דרקולה כבר לא נושך? | חיותה דויטש

העולם התקדם, אך מסתכן בטשטוש ההבחנות הראויות בין טוב לרע בשם השוויון. משמח לפגוש ביצירות המתמודדות עם הרב–תרבותיות ושומרות על עמדה מוסרית

בחנוכה האחרון לקחתי את נכדי לסרט בירושלים. "מפלצת של מלון 2". מצטערת, זה מה שהוא ביקש. מדרך הטבע, קדם לסרט הזה סרט שנקרא "מפלצת של מלון 1", שבו מתאהבים ומתחתנים בתו החיננית של דרקולה ובן אנוש רגיל, בניגוד לרצון הוריהם. סרט ההמשך הנ"ל מספר על הולדת הצאצא המלכותי, ועל מאבקו הבלתי מתפשר של דרקולה, הסב, לגלות את ניצני הערפדיות בתוך הרך הנולד הנראה כרגע אנושי באופן מחפיר.

ארבעה דורות יש בסרט הזה: דרקולה–סבא, שרוב הסרט מסתתר, הוא ערפד פרא אכזרי השונא בני אנוש באשר הם שם. דרקולה–האב עובר תהליך של הסתגלות כאוב אבל יציב בהשפעת הבת. דרקולית–הבת ובן זוגה, פתוחים, נאורים וליברלים, מסוגלים לחיות חיים משותפים בין שני העולמות היריבים. ולבסוף – דרקולה–נכדון, הילד הקטן פרי הזיווג הזה. יצור הכלאיים בין מפלצת לאדם מכיל בתוכו את הטוב שבכל העולמות – את התרבות המנומסת והמשעממת של בני האדם, ואת הדמיון, הסערה וקורטוב הרצחנות שירש מהצד השני.

מה בעצם את עושה, שאלתי את עצמי, יוצאת מבית הקולנוע יד ביד עם נכד שלמד זה עתה שערפדים הם ממש סבבה? אני שייכת לדור שהלך עם סבתא, אם הייתה לו, לסרטים שבהם הקתרזיס מושג על ידי הכנעתו של דרקולה הערפד מוצץ הדם, או כל מקבילה אחרת לנבל. לא פלא. רבים מבני דורי לא זכו ללכת עם סבתם לשום מקום, בשל ברייה אנושית משופמת שכלפי חוץ לא ראו עליה אבל היא הייתה מפלצת אמיתית. הסרטים שראינו פעם לא קידמו הבנה גלובלית פוסטמודרנית לכל ברייה באשר היא נושמת. ההבנה הייתה שמורה לטובים ולא לרעים. הרע החדש, בסרטים של היום, הוא מי ששומר על ההבחנה ומתנגד לטשטוש הזה. לפעמים זו תהיה אני בשבתי כסבתא יהודייה שיש לה חלומות מאוד ספציפיים באשר לזיווגם הראוי של צאצאיה.

העולם מתקדם, טען בעקשנות הרב קוק, ולמרות שלא פגש את היטלר הוא צדק. לכל רעיון יש קליפות, וצריך להיזהר שלא לבלבל בין התוך לקליפתו. הרעיון שכולם אהובים ושווים ללא הבדל צבע, גזע ומוצא (נוסח בפשטות למשל ב"דירה להשכיר" עתיק היומין, מאת לאה גולדברג), הוא רעיון נכון. קליפתו של הרעיון הזה היא טשטוש בין טוב לרע.

הרעיון שיש להבחין בין טוב לרע באופן מובהק הוא רעיון נכון. קליפותיו הן ההכללה והגזענות. את הקליפות משני הסוגים אנחנו רואים שוב ושוב לאחרונה, מחוֹללים בחתונות מחוּללות, או מתקשים להבחין בטרור אסלאמי גם כשזה משסף להם גרונות מול העיניים. ניר מנוסי במאמר בבלוג שלו, וברוך כהנא במאמרו האחרון בכתב העת "אקדמות" (ל), ניסחו את הצורך להבין את השורשים הרעיוניים של מוצרי התרבות בני זמננו, בין אם מדובר במלחמת הכוכבים החדש או בהארי פוטר.

טובים ורעים יש בכל המינים ובכל הצבעים והלאומים, מתוך 'הומלנד' עונה 5 צילום: באדיבות יס

טובים ורעים יש בכל המינים ובכל הצבעים והלאומים, מתוך 'הומלנד' עונה 5
צילום: באדיבות יס

טובים ורעים מכל המינים

רב תרבותיות שאין לה תחתית מוסרית, סופה שתפתח את הדלת לקיצוניות הפוכה. "הפחד לבקר מוסלמים מחשש להיראות אסלאמופובים סופו שהוא פותח את הדלת לאסלאמופובים של ממש", כתב לאחרונה גדי טאוב בעיתון "הארץ" (16.12.15). "לרבים נדמה היה, עכשיו שהטרור הכה גם בארצות הברית ובמערב אירופה, שאולי המערב יתעורר סופסוף משנת הנרקיסיזם שלו וילמד שדמוקרטיה צריכה גם להתגונן כנגד יריביה בעוד שמערכת החיסון של הדמוקרטיה מתקשה להתעורר, יריבי הדמוקרטיה מתעוררים במקומה". כולנו ראינו דוגמאות לכך. במקביל, נכתבים בעיתון זה ובעיתונים אחרים מאמרים המבקשים לעשות קונטרול Z על המציאות, ולהחזיר את המצב לקדמותו. כיוונים כאלה אף פעם לא עובדים, ובעיניי גם אינם מוסריים. האם לחינם טרח הקב"ה לחולל מהפכות בעולמו?

למרבה השמחה, ישנן יצירות שמשכילות להתמודד עם הכאוס הרב תרבותי. כאלה הן למשל שתי סדרות אמריקניות המצליחות לומר אמירה חד משמעית במוסריותה, למרות שהיא מורכבת בסגנונה.

הראשונה היא "הומלנד", שעונתה החמישית הסתיימה ממש לאחרונה. שלושה קווי עלילה מרכזיים היו בעונה הנוכחית. האחד – קבוצת טרוריסטים אסלאמיים מבקשים להניח פצצה כימית במקום מרכזי בלב מינכן. השני – בעלת תפקיד בכיר ומשמעותי בסי.איי.אי  נחשדת כסוכנת רוסית. השלישי – עיתונאית אמריקנית, שגורשה מארה"ב בשל מלחמותיה על זכויות הפרט שנחמסות על ידי מערכות הממשל, מבקשת לפרסם ברבים חומר מודיעיני חסוי. גיבוריה של הסדרה כולם נתונים בין ערכים סותרים המתנגשים זה בזה: שמירה על כבוד האדם וחירותו כנגד שמירה על ביטחון המדינה, התגייסות לשירות הביטחון תוך ויתור על נוחות אישית ומשפחתית, ויתור על מעמד ושפע כלכלי אל מול נאמנות למולדת.

הסדרה שמציבה נגד עינינו אנשים שמצליחים להכריע נכון, או נכשלים, לא לוקה בפשטנות גזענית. טובים ורשעים יש בכל המינים ובכל הצבעים והלאומים. את התהליך המעניין ביותר עוברת העיתונאית הנרדפת לאורה סאטון. אחרי ששוב ושוב פעלה בטירוף, תוך סיכון אישי, למען חופש הפרט היקר ללבה, בפרק האחרון של הסדרה היא עושה תפנית של 180 מעלות, ומשתפת פעולה עם הממסד כדי להציל את חייו של איש הגון אחד.

סבא טוב ושוטר רע

השנייה, מז'אנר אחר לגמרי, היא "ד"ר פיל" שלאחרונה עברה מערוץ נחשב פחות ל"יס–דרמה" היוקרתי. האיש שהחל את הקריירה שלו כפסיכולוג מייעץ בתוכנית של אופרה וינפרי מוביל כבר שנים רבות תוכנית משלו, שבתוכה הוא מתפקד כשוטר של אמריקה המתפרקת בשם החופש מערכי המשפחה והשליטה העצמית. בתכניתו מארח ד"ר פיל משפחות בקריסה, מתמודד עם התמכרויות לסמים, אלכוהוליזם, אלימות וזנות. לפעמים הוא שוטר טוב ולפעמים הוא שוטר רע. רוב הזמן הוא שניהם, ובעיקר דורש מהאדם שמולו לקחת אחריות על עצמו, ומההורים להיות אחראים על ילדיהם בלי להפוך איש לקרבן.

בפרק שראיתי לאחרונה ישבו מולו אם ובת עם היסטוריה דומה מאוד של הזנחה, התעללות והתמכרויות. כשהוא פונה לאם ולבת שאיבדו זו את זו, שפתו אינה שפה מתחנחנת. הוא מדבר באופן גלוי, לא מסתתר מאחורי חמלה מזויפת או אמפתיה שאינה במקומה. קחי אחריות על בתך, הוא אומר לאם. קחי אחריות על עצמך, הוא אומר לבת. ד"ר פיל הוא סבא טוב וסמכותי, שמרן בדרישותיו אבל נאור בתובנותיו. הוא מצליח לשדר מורכבות מודרנית, נטולת דעות קדומות, אבל דבק בהגדרות יסוד של טוב ורע ואינו מתחנף לאיש.

בעיני רבים, בארץ ובעולם, נחשבת "הומלנד" לאומנית מדי ואנטי–מוסלמית. תוכניתו של ד"ר פיל, שאינה משודרת בפריים–טיים, פחות מאיימת ופחות בולטת. האם האמנות משנה מציאות או משקפת אותה? האם דרקולה באמת פחות נושך, או אנחנו אלה שלמדנו לחבבו והצלחנו לשכוח פרט זניח זה באישיותו? בין הפותרים נכונה יוגרל כרטיס לסרט "מפלצת של מלון 3".

————-

הומלנד, עונה 5, יס VOD

מפלצת של מלון 2, ארה"ב 2015

ד"ר פיל, יס דרמה, כל יום ב–15.00

 ————

פורסם במוסף 'שבת' מקור ראשון כ' טבת תשע"ו, 7.1.2016

מודעות פרסומת

פורסם ב-9 בינואר 2016,ב-גיליון וארא תשע"ו - 961, לפנאי ולפנים - חיותה דויטש. סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: