האימפריה היהודית | צביקה קליין

תנועת חב"ד בארה"ב מצליחה לאחרונה להתחרות לא רק בקהילה האורתודוקסית הוותיקה אלא אף ברפורמים ובקונסרבטיבים. בצעד נדיר אף הוזמן לכנס השלוחים האחרון נשיא התנועה הרפורמית. שיחה עם הרב דוד אליעזרי מקליפורניה, מחשובי רבני חב"ד, על סוד ההצלחה של התנועה החסידית פורצת הגבולות

אלפי חברים וחברות מקהילות רפורמיות מרחבי העולם התכנסו לפני כשבועיים באולם קונגרסים עצום באורלנדו, פלורידה, לכנס הדו–שנתי של התנועה. אך דווקא באירוע זה, שנועד להעצים את מובילי התנועה, הם קיבלו סטירת לחי שלה לא ציפו. אחד ממייסדי "תגלית", איש העסקים צ'רלס ברונפמן, שאינו חשוד בקרבה מיותרת לאורתודוקסיה, אמר בנאומו: "מיהו המפעיל הגדול ביותר של תגלית? חב"ד. אתם יודעים מי עושה הכי הרבה גיורים? חב"ד. ומי מספק הכי הרבה תוכניות המשך לתגלית? חב"ד. בעיניי זה צריך להיות אתם", אמר לרפורמים, "לא חב"ד".

ואכן, נראה שתנועת חב"ד הפכה בארה"ב למתחרה העיקרית לא רק של הקהילה האורתודוקסית הוותיקה, אלא של זו הרפורמית והקונסרבטיבית. נשיא התנועה הרפורמית בארה"ב ריק ג'ייקובס סיפר לי פעם בריאיון כי הוא מנסה ללמוד את מלאכת ה"קירוב" מחב"ד, וברור לו שלתנועתו יש הרבה מה ללמוד. בעקבות אותו ריאיון הזמין אותו אחד מחשובי רבני חב"ד בארה"ב, הרב דוד אליעזרי מקליפורניה, לכנס השלוחים המתקיים מדי שנה בשכונת קראון הייטס שבניו יורק. לא היה זה מובן מאליו שהתנועה החסידית תיתן מקום של כבוד לנשיא התנועה הרפורמית, שחובש אגב כיפה סרוגה, אך אליעזרי חשב כי ההזמנה חשובה בהחלט.

התנועה‭ ‬הרפורמית‭ ‬מנסה‭ ‬ללמוד‭ ‬את‭ ‬מלאכת‭ ‬ה‭"‬קירוב‭" ‬מחב‭"‬ד‭. ‬הנחת‭ ‬תפילין‭ ‬בניו‭ ‬יורק צילום‭: ‬שאטרסטוק

התנועה‭ ‬הרפורמית‭ ‬מנסה‭ ‬ללמוד‭ ‬את‭ ‬מלאכת‭ ‬ה‭"‬קירוב‭" ‬מחב‭"‬ד‭. ‬הנחת‭ ‬תפילין‭ ‬בניו‭ ‬יורק
צילום‭: ‬שאטרסטוק

מה ללמדן במומבאי?

את אליעזרי אני פוגש בבית מלון בירושלים, בעת שהוא משתתף לראשונה באירוע חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית המתקיים שלוש פעמים בשנה. מה עושה חב"דניק בחבר הנאמנים של הסוכנות היהודית? שאלה מצוינת. לראשונה החליטו בחב"ד להשתלב בארגון, שכן לטענתם הם מהווים הזרם היהודי הגדול ביותר בארה"ב, ואולי אף בעולם. סביר להניח שמי שעד כה נמנע מלשלב את הגורמים מחב"ד היו דווקא אנשי הסוכנות היהודית עצמם, וכשמציעים לחב"דניק להגיע – לרוב הוא מגיע בלי למצמץ.

אליעזרי, שהוציא לאחרונה את הספר "הסוד של חב"ד – מבט אל תוך התנועה היהודית המצליחה בעולם", טוען כי כעת על הממסד היהודי הוותיק להכיר בהם, ולתת להם מקום סביב שולחן הדיונים. הוא צוחק ואומר לי בפתיחת שיחתנו: "אחד מבכירי הסוכנות היהודית שפגש אותי כאן סיפר לי שיש לו דולר שקיבל מהרבי מלובביץ'. אני לא אומר דבר, אני רק מקשיב. הם ניגשים אליי כולם ומספרים לי את 'סיפורי השליח שלהם'. תאמין לי, אני יכול לעשות התוועדות חסידית מכל הסיפורים האלה" . אך צחוק בצד, אליעזרי מאמין בכל מאודו כי מתפתח שינוי מהותי בקרב יהדות ארה"ב: "הקהילה היהודית אמריקנית עוברת שינוי. מצד אחד מספידים אותה, אבל בקרב אלה שכן מעורבים בחיים היהודיים אנחנו רואים שינוי עצום. האנשים רוצים להיות עוד יותר מעורבים ומשויכים, וזה דבר שישפיע מאוד על העתיד של היהודים בארה"ב, וגם בישראל".

בפתיחת ספרו מזכיר אליעזרי את גבי ורבקי הולצברג ז"ל, שליחי חב"ד למומבאי שנרצחו בפיגוע בביתם בעיר. "אני מזכיר אותם כי זו שאלה מהותית: למה שגבי הולצברג, שסיים בגיל כה צעיר את כל הש"ס, יעבור למומבאי? זו השאלה האמיתית. מה הניע אותו? אנחנו הרי אנשים אינדיבידואליסטים כיום, חושבים בעיקר על עצמנו. איך הרבי עשה את זה? איך הוא נתן השראה לכל–כך הרבה אנשים לצאת מביתם לשליחות של כל החיים, וזאת עם כל הכבוד לסוכנות היהודית, שאנחנו פי חמישה או שישה מהגודל שלהם. אנחנו ב–84 מדינות. מחר זה בטח ישתנה כי יֵצא עוד שליח. אנחנו במדינות האלה לכל החיים, זה תמידי.

"הספר עוסק בסיפור האמיתי, ויש בו גם מסקנות בסוף", אומר אליעזרי. "זה ספר עם הרבה אומץ, זה לא סתם חב"דניק שמספר סיפור. נשאלות השאלות המהותיות, כגון מה הגישה שלנו לציונות? איך אנחנו שונים מהחברה החרדית? מה גישתנו לעניין צה"ל? איך מתמודדים עם החברה המודרנית? איך שלוחים מלמדים את ילדיהם בסביבה שאין בה דתיים?". הספר אמנם מהותי ומעניין, ומציג את המתרחש מאחורי הקלעים של המפעל היהודי החשוב, אך ניכר שהוא "ספר מטעם". למרות זאת, אין מדובר בספר העוסק בתורת "הרבי". הוא מתמקד בסיפור הצלחתם של השליחים, בעיקר בארה"ב אך גם בשאר העולם, מול כל המכשולים וההתנגדויות. והתנגדויות היו (ויש) לרוב.

שינה את גורל היהודים

אליעזרי משמש שליח באורנג' קאונטי, קליפורניה. הוא נשוי ואב לשישה ילדים נשואים, שלושה מהם שליחים ושלושת הנוספים בעסקים. "יש לי בת שליחה בסן פרנסיסקו, ואני קורא לה 'הרבנית הראשית של סן פרנסיסקו'", הוא אומר בגאווה.

למה חב"ד היא התנועה היהודית הכי מצליחה בעולם לטענתך?

"אני חושב שזה שילוב של לקיחת אחריות על העתיד היהודי ושל העובדה שלרבי היו רעיונות מהפכניים. הוא נתן השראה, גרם לאנשים לא רק לראות את האג'נדה שלו, אלא להביא לכך שזה יהיה חלק מהם. אני חושב שהוא שידר הרגשת אחריות לכל היהודים בעולם, דבר שלא היה מקובל עד אז. הוא גם הכניס את התורה למרכז הבמה, למרכז השיח. הוא שינה את הכיוון של החיים היהודיים. לקח אנשים כמוני ונתן לנו הרגשת שייכות ומטרה, שנוכל לעשות טוב בעולם. זה שילוב של הרבה פקטורים. קח את הרב עובדיה יוסף למשל. הוא שינה את חייהם של יהודי ספרד בישראל ובאמריקה. החת"ם סופר שינה את חייהם של יהודי אירופה. מעולם בהיסטוריה היהודית לא היה אדם ששינה את יהדות העולם כמו הרבי. הוא אדם של אחד למיליונים".

אתה באמת חושב שלא היו עוד מנהיגים ששינו בצורה משמעותית את העולם היהודי?

"הרצל עשה שינוי בכך שיצר אפשרות להקמת מדינה חילונית, רעיון שהיה קיים גם לפניו, אך הוא לא שינה את החיים היהודיים והדתיים. היו רבנים מדהימים כגון הרש"ר הירש או הרי"ד סלובייצ'יק שעשו שינוי ברמה המקומית, אבל אף פעם לא היה אדם ששינה את גורל היהודים בעולם.

"'כל יהודי חשוב', כך אמר הרבי. כל אחד הוא בעל ערך לעם היהודי. כשמסתכלים על זה, הוא בכל העולם. היהדות עד תקופת הרבי הייתה יהדות של חוסר ביטחון. הוא שינה את זה. זה ההבדל בין העולם החרדי אלינו. הם מפחדים להיות בקשר עם העולם מסביב. הרבי שינה את זה. אולי לא נסכים עם הכול, אבל שווה להיות חלק ויחד ננסה לעשות שינוי".

שליחי חב"ד תמיד מעודכנים בטכנולוגיה ובמדיה, דבר שלא רואים בעולם החרדי.

"זה עמוק יותר, כי אם מסתכלים מעט בפילוסופיה החסידית לומדים שיש קדושה בכל מקום, רק צריך להעצים אותה. כשהאינטרנט הגיע הייתה שאלה מה נעשה. הרבי אמר: בואו נשתמש בזה לצרכים קדושים. הרעיון השני הוא שיש התמודדויות גדולות בעולם. כשאתה גר בצורה מדוכאת בשטייטל באירופה, בגטו, ועושה רק מה שמאפשרים לך לעשות ברוסיה – אין יותר מדי על מה לחשוב. אבל כיום אתה יכול להיות יהודי שומר שבת ולהיות ראש הסגל בבית הלבן, כמו שהיה ג'ק לו. אין דבר שמגביל אותנו בארה"ב יותר. ג'ו ליברמן התמודד על תפקיד סגן נשיא ארה"ב ואף אחד לא התעסק בכך שהוא שומר שבת. זה לא רלוונטי.

"אפשר לעשות הכול כיום בחברה המודרנית המערבית. כמובן זה שונה בכל חברה וחברה, אך השאלה היא איך מתמודדים עם המודרניות. חלק מהעולם היהודי אימץ את המודרנה, למשל התנועות הליברליות. הערכים המערביים הפכו להיות ערכים 'מערביים יהודיים'. העולם החרדי אמר: לא, אנחנו רוצים להיות מסוגרים. ואילו חב"ד אמרו: יש לנו עיקרון של מעורבות. אנחנו רוצים להיות שמן צף על פני המים, להתמודד עם העולם. העולם החרדי אומר: 'אנחנו לא רוצים לשלוח את הילדים שלנו לצבא'. אנחנו לעומת זאת מוכנים להתמודד עם זה, מוכנים לשרת. מאיפה זה מגיע? אתה לוקח יהדות ובונה אותה בצורה פנימית. האם אני אוהב את הדרך שבה בוחרים את השופטים כאן בישראל? לא. אך באותו הזמן אני מוכן להיות חלק מהחברה, בניגוד לחרדים. אלה תגובות שונות למודרניות".

הרב‭ ‬דוד‭ ‬אליעזרי‭ (‬בתמונה‭): ‬כשדיברתי‭ ‬עם‭ ‬ראש‭ ‬התנועה‭ ‬הקונסרבטיבית‭ ‬בארה‭"‬ב‭ ‬הוא‭ ‬אמר‭ ‬לי‭ '‬ראש‭ ‬התנועה‭ ‬הרפורמית‭ ‬מתלונן‭ ‬שחב‭"‬ד‭ ‬מצליחים‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬ברוסיה‭'. ‬השבתי‭ ‬לו‭, '‬כשלך‭ ‬יהיו‭ ‬רבנים‭ ‬שיהיו‭ ‬מוכנים‭ ‬לחיות‭ ‬מ‮–‬30‭ ‬אלף‭ ‬דולר‭ ‬לשנה‭ ‬ולנסוע‭ ‬לכל‭ ‬החיים‭ - ‬גם‭ ‬אתה‭ ‬תצליח‭'‬ צילום‭: ‬cliff Lester

הרב‭ ‬דוד‭ ‬אליעזרי‭ (‬בתמונה‭): ‬כשדיברתי‭ ‬עם‭ ‬ראש‭ ‬התנועה‭ ‬הקונסרבטיבית‭ ‬בארה‭"‬ב‭ ‬הוא‭ ‬אמר‭ ‬לי‭ '‬ראש‭ ‬התנועה‭ ‬הרפורמית‭ ‬מתלונן‭ ‬שחב‭"‬ד‭ ‬מצליחים‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬ברוסיה‭'. ‬השבתי‭ ‬לו‭, '‬כשלך‭ ‬יהיו‭ ‬רבנים‭ ‬שיהיו‭ ‬מוכנים‭ ‬לחיות‭ ‬מ‮–‬30‭ ‬אלף‭ ‬דולר‭ ‬לשנה‭ ‬ולנסוע‭ ‬לכל‭ ‬החיים‭ – ‬גם‭ ‬אתה‭ ‬תצליח‭'‬
צילום‭: ‬cliff Lester

כל שליח הוא יזם

חב"ד היא חסידות קטנה מאוד, אולי כמה עשרות אלפים בבסיס. חבר חב"דניק אמר לי שאין משפחה שהוא לא מכיר. ולמרות זאת, אתם בכל מקום, שומעים על חב"ד כל הזמן.

"יש רמות שונות של חיבור לחב"ד. יש 'הארד קור חסידים'; בקראון הייטס יש 2,000 משפחות, בארה"ב יש בסביבות עשרת אלפים ובישראל כפול מכך. אבל זה לא רלוונטי, כי יש כל–כך הרבה אנשים שרואים את ההזדהות היהודית שלהם איתנו או דרכנו. זו המהפכה.

"בג' בתמוז (יום פטירת הרבי) היו 1,032 שלוחים. כיום יש 4,200, ויחד עם השלוחות זה יוצא 8,400. בקהילה שלי באורנג' קאונטי היו אז ארבעה מרכזי חב"ד. אחד שערך מניינים בחניון קטן, והשאר במבנים ארעיים קטנטנים. שני עשורים לאחר מכן, יש כיום 15 מרכזים בקהילה שלנו בלבד, וגם בית ספר חב"די. יש לי בניין ענק, ובתי כנסת ענקיים בשכונות השונות, כולם מנוהלים על ידי שלוחים. 7 מתוך 15 בתי חב"ד באורנג' קאונטי פועלים במבנים חדשים וגדולים. אך לא גדלנו רק מבחינת הפריסה. פעם היו מגיעים אליי 10 אנשים ובקושי היה מניין. כיום יכולים להגיע 100 איש. יש לי בית כנסת, קהילה, אירועים מתרחשים בבניין הזה כל יום. "במקום שבו אני גר אנחנו המרכז המשמעותי ביותר של הקהילה היהודית, ואילו בית הכנסת הקונסרבטיבי נסגר. זה קורה בכל מדינה בארה"ב. אנחנו בונים תשתית, ועושים את מה שעשו הקונסרבטיבים בשנות ה–50".

מהיכן מגיע הכסף? בניגוד להערכות שונות שלפיהן המטה בניו יורק מעביר כספים לאלפי השלוחים השונים, אליעזרי אומר כי כל שליח הוא יזם: "98 אחוז מהכספים מגיעים מהקהילות ומהאנשים עצמם. 'תסתדר לבד', זה המסר שאנחנו מקבלים. יש אמנם קצת כסף ארצי לתוכניות בקמפוסים ועוד כמה דוגמאות, אבל זה הכול. ברוסיה יש כסף אזורי, אבל לא בארה"ב. בסופו של יום השליח צריך להגיע לקהילה ולמצוא בה כסף. ולמרות זאת, אנחנו מצליחים. גם אם תלך לרוסיה או לאוקראינה תראה שהקהילות מממנות את עצמן. מי תומך? מי שמרוויח מזה".

יש קהילות יהודיות שמרגישות ששליח חב"ד מגיע כדי להשתלט עליהן.

"זה לא ככה באמריקה. הייתה אמנם אופוזיציה בעבר. בעיניי, האורתודוקסיה התגוננה. הם חשבו: 'נבנה מצודה של 'ישראל הצעיר' (רשת בתי כנסת מודרן אורתודוקסיים) ונמשיך להתקיים'. כשנכנסנו לקהילה היהודית האמריקנית בהתחלה התנגדו אלינו, כי ייצגנו קודם כול עצמאות, שינוי גישה וכמובן תורה. הייתה התנגדות גדולה בעיקר מהתנועות הליברליות. היום זה כבר לא קיים. הם מסתכלים עלינו בהערצה, הם רוצים לדעת ולהבין מה גורם לנו להצליח ככה".

מי זה הם?

"כולם. ישבתי אתמול עם מנהלת האסטרטגיה של הפדרציה היהודית בפילדלפיה, היא אמרה לי 'וואו, אני רוצה להבין איך אתם עושים את מה שאתם עושים'".

מעריכים את המחויבות

התנועות הליברליות, הרפורמים והקונסרבטיבים, לא ממש מצליחות ברוסיה ובשאר המדינות של ברית המועצות לשעבר – שם שליחי חב"ד פורחים ומתרחבים בצורה מרשימה. אולי זה קשור לכך שהתנועה החסידית נולדה שם, ואולי זה קשור לרצינות של האזרחים, אך דווקא חב"ד מצליחה בצורה יוצאת דופן מול שאר הארגונים היהודיים הפועלים באזור.

למה התנועה הרפורמית לא מצליחה ברוסיה להערכתך?

"בוא נהיה כנים רגע. התנועה הרפורמית לא מצליחה מאוד מחוץ לארה"ב, אפילו בישראל זה לא תופס. בסופו של יום, היהודים הרוסים מעריכים את המחויבות והכנות של השליחים. דיברתי עם ראש התנועה הקונסרבטיבית בארה"ב בדיוק לאחר שהוא נפגש עם ראש התנועה הרפורמית. הוא אמר לי: 'ראש התנועה הרפורמית מתלונן שחב"ד מצליחים כל כך ברוסיה. השבתי לו – כשלך יהיו רבנים שיהיו מוכנים לחיות מ–30 אלף דולר לשנה ולנסוע לשם לכל החיים – גם אתה תצליח'".

נושא נוסף, שנעסוק בו בכתבה הבאה בסדרת כתבות זו, הוא החיכוך שיש בין שליחי חב"ד לרבני אירופה ולקהילות הוותיקות הקטנות ביבשת. בניגוד לעיר כמו ניו יורק, שבה יש מרחב פעולה גם למאות ארגונים, בקהילות הקטנות אין הרבה יהודים, ועל כן הקהילה הוותיקה קנאית מאוד לטריטוריה שלה. כל דם חדש שנכנס למערכת עובר מבחנים רבים לפני שיוכל להיות חלק אינטגרלי מהקהילה. אך שליחי חב"ד מגיעים עם הרבה מאוד אנרגיות וחידושים, דבר שלעתים גורם מלחמות עולם של ממש.

"זה קונפליקט בין קהילות ישנות לבין חדשנות", אומר אליעזרי, "שליחי חב"ד מגיעים עם הרבה רעיונות טריים וחדשים. הרבה מהקהילות האלה היו מאוד מצליחות במשך דורות רבים, אך אנחנו חיים כיום בזמן ובעידן אחר. הפרדיגמה השתנתה, ואנשים צריכים להתאים עצמם מחדש. אנחנו חדשניים ויצירתיים, ולדעתי בגלל זה יש בקהילות היהודיות כאלה שדוחים אותנו.

"אם תסתכל על החוויה בדרום אפריקה או באוסטרליה – תראה שהקהילות שם היו פתוחות לשילוב של חב"ד. בקהילות של אירופה כנראה שהם לא רוצים התחדשות ורוח חדשה. שנית, אנחנו צריכים לגייס לבד את הכסף שלנו במדינות האלה, ויש להם כסף שהם לא נותנים לנו. אם הם רוצים שנשתלב בקהילות שלהם, למה הם לא תומכים בנו? למה בוונציה השליח צריך לקנות מבנה משלו ולהקים בית כנסת? יש שם הרי ארבעה בתי כנסת ריקים. אנחנו מייצגים התחדשות ורעיונות חדשים, רעיונות מחוץ לקופסה. בקהילה שלי באורנג' קאונטי הבינו שחב"ד יכולה להביא הרבה לפדרציה היהודית, אז משלבים אותנו. קהילות שיש להן חזון מרוויחות, כי במידה מסוימת אנחנו המפתח לעתיד שלהן".

זו יומרה מאוד גדולה.

"אני רציני. איחוד בתי הכנסת בבריטניה מקבל אותנו, ובהרבה בתי כנסת שלהם כיום יש רבני חב"ד העומדים בראשם, והם מצליחים מאוד. בצרפת אנחנו עובדים מאוד טוב עם הקונסיסטואר (ארגון הגג הדתי של יהודי צרפת) והם הרוויחו מכך. יש מדינות שהשכילו לקבל אותנו כגון מרוקו ותוניסיה, ואילו במדינות כגון סין או תאילנד –  אנחנו הקהילה היהודית. רוב הרבנים בהולנד הם כיום של חב"ד. הם רואים את מה שיש לנו להציע, ואנחנו חלק מהמערכת שלהם".

הרולס רויס של החינוך

יש יהודים שמבקרים את חב"ד ואומרים שזה לא יותר מקייטרינג ותרבות יהודית לייט.

"שטויות. אנחנו מפעילים את תוכנית חינוך המבוגרים הגדולה ביותר בעולם היהודי כיום,  JLI – יותר מ–900 קהילות בעולם שמלמדות מבוגרים תורה", אומר אליעזרי, ולראשונה יוצא משלוותו בשיחתנו. "זו ביקורת לא מציאותית. אנחנו מעורבים בחינוך יהודי ברמה מאוד גבוהה. אני לא יודע אם יצא לך לראות את התוכנית שלנו. צריך לפגוש אנשים במקום שבו הם נמצאים. זה פשוט שטויות שאנחנו עושים רק קייטרינג. אין תוכנית שמשתווה לתוכניות חינוך המבוגרים שלנו. זה הרולס רויס של החינוך היהודי למבוגרים".

דרך התקשורת או הטיולים בחו"ל ישראלים רבים מזהים את חב"ד עם הפעילות מעבר לים, אבל ישנם מאות שליחי חב"ד בישראל. יש ייחודיות לפעילות כאן?

"מה שקורה בישראל הוא מעניין.ישנם 335 מרכזים, ומה שמעניין הוא שזה שונה מאוד ממה שאנחנו מכירים בעולם. יש בישראל למשל שירותי דת ממשלתיים, בגלל החיבור בין דת ומדינה. אך אנחנו, חב"ד, לא מפלגה פוליטית, ולכן אם מישהו יפתח גן בירוחם ותהיה פגישה לקראת בחירת הגוף שיפעיל אותו, סביר להניח שזה יהיה נציג של ש"ס או הבית היהודי, לא חב"ד. גם הרב של השכונה ככל הנראה יהיה מינוי של ש"ס או הבית היהודי. אבל בגלל שאנחנו לא חלק מזה יש לנו גם יתרון. אין לנו אג'נדה פוליטית.

"ביום כיפור היו לחב"ד 300 מוקדים של בית כנסת פתוח, זה הרבה מאוד אנשים. מגיעים כאלה שלא באים ביום יום לבתי כנסת. זה שונה מאוד מהעבודה המקומית שלי בקליפורניה, שם אני הגורם היהודי היחיד שפועל".

המטרה של כל שליח היא שכל היהודים יהיו חב"דניקים, או שמדובר ב"קירוב" נטו?

"המטרה היא לעודד יהודי להתחבר עם ה' ולתורה ומצוות. איך? זו הבחירה שלו. הגישה שלנו ל'קירוב' שונה מאוד מזו של הליטאים. בארה"ב יש אנשי כוללים מטעם קרן וולפסון שמנסים לשכנע צעירים ללכת לישיבה שלהם, אבל אם לא תלך הם יעזבו אותך. בחב"ד אנחנו מחנכים אותך. אמרתי לראש ארגון ה–OU (ארגון הגג של האורתודוקסיה בארה"ב) שאני מסדר לכל המתפללים שלהם חברות אוטומטית בחב"ד. הרי כשתיכנס לכל בית כנסת אורתודוקסי באמריקה, תראה שחצי מהאנשים שם הגיעו בגלל חב"ד. לאן שהאדם יגיע – זו בחירה שלו. האם כל חסיד חושב שיש לו משהו ייחודי להעביר? כן. אבל אתה מנסה להעביר כל יהודי תהליך בחיבור שלו לדת. אין לדעת לאן הוא יגיע".

בלי להתרגש, או לשים לב שמדובר – לפחות בעיניים ישראליות – בפתיחות מרשימה, מספר אליעזרי על מפגש שלו עם תלמידים ותלמידות בבית הספר להכשרת רבנים של התנועה הקונסרבטיבית בלוס אנג'לס. "ביקשו ממני אז הלכתי", הוא מתרץ. "שאלתי אותם מי היה אי פעם שותף בפעילות בבית חב"ד. 17 מתוך 18 ענו שהיו. הייתי כן איתם, אמרתי להם: 'אני לא מאמין בפלורליזם. אלוהים הוריד לעם ישראל תורה אחת בהר סיני'. אני דוגרי. מישהי אמרה לי: 'הלכתי לחב"ד בקמפוס שלי, אני פמיניסטית ולא הסכמתי עם הרב שם, אבל למרות זאת המשכתי להגיע'. מה שקורה כאן הוא שאנחנו מעבירים יהודים תהליך. כל אחד קיבל השראה בדרך אחרת. כל אחד שמעורב היום בחיים היהודיים בצורה זו או אחרת יש לו 'סיפור שליח'. זה הדבר שמדהים אותי, ואני שומע את זה כל הזמן".

אלינו באים המסורתיים

סקר מכון פיו האמריקני שהתפרסם לפני כשנתיים מעיד כי הזרם היהודי הגדול ביותר בקרב יהדות ארה"ב כיום הוא הזרם הרפורמי (35 אחוזים), אחריו הזרם הקונסרבטיבי (18 אחוזים) ואילו האורתודוקסים מגיעים להיקף של 10 אחוזים. 30 אחוזים נוספים מעידים על עצמם ככאלה שאינם שייכים לְזרם. אך אליעזרי טוען כי הסקר אינו צודק וכי צורת הבדיקה לא אפשרה לגלות קשר לחב"ד. "הם השתמשו בטכניקה של הגדרה עצמית, שאלו את הנסקרים לאיזה זרם הם שייכים. אך עבור 98 אחוז מאלה שבאים אליי לבית הכנסת, שאינם בהכרח שומרי שבת או כשרות, אורתודוקסי הוא דתי לכל דבר, והם לא יגידו לך שהם כאלה".

הוא נפגש עם עורך הסקר, וניסה להעמיד אותו על התעלמותו מחב"ד. "הוא אמר לי 'עשינו טעות', היינו יכולים לעשות זאת אחרת. תקפתי אותו בתקשורת. צעקתי וכעסתי". במיאמי, אומר אליעזרי, עשו סקר אחר. שם שאלו את השאלות בצורה אחרת, והתוצאות היו מעניינות מאוד. פרופ' איירה שסקין גילה כי רק 11 אחוז מיהודי העיר מיאמי הם אורתודוקסים, ולמרות זאת 26 אחוזים, למעלה מרבע מיהודי העיר, השתתפו באותה שנה בפעילות של חב"ד.

"בקרב צעירים, המספר עולה ל–47 אחוזים", מוסיף אליעזרי. "הדור המבוגר הסתכל על הדתיים באור שלילי. היה להם סבא דתי והם מרדו בו. הצעירים מגיעים לקמפוס, ובין אם הם מחוברים לדת או לא – כולם מגיעים לחב"ד. אנחנו הצלחה גדולה. רובם נחשפו אלינו בצורה זו או אחרת בחייהם, החל ממחנות הקיץ שלנו, מהאירועים בתיכונים הציבוריים. אנחנו סוג הרבנים שהם מכירים. כשיהיה להם ילד – סביר להניח שהם יגיעו למסיבת חנוכה של חב"ד. אין להם גישה שלילית כמו שהיה בעבר".

מחקר שפרסמנו לפני מספר חודשים לראשונה במקור ראשון מחזק את אמירותיו של אליעזרי. המחקר מעיד כי מספר המרכזים של חב"ד בארה"ב עומד על לא פחות מ–959, זאת לעומת 595 בתי כנסת קונסרבטיביים וקצת מעל 800 בתי כנסת רפורמיים. עורך המחקר, ד"ר שלמה פישר מהמכון למדיניות העם היהודי, אמר כי "בתי חב"ד הם תופעה כלל עולמית והם משרתים יהודים בכל העולם – פעולות שרק הם יכולים לטעון כי הם עושים".

פישר הסביר מדוע עד כה לא התייחסו המחקרים לחב"ד: "חב"ד משחקים על פי כללים אחרים מהארגונים והמוסדות של המיינסטרים היהודי. הם לא עסוקים בדמי חברות, וגם לא בגבולות גזרה קבוצתיים כאלה ואחרים. הם עסוקים בכך שיהודים יקיימו את המצוות ויאמצו את תפיסת העולם שלהם, ללא כל דרישה של תשלום או של מחויבות ארוכת טווח".

הרב אליעזרי, איך אתה רואה את עתיד הקהילות היהודיות בארה"ב בעקבות העבודה שלכם?

"הפדרציות יצטרכו להבין שחב"ד חייבת להיות חלק מהותי מהן, שיש להכניס יותר מסורת. 1,600 נשים בקהילה שלי הגיעו לאפיית חלות, ורובן לא דתיות. יש צעדת ל"ג בעומר ואנחנו כבר מחברים את זה לצעדת ישראל של הפדרציה שהייתה קיימת במקביל. אם חב"ד שם, אז האוכל יהיה כשר. אחרת לא נגיע. יהיה חיבור גדול יותר למסורת, יהודים שלומדים תורה, מנהיגים שלומדים איתנו ומכירים בנו. יהיו גם אנשים בקהילה שיהיו חזקים ותומכים גדולים יותר של ישראל בזכות חב"ד".

באופן רשמי, מה העמדה שלכם בנוגע לתמיכה בישראל?

"לחזק את הקשר של כל יהודי לארץ ישראל ולעם היהודי. אנחנו מאוד דואגים לביטחון ישראל. זה נושא מאוד מרכזי עבורנו".

לסיכום אומר אליעזרי: "קח בחור שלומד בקולג' בארה"ב בגיל 19. אנחנו הרבנים שלו, אנחנו מחתנים אותו ואף מביאים אותו לישראל. זה מה שישנה את הקהילה. אני מאמין שנראה שלוש קבוצות ביהדות אמריקה בשנים הקרובות – האורתודוקסים האדוקים שיתפצלו לכל מיני תתי קבוצות, רפורמים וקונסרבטיבים שהאידיאולוגיה שלהם הופכת דומה, והיהודים המסורתיים. לאן הם ילכו? לשליח חב"ד כמובן. זה השינוי. חב"ד זה לא יהדות של 'מידה אחת לכולם'. זו אף פעם לא הייתה הגישה של הרבי. הגישה שלו הייתה להעביר את היהדות לכל אחד בצורה הכי אישית שיש".

פורסם במוסף ,'שבתמקור ראשון ח' כסלו  תשע"ו, 20.11.2015

פורסמה ב-20 בנובמבר 2015, ב-גיליון ויצא תשע"ו - 954 ותויגה ב-. סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: