אגדת כריסטי | יונתן דה שליט

הבלש הבלגי היהיר והחביב הרקול פוארו חוזר לתעלומת רצח חדשה בסגנונה של אמו–הורתו. מחווה למלכת המותחנים ולחשבון הבנק של מנהלי המותג

אגתהאגתה כריסטי

רצח בראשי תיבות

סופי האנה

מאנגלית: יעל אכמון

כנרת, זמורה–ביתן,
2015, 304 עמ'

במלאת מאה עשרים וחמש שנים להולדתה יצא לאור בעברית הספר "רצח בראשי תיבות", שנכתב כמחווה בסגנונה של אגתה כריסטי והחזיר לעולמנו את הבלש הפרטי הבלגי הרקול פוארו.

כריסטי היא הסופרת רבת המכר בכל הזמנים. כמצוין על עטיפת הספר, יותר משני מיליארד מספריה נמכרו ברחבי העולם ורק התנ"ך, ואולי גם מחזותיו של שייקספיר, פופולריים יותר. כריסטי כתבה 66 ספרי בלשים ופרסמה בנוסף 14 קובצי סיפורים (וכן שישה רומנים רומנטיים תוך שימוש בשם העט מארי וסטמאקוט). ספריה תורגמו ליותר ממאה שפות. מחזה שכתבה, "מלכודת העכברים" שמו, מוצג בלונדון ברצף מ–1952, יותר שנים מכל מחזה אחר בעולם. כריסטי יצרה שתיים מהדמויות הבולטות בעולם ספרי המתח והפשע – פוארו והבלשית החובבת, הזקנה החטטנית והחכמה ג'יין מארפל.

את הספר (שיצא לאור בבריטניה ב–2014) כתבה סופי האנה, סופרת ומשוררת בריטית, מחברת של מותחנים פסיכולוגיים. הספר נכתב בברכתו וברשותו של העיזבון של כריסטי, שהפך זה מכבר לחברה עסקית שמחליפה בעלויות מעת לעת, ועניינו מיצוי מסחרי של מותג–העל הספרותי ששמו אגתה כריסטי.

מעריך‭ ‬את‭ ‬עצמו‭, ‬בצדק‭. ‬השחקן‭ ‬דיוויד‭ ‬סושט‭ ‬כהרקול‭ ‬פוארו צילום‭: ‬גטי‭ ‬אימג‭'‬ס‭ ‬

מעריך‭ ‬את‭ ‬עצמו‭, ‬בצדק‭. ‬השחקן‭ ‬דיוויד‭ ‬סושט‭ ‬כהרקול‭ ‬פוארו
צילום‭: ‬גטי‭ ‬אימג‭'‬ס‭ ‬

חפתים מוזהבים בפה

"רצח בראשי תיבות" מתרחש ב–1929. סופי האנה מחיה את דמותו של הבלש הרקול פוארו, שנקרא לחקור תעלומת רצח של שלושה אורחים במלון לונדוני מפואר. גופות השלושה נמצאו מסודרות באופן טקסי, כל אחת בחדרה, כשבפיו של כל קרבן נמצא חפת מוזהב שחרותים עליו ראשי תיבות. האנה שמה את הסיפור בפיו של בלש צעיר מהסקוטלנד יארד, אדוארד קצ'פול. להבדיל מפוארו, קצ'פול הוא יציר דמיונה, והוא מחליף את דמויות קציני המשטרה של כריסטי, קפטן הייסטינגס ואינספקטור ג'אפ.

פוארו של האנה נוצר ממש בתבניתה של כריסטי, עם גינוניו הדקדקניים, מבטאו הצרפתי (סליחה, הבלגי), עיניו הירוקות ושפמו המפואר. פוארו מדבר על עצמו, כמו כל כדורגלן מצוי, בגוף שלישי, והוא נהנה, או סובל, מהערכה עצמית אדירה. הבעיה היא שהוא מעריך את עצמו בצדק. הוא חד עין, מטיל ספק, אינטליגנטי מאוד ויודע לפתור תעלומות רצח מסובכות. "להניח לכל אדם ליהנות מספק הוא מעשה ראוי לשבח, ידידי", הוא אומר בפטרונות לקצ'פול, "אך אין זו הדרך ללכוד רוצחים". פוארו בז לג'נטלמניות האנגלית, ומבחינתו מותר וצריך לעשות כל מעשה ערמה וכל מניפולציה כדי לחשוף את הפושע. כבר בשנות השלושים (של המאה העשרים) כתבה אגתה כריסטי שפוארו הוא יצור בלתי נסבל, ושנים אחר כך הוסיפה שהוא טיפוס אגוצנטרי מעורר חלחלה.

דווקא האנה אמרה שכתיבת "רצח בראשי תיבות" הייתה כמו לכתוב מכתב אהבה לכריסטי ולפוארו. וכן, יש בפוארו המיזנטרופ והבלתי נסבל גם משהו שמחבב אותו על הקוראים. יש בו גם עדינות, סקרנות אנושית, אומץ לב ונחישות בלתי מתפשרת. בדרכו הארכאית והקונטיננטלית פוארו הוא לוחם העשוי ללא חת, חמוש בתאים האפורים של מוחו ובמצפן מוסרי בלתי מתפשר.

האם הצליחה האנה ליצור תעלומה הראויה לפוארו ולאגתה כריסטי? ובכן, מי שאוהב את ספריה של כריסטי יאהב גם את ספרה של האנה. העלילה של האנה מסובכת יותר מאלה של כריסטי, ופתרון התעלומה פחות משכנע, אבל עדיין יש בשחזור דמותו של פוארו וברקע התקופתי כדי לגרום נחת גדולה לאוהביה של כריסטי. האנה גם יצרה כמה דמויות–משנה שיש בהן עניין, ובראשן כמובן דמותו של קצ'פול, שאותו בוודאי נפגוש גם בספרים הבאים (ספר נוסף בסדרה פרי עטה, "Closed Casket", אמור להתפרסם השנה). זו דמות של גבר צעיר הגון וביישן, שמנהל דיאלוגים שנונים בעיקר עם עצמו, ואם היו נותנים לו הוא היה בורח מזירות הפשע ומהחקירות המשטרתיות.

בין מקור לזיוף

כתיבת ספרות המשך לספרות שזכתה לפופולריות ולהצלחה היא תופעה מעניינת. זה כבר קרה לאיאן פלמינג, כשהסופר ויליאם בויד כתב ספר נוסף בסדרת הספרים על ג'יימס בונד;  הסופר סבסטיאן פולקס כתב ספר המשך בסדרת "ג'יבס ו–ווסטר" של פי.ג'י. וודהאוס; ג'ואנה טרולופ כתבה המשך ל"תבונה ורגישות" של ג'יין אוסטן; אנתוני הורוביץ כתב שני ספרים חדשים בסדרת שרלוק הולמס; שמונה סופרים שונים כתבו עשרים ושניים ספרים חדשים תחת המותג של רוברט לדלום.

יש בכתיבת ספרי המשך כאלה משום מחווה והצדעה לסופרי עבר גדולים. וטמון בכך, כמובן, גם מניע כספי משמעותי, השאיפה למיצוי מרבי של מותג שהצליח. לספרי ההמשך יש תופעה מקבילה ברשת, שמניעיה טהורים בהרבה, והיא תופעת ה–fan fiction. אוהדים של ספרים מסוימים כותבים באינטרנט אפילוגים ופרולוגים ופרקי המשך לספרים שהם אוהבים. זו אהבה שאינה תלויה בדבר, ויש בה חן ויופי מיוחדים.

אפשר לחשוב על דוגמאות דומות משדות אמנות ויצירה נוספים. קאברים לשירים שהפכו לנכסי צאן ברזל בעולם המוזיקה; תופעת ה"סימפול" (sampling), שבמסגרתה מוזיקאים מכניסים ליצירתם קטעים מיצירות של יוצרים אחרים (תופעה שגובלת לעתים בפגיעה בקניין רוחני, ומגיעה מדי פעם לעימותים משפטיים); יצירה מחודשת (remake) של סרטים וסדרות טלוויזיה; ואפילו, בתחום האדריכלות, הרחבה של מבנים איקוניים, בדרך שאינה מחקה לחלוטין את המקור אך נותנת לו מקום של כבוד והערכה (למשל – הרחבת מוזיאון גוגנהיים בניו יורק או הוספת אגף גדול וחדש, אגף סיינסבורי, לגלריה הלאומית בלונדון). התופעות האלה מעלות את השאלה, שנדונה רבות בעיקר בתחום האמנות הפלסטית, על ההבדל בין מקור ובין זיוף והאם הדבר משפיע על ערכה האמנותי של היצירה.

באותיות ענק

הוצאות הספרים בחו"ל בחרו בשתי דרכים אלטרנטיביות לעצב את כריכת הספר. חלק הדפיסו את שמה של כריסטי על העטיפה בכתב יד, כאילו הוסיפה כריסטי את חתימתה כדי לאשר את הספר שנכתב על ידי סופי האנה. חלק כתבו את שמה של אגתה כריסטי באופן שגורם לקורא התמים לחשוב שהיא זו שכתבה את הספר. יש בכך ממד מסוים של הונאה, אך היא כנראה מקובלת בספרות המשך מסוג זה. על עטיפת הספר בעברית מופיע שמה של כריסטי באותיות הגדולות ביותר, גדולות משם הספר וגדולות בהרבה משמה של המחברת האמיתית.

התרגום של יעל אכמון טוב מאוד. יש בו כמה המצאות לשוניות יפות, וגם התמודדות מוצלחת עם רמזים מילוליים, קריטיים לפענוח התעלומה, אשר חייבו תרגום יצירתי ומדויק.

אם לא קראתם עדיין את כריסטי, אני ממליץ לכם לקרוא את הספרים שהיא כתבה. אם אתם קוראים ותיקים של כריסטי ואוהביו של הרקול פוארו, תמצאו בספרה של האנה תוספת מלבבת ומשמחת במיוחד.

פורסם במוסף 'שבת' מקור ראשון ח' אדר ב תשע"ו, 18.3.2016

מודעות פרסומת

פורסמה ב-20 במרץ 2016, ב-גיליון ויקרא תשע"ו - 971, סיפורת ותויגה ב-. סמן בסימניה את קישור ישיר. תגובה אחת.

  1. הייסטינגס מעולם לא היה קצין משטרה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: