותו חוט סגנוני ותמטי. משמע, יש ביצירותיה יסוד מכונן שהוא סימן ההיכר המובהק של סופרים רציניים, בניגוד לסופרים נטולי מוקד רעיוני.

"מ. וילדת הירח" נכתב במשפטים קצרים שכל אחד מהם פותח שורה חדשה, כמו בשיר. המרווח הגרפי בין משפטים ובין קבוצות של משפטים יוצר קצב דינמי ודחוס, כשהקורא עובר במהירות ממשפט למשפט. הרומן מתאר מפגשים בין דמויות חריגות ואומללות לבין חורשי רע או שוחרי טוב. ב"יורי" חל מפנה לכיוון של התמקדות במציאות היסטורית ובדמויות נורמטיביות שתהפוכות חייהן והשינויים באישיותם קשורים לגורמים חיצוניים, אך עדיין נשמר האופי הכמו–פנטסטי של האירועים והמצבים. 
"צללים" קרוב יותר ברוחו ל"מ. וילדת הירח". נראה לי שכמו בשיר של רוברט פרוסט “the road not taken“ עמדו שתי דרכים בפני הסופרת: להמשיך את הקו של הרומן הראשון, ולכתוב על נכי גורל בסגנון פיוטי פנטסטי, או לפתח את הגרעין הריאליסטי שמצוי ב"יורי". בחירתה של זיו משתמעת מכותרת הרומן רבת המשמעויות שמביעה גם את הצל כישות, גם את צללי העבר וההווה בחיי הגיבורים.

אופל אנושי מוכחש

"צללים" הוא רומן על שני חולי נפש, שכל אחד מהם מספר את סיפורו הפנימי, מה שיוצר מגע מיידי עם התופעות הנחוות. הרומן מורכב משתי עלילות שאינן מקבילות אלא נחתכות ונפגשות, כאשר כל דמות נחווית גם דרך עצמה וגם דרך הדמות השנייה. אלכס, הפותח את היצירה, הוא בחור עדין ופגוע שסובל מנכות מולדת ומראהו הגרוטסקי יוצר דחייה חברתית כלפיו. אמו המאוכזבת מפגינה חמיצות, ואביו שנעלם במרוצת הרומן מטביע צערו במשקה. הילד ואמו היגרו לארץ אחרת בעלת אקלים שונה – אולי מרוסיה לישראל? – וסבלו מעוני כבד שאילץ את אלכס לעסוק בעבודות קשות. אלכס לוקה בטירוף המתבטא בעיקר בהזיות מוחשיות להחריד על הצל שלו, המקבל חיים ומימוש כבריה עצמאית. דמותו של אלכס נוגעת ללב ברגישותה ועדינותה וכוונותיה הטובות, וגם בחרדותיה וייסוריה וקורבניותה המובנית.

ליזי היא נערה מוזרה שסובלת וגם נהנית מהפרעת הקלפטומניה – אובססיה בלתי נשלטת של גניבת חפצים מחנויות ומבתים פרטיים. נוסף לכך היא נוטה להתבלבל ולאבד את דרכה. אך יש בה נכונות לקשר אנושי ולאהבה, והיא מחוננת בקסם מוזר שמתבטא במטפורה "עיני כוכבים". זוהי דמותה בעיני אלכס. בחורה ששייכת לעולם של ירח וצבא השמים, וגם ארמז לספר "מ. וילדת הירח". הקשר ביניהם הוא מחוז החפץ של הרומן, והגשמתו מותנית בגורמים רבים.

ה"אנטגוניסט" ברומן הוא הצל. ישות של הרס, שבראשית הרומן העמידה פנים שהיא רוח של הצלה. צל הוא ארכיטיפ של האופל האנושי. מושג יונגיאני רחב יותר מה"איד" של פרויד, אבל בעל משמעות דומה. הצל הוא הצד המוכחש בנפש האנושית, מה שקשה לנו לקבל על אודות עצמנו, אך גם ישות נפשית שהמגע עמה והמודעות אליה חיוניים להתפתחות האישיות. בלי מגע עם הצל אין עומק ואין הבנת חיים אמיתית. זהו נושא מרתק בעל משמעות רבה, וכמובן הרבה יותר מורכב ורחב ממה שהוצג כאן בקיצור. הצל אומנם עשוי לייצג כוחות מסוכנים, אך אפשר לביית אותו ולנטרל את מסוכנותו, וכאן הקשר לרומן. הצל אינו סטטי אלא עובר שינויים המשקפים את התמורות באישיותו של אלכס ואת יכולת הצל להיות מוכל ככוח בונה ולא כהפרעה הרסנית.

בראשית היצירה מופיע הצל כידיד שקשה בלעדיו, ובמהלכה הוא הופך לכוח הרס מרושע. כל הזדמנות חיובית המופיעה בחייו של אלכס נהרסת על ידי הצל, שנוח לו באלכס צייתן ושפוף ולא בבחור שמנסה לשלוט בגורלו ולפלס את דרכו. לדוגמה, כשליזי מופיעה, הפעולה הראשונה של הצל היא להסתירה מעיני אלכס (עמ' 19). הצל עשוי להיות ביטוי אקספרסיוניסטי לכוחות ההרס הפנימיים של אלכס, שהפנים לתוכו את הניכור ההורי ואת יחס החברה כלפיו, והוא חש כל כך בלתי ראוי עד שאין הוא מוכן לאפשר לעצמו את הנתיב הנכון לו. הצל המפריע לו מהווה החצנה של חולשתו הנפשית וסלידתו מעצמו.

הצל שחור ומפחיד ונראה כשטן
צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

הומניות עמוקה

הצל חוסם הבראה והתפתחות. חוסם חיים. ואכן, יש לא מעט חסימות מילוליות ברומן. במישור העלילתי הצל הוא ביטוי למחלת הנפש, אך עשויות להיות לו משמעויות נוספות כביטוי סמלי לכוחות הרוע והזדון שבהם נתקלים גיבורי היצירה. הצל הופך לסמל של רוע ושנאה. הוא שחור ומפחיד ונראה כמו דמות של שטן. גבי זיו בנתה דמות סוריאליסטית שאינה אחידה במשמעותה, אלא מרמזת לכיוונים שונים ולכן מתפקדת כסמל.

בדרך כלל אני נמנעת מספרים שבמרכזם מחלות גוף ונפש כנושאי יצירה. פתולוגיה ביו–כימית אינה נושא ספרותי, אלא אם הסופר ממנף אותה למשמעויות ייצוגיות וכלל אנושיות. ייאמר לזכותה של זיו שהיא הצליחה להפוך את הפתולוגיה הנפשית למקרה מבחן, והגיבורים אינם נחווים כ"חולים" הזקוקים לטיפול אלא כבני אדם מורכבים, מעניינים ומרתקים באנושיותם המורכבת. דרך הגיבורים, בעלי הרגישות מכמירת הלב, נבחנים מופעים אנושיים מגוונים שנעים על הרצף שבין החסד לבין הרוע.

בולט כאמור הדמיון בין "צללים" לבין " מ. וילדת הירח": גם שם מופיעות דמויות ראשיות במצבים סהרוריים ומתרחשות תאונות פתאומיות שהופכות את החיים באבחת גורל. גם שם ניתן ביטוי למוטיב הצל, אם כי בממדים קטנים. ברומן הראשון של זיו, כמו בספר שלפנינו, יש אהבה כמעט אבודה לבחורה שנעלמה כביכול. בולט הנושא של התכחשות המשפחה לילד השונה. ויש הרבה רוע חברתי ומצבי בדידות, וגם חיות מפחידות ומוסדות טיפוליים. "צללים" פחות מקוטע מבחינה גרפית, אבל לא שונה מהותית. בשני הרומנים אין עלילה של ממש, אלא רצף של סיטואציות נפשיות שמתפתחות ללא סיבתיות ברורה.

הומניות עמוקה שורה על "צללים" ועל ספריה האחרים של הסופרת. נראה שהמחברת המודעת לזדון ולהרס מעדיפה להעצים את כוחות האהבה, החסד, ההתגברות. וכאן המקום לציין שגבי זיו היא ילידת רוסיה שעלתה ארצה כילדה, למדה חינוך ועבודה סוציאלית ויש לה רקע בטיפול אישי. ספריה ממקמים אותה כסופרת בלתי שגרתית, עמוקה, פיוטית ומרתקת. אני מרשה לעצמי להביע תקווה שבמהלך התפתחותה העתידית היא תחזור לדרך החצי ריאליסטית שנטשה, כי "צללים" מגיע אל גבולות הסיפורת.

ספריה של זיו שונים מאוד ממה שאנו רגילים להגדיר כ"רומן", ויש בהם ממד של כתיבה ניסויית וחתרנית. הם נקראים בקלות ובשטף הודות לקצב המהיר של האירועים, המשפטים הקצרים, וריווחי הזמן שתורמים לקצביות. אווירה חלומית נסוכה על כל הרומנים של זיו, וסגנונה הרגיש עשיר בתמונות חזקות. זהו סגנון פשוט ומורכב, פיוטי וסוריאליסטי, ובעיקר ססגוני ורב הבעה.

פורסם במוסף 'שבת'מקור ראשון, כ"ז כסלו תשע"ח

מודעות פרסומת

פורסם ב-26 בדצמבר 2017,ב-גיליון מקץ תשע"ח - 1062, סיפורת. סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: