שובם של האן סולו וצ'ובאקה | צחי כהן

גיבורי "הכוח מתעורר" מבקשים להשתחרר מכבלי הסרטים הקודמים בסדרה המיתולוגית ולהיות גיבורים בפני עצמם. בכל דור רוצה אדם לראות את עצמו כאילו הוא גיבור הסיפורים שאותם שמע 

קשה מאוד לכתוב על "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" כסרט, שכן הוא הרבה יותר מזה: הוא תופעה, הוא מסע שיווקי, הוא שפה, הוא תרבות בפני עצמה. לאחרונה, בפיתול מרתק של מהלך תרבויות, הוכרזה אף דת "הג'דיי", דתם–אמונתם של גיבורי סדרת הסרטים, כדת הדורשת זכויות שוות לזכויות הדתות האחרות, ואף עוררה סדרת מהומות באוניברסיטה תורכית עת עשרות סטודנטים הרימו קול זעקה בדרישה להקים מקדש–ג'דיי בקמפוס.

יותר‭ ‬ויותר‭ ‬דמויות‭ ‬עטויות‭ ‬ברדס‭ ‬ומסכה‭ ‬נצפו‭ ‬משוטטות‭ ‬בערים‭ ‬שונות‭ ‬בעולם‭. ‬כרזת‭ "‬מלחמת‭ ‬הכוכבים‭ - ‬הכוח‭ ‬מתעורר‭"‬ צילום‭: ‬יח‭"‬צ

יותר‭ ‬ויותר‭ ‬דמויות‭ ‬עטויות‭ ‬ברדס‭ ‬ומסכה‭ ‬נצפו‭ ‬משוטטות‭ ‬בערים‭ ‬שונות‭ ‬בעולם‭. ‬כרזת‭ "‬מלחמת‭ ‬הכוכבים‭ – ‬הכוח‭ ‬מתעורר‭"‬
צילום‭: ‬יח‭"‬צ

חזרה לפילם

בראשית היה ג'ורג' לוקאס, קולנוען צעיר וחולה געגועים שרק רצה לשחזר את ההתרגשות שחש כילד עת צפה בסרטי "פלאש גורדון" בשנות החמישים. הגעגוע והנוסטלגיה הניעו את לוקאס ליצור סרט שהיה לעולם ולמיתולוגיה, ולייסד, או לכל הפחות להזניק לחזית, ז'אנר קולנועי חדש: אופרת החלל. הסרט, שיצר ב–1977, נקרא "תקווה חדשה", אך כונה בטעות "מלחמת הכוכבים", על שם סדרת הסרטים שראה לוקאס בחזונו כבר מראשית הדרך. חזונו הרחיק לכת עד כדי כך שבראש הכתוביות הפותחות את הסרט ופורשות את הרקע העלילתי–פוליטי שבמסגרתו מתרחשת העלילה מופיע הציון כי זהו הסרט הרביעי בסדרה.

ואכן, לימים, לאחר שהשלים טרילוגיה עשירה ומורכבת שכללה את הסרטים "האימפריה מכה שנית" ו"שובו של הג'דיי", שמוספרו כסרטים מספר חמש ושש בסדרה, חזר לוקאס והוביל את יצירת הסרטים אחד עד שלוש, שהתקבלו באכזבה כללית, כשהקנאים שבין אוהדי הסדרה רואים בהם מעשה בגידה של ממש. יש שהרחיקו לכת ואמרו שלוקאס מכר את נשמתו ל"צד האפל", מונח הלקוח מהמיתולוגיה של הסרט, ומשמעו השימוש לרעה בכוחות ה"כוח", מקור האנרגיה עוטף הכול שמספק לג'דיי וליריבו האפל, הסית', את כוחם. בשפת הביקורת ניתן לסכם ולומר שלמרות הניסיונות לטוות סיפור ולהעמיד דמויות, לחקור את המקורות ולהעמיק את המיתולוגיה, גברו האפקטים על הסיפור והדמויות, והסרטים היוו בריחה אל האפשרות המהירה והקלה, בדיוק כמו מאפייני הפיתוי המשמשים את "הצד האפל" לפתות את הצעירים הנוחים להתרשמות.

לפני כשלוש שנים נרכשו הזכויות על סדרת הסרטים, המוצרים הנלווים, סדרות המשנה, חוברות הקומיקס וכל שאר מרכיבי הקונגלומרט שהתגבש סביב סדרת הסרטים על–ידי ענקית הקולנוע והדמיון "דיסני". אוהדי הסדרה חששו מתנודות ושינויים במיתולוגיה החביבה עליהם, אך קברניטי חברת ההפקה מיהרו להרגיע, ולהבטיח שישמרו את רוח הסרטים המקורית.

על כס הבמאי התיישב ג'יי' ג'יי' אברהמס, שהתפרסם בזכות סדרת הטלוויזיה "אבודים" והיה מעורב גם בפרויקט שחזור והתנעה מחדש של מיתולוגיית חלל אחרת, "מסע בין כוכבים". לצדו, כתסריטאי, חזר לורנס קסדן, שכתב את התסריטים של "האימפריה מכה שנית" ו"שובו של הג'דיי". אברהמס, בעצמו מעריץ מושבע של הסדרה, הבטיח לביים ב"רוח המקורית" של הטרילוגיה הראשונה, וחרושת השמועות החלה לרחוש. כשזלגו החוצה במכוון תמונות וקטעי סרטונים של הסרט החדש, גברה ההתרגשות. אברהמס הוביל מהלך של הנמכה מכוונת של רמת הטכנולוגיה, חזרה לצילום בפילם ובשיטות מיושנות, ריבוי אפקטים ידניים ולא מחשביים ועוד מגמות שבישרו טובות.

עולם חדש מוכר

לבסוף הגיע הרגע. בערב חג המולד 2015 נצפו יותר ויותר דמויות עטויות ברדס ומסכה, לבושות כאבירי ג'דיי או כחיילי סער, משוטטות בערים שונות בעולם, ובסוף השבוע הראשון להקרנות דווח על שיעור הכנסות חסר תקדים מהצפיות בסרט. ההמונים נהרו לבתי הקולנוע: צעירים שזו להם חווית צפייה ראשונה בפרק מן הסאגה באולם קולנוע, וותיקים אכולי געגועים.

הספקות הושלכו הצידה עם הכתובית הראשונה, עם תרועת הקרנות הפותחת את הלחן הידוע של ג'ון וויליאמס. העולם הוא אותו עולם, כלומר עולם חדש, כוכב חדש, אך מוכר מאוד. עלילת הסרט מקבילה לעלילת הסרט מ–1977, "תקווה חדשה". במובנים רבים, "הכוח מתעורר" הוא חידוש, רימייק, לסרט ההוא. גם כאן חי אדם צעיר וברוך כישרונות על כוכב מדברי נידח. שם היה זה לוק סקייווקר, שלימים יהפוך להיות אחרון אבירי הג'דיי, וכאן זוהי ריי הצעירה (דייזי רידלי). על כוכב זה נוחת דרואיד, רובוט–שירות המכיל מידע רב ערך, והצעיר/ה שמוצא את הדרואיד מוצא את עצמו נסחף ללבה של עלילה בין–כוכבית, שבמסגרתה יתעמת עם כוחות רוע חיצוניים ופנימיים ויגלה את מלוא היקף כוחותיו שלו, שאותם לא העז מעולם לשער.

אל מול הצעיר והטוב עומד הרע המוחלט, השחור, נציגו של הצד האפל, חמוש ומצויד היטב. בשלושת סרטי הטרילוגיה המקורית היה זה דארת' ווידר האימתני, ענק לבוש שחורים, חציו מכונה, מתנשף בקול רם ומאיים בהליכותיו. הפעם זהו קיילו רן (אדם דרייבר), צעיר עטוי מסכה המנהיג את כוחות הרוע בחיפושיהם אחרי הרובוט האבוד. במהלך החיפושים תיעזר ריי בחייל סער עריק, הזוכה לכינוי פין, ובפיראט חלל עליז ומזדקן, אותו האן סולו (הריסון פורד, היחיד מבין שחקני סדרת הסרטים המקורית שזכה לקריירה קולנועית של ממש) שסייע בזמנו ללוק, ורעהו הווקי צ'ובאקה (ששב לגלם פיטר מייהו הוותיק). אף פיתולי העלילה וההפתעות השונות דומים לאלה שנגללו במהלך סרטי הטרילוגיה המקורית: זהויות מסתוריות, יחסי הורות מורכבים, התפתחויות רומנטיות ותגליות אישיות יטלטלו את חייהם של גיבורי הסרט במהלך מסעם.

מאחר לאדם

לאחר כל הרעש והמהומה, כשוך תרועת הפסטיבלים, הפיצוצים והמרדפים הבין–חלליים, קרבות חרבות האור והמבטים הרושפים, על מה הסרט בעצם?

ראשית, זו מיתולוגיה. "הכוח המתעורר" הוא סיפור יסוד המתיימר לספר את כל הסיפורים כולם, סיפור מאבק בני האור בבני החושך. כך פעלו סרטי הסדרה הראשונה את פעולתם המכושפת על דור המעריצים הצובא היום על בתי הקולנוע, ובכך נכשלה הסדרה השנייה.

אך הסרט גם מעלה נושאים לדיון, מבהיר ומנסח את הערכים שברצונו לקדם. הראשון שבהם הוא היכולת לראות באחר – אנושי או לא, מובן או סתום, אויב או ידיד, חורש רעה או גומל טובה – ראוי להקשבה ולהתייחסות. לריי, שגדלה בכוכב מוזנח אך מאוכלס במגוון גדול של מינים חייזריים, יש יכולת להבין את שפתם של כל היצורים. היא מיטיבה לתקשר עם הרובוט האבוד הקטן BB–8, אך גם לשכנע יצורים הגדולים ממנה פי שניים ויותר להיענות לרצונותיה.

פין הופך מהאחר האולטימטיבי, אחד מהמוני חיילי הסער לבני השריון, עושי דברה של האימפריה המרושעת, אלמוני וחסר אישיות ייחודית, לאחר משמעותי, לאדם בעל מצפון. בפעולה הקרבית הראשונה שלו קורס פין למראה חברו שנפגע, ואינו מסוגל לתפקד במשימות הרוע שהוא מצווה למלא. הוא מסומן על ידי דמו של חברו שניתז אליו, מובדל משאר חבריו הזהים לו בקול, במראה ובקומה, ועם שובו לחללית שממנה בא הוא ממהר להסיר את קסדת המסכה שלו, ואנו רואים את פניו המבוהלות.

נחוש שלא למלא את הייעוד שאליו גודל מאז נחטף כתינוק, מסרב להיות ללוחם בשם המסדר הראשון, מסייע פין לטייס חלל שבוי, המורד פו דמרון (אוסקר אייזיק), להימלט. החללית שבה שניהם נמלטים מתרסקת על ג'אקו, כוכב המדבר הזנוח שבו מתגוררת ריי. במהלך מסע ההישרדות שלו מתקלף פין משריון חיילי הסער הלבן, פיסה אחר פיסה, והולך ולובש דמות אנושית, בתמונה מטפורית שמשמעותה: גם בתוך האויב יש אדם. אפילו חיילי הסער, שכל תפקידם היה עד כה למות בהמוניהם מידי גיבורי הסרטים, זוכים לתשומת לב. מהלך הפיכתו של פין לאדם – מצפון, ייחוד, פנים, שם, גוף – הוא מסלול ההפיכה של האחר לאדם. כמו המחשה קולנועית לתורת האחריות המוסרית הנגזרת מעצם ראיית פניו של האחר, מבית מדרשו של עמנואל לוינס.

להיות גיבור

גיבורי הסרט הצעירים, ריי ופין, הם צעירים הסובבים בעולם שעלילות הגבורה שלו כבר נעשו על ידי קודמיהם. הסרט מתרחש כשלושים שנה לאחר תום עלילות "שובו של הג'דיי", ומעללי אותו קרב גבורה המתואר בו הפכו לאגדה. כוכבה המדברי של ריי מלא בגרוטאות חלליות שהתרסקו אליו, ככל הנראה באחד מקרבות ההכרעה הבין–חלליים שתוארו בסרטים הקודמים. גם במובן זה דן הסרט בשולי ההופך לעיקרי, הרי מי נותן את דעתו במהלך צפייה בקרב חלל בהרס ובנזק שיחוללו חלליות הענק המתרסקות במהלכו?

כשפוגשים ריי ופין בהאן סולו וצ'ובאקה, שמותיהם מוכרים להם. הם היו לאגדה. גם אנו, גם אברהמס וגם הצעירים הרואים לראשונה סרט מן הסדרה, כולנו חוזרים אל עולם שכבר סופר, חווים לראשונה אגדה שפרטיה מוכרים לנו. חיפוש המקום של ריי ופין, רצונם להשתחרר מכבלי האגדה ועלילות הגבורה ולהיות גיבורים בפני עצמם, ללא מחויבות לנרטיב שכבר נטווה, הוא גם רצוננו לראות ולספר מחדש את הסיפור שכבר שמענו. בכל דור ודור רוצה אדם לראות את עצמו כאילו הוא גיבור הסיפורים שאותם שמע.

ריי ופין ושאר גיבורי הסרט ילמדו לקח חשוב נוסף. סיפורם הפרטי, מאבקם לזכות בזהות, בחירות, במשמעות, הוא חלק מסיפור גדול הרבה יותר. בעידן כה אינדיבידואליסטי זו אמירה רדיקלית, אך בסופו של דבר הסרט מראה שהפרט הוא המכריע את גורלן של גלקסיות שלמות. גם הפרט המשני, הקטן, הבלתי נחשב, יכול לפתע להתגלות כתקוותה האחרונה של תנועת ענק, שיביא את האור בחזרה ליקום כולו. #

מלחמת הכוכביםהכוח מתעורר

ארה"ב 2015, במאי: ג'יי' ג'יי' אברהמס

פורסם במוסף 'שבת' מקור ראשון כ' טבת תשע"ו, 7.1.2016

מודעות פרסומת

פורסמה ב-9 בינואר 2016, ב-גיליון וארא תשע"ו - 961 ותויגה ב-. סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: