רבנות שהזמן גרמא | אליהו בירנבוים

בעידן הזה, במיוחד כשמדובר ברבנות בתפוצות, הרב פחות פוסק הלכה ויותר משמש עובד סוציאלי. על פניה המשתנות של הרבנות 

סיפור ידוע מספר על רב שערך חופה של זוג צעיר. זמן קצר לאחר החתונה נכנסה הכלה הצעירה לחדרו של הרב, ישבה בשקט ולא אמרה דבר. הרב החל לשאול שאלות כדי להבין את אשר על לבה, ומדוע היא באה למשרדו זמן קצר לאחר החופה. "האם קרה דבר מה", שאל הרב. "האם יש לך בעיה עם בעלך?". הבחורה השיבה בשלילה מוחלטת. "אם כן מדוע באת אליי?", שאל הרב בפליאה. הבחורה השיבה: "זכורני שאמי הייתה אומרת לעתים קרובות 'אני הולכת לרב'. אני רוצה ללכת בדרכי אמא ולכן אני באה אל הרב!"

מדוע באים אל הרב ומה תפקידו של הרב? שאלה זו מהווה את אחד הקשיים בהגדרת תפקידו של הרב. דור דור ודורשיו סיפקו את ההגדרה המתאימה לרבנות שהזמן גרמא.

רופא‭ ‬לשבורי‭ ‬לב‭ ‬ומחבש‭ ‬לעצבותם צילום‭ ‬אילוסטרציה‭: ‬שאטרסטוק

רופא‭ ‬לשבורי‭ ‬לב‭ ‬ומחבש‭ ‬לעצבותם
צילום‭ ‬אילוסטרציה‭: ‬שאטרסטוק

עזרה נפשית ראשונה

אחת החוויות אשר חרותות בלבי באופן עמוק היא ה"אכזבה" שלי כרב בקהילות בתפוצות שבהן שימשתי ברבנות. בתחילת דרכי התכוננתי רבות לפסוק הלכה וציפיתי שנושא זה יהווה את מרכז תפקידי, אולם עד מהרה גיליתי שרובם של האנשים אשר באו למשרדי ולביתי לא באו לצורך שאלת שאלות הלכתיות, אלא לצורך קבלת עצה והדרכה בנושאים הקשורים לחייהם הפרטיים. מהר מאוד הגעתי למסקנה שהרב צריך לתפקד יותר מכל כעובד סוציאלי, לתת מענה לנפש האדם ולא רק לשמירת שולחן ערוך על כל פרטיו ודקדוקיו. עיקרון זה חשוב כפליים בחוץ לארץ. דווקא שם יש חשיבות מרובה לתחום זה בעבודתו של הרב, שכן החיים הקהילתיים יוצרים קשר אישי ועמוק בין הרב ובין בני קהילתו ומתוך האמון שנבנה נולדות גם פניות אישיות שאינן חלק מהעולם הדתי.

נדמה לי שהסיפור המאפיין ביותר את מורי ורבי הרב עמיטל ואת השקפתו על תפקיד הרב הוא הסיפור המפורסם שהיה שגור בפיו, על בעל התניא והצמח צדק אשר ישבו ללמוד תורה. כל אחד ישב בחדר נפרד ולמד תורה, ובין החדרים ישן תינוק בעריסתו. באמצע הלילה התינוק התעורר והחל לבכות. בעל הצמח צדק היה כל כך מרוכז בלימודו עד שלא שמע את קול בכיו של התינוק. אביו, רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חסידות חב"ד, שמע את הבכי, ניגש אל התינוק והחזיקו בידיו עד שנרדם שוב. לאחר מכן הוא נכנס לחדר של בנו שהיה רכון על הספרים ואמר לו: "אינני יודע מה אתה לומד, אבל עליך לדעת שאין ערך ללימוד תורה אם אינך קשוב לשמוע קול בכיו של תינוק".

תפקידו של הרב כעובד סוציאלי הוא בעל פנים רבות. לעתים הרב צריך רק לשמוע, בבחינת  "דאגה בלב איש ישיחנה". לעתים עליו גם להדריך, לכוון ואף לתמוך ולחזק את האדם הפונה אליו. אין ספק שרב איננו יכול לתת טיפול מקצועי בתחום הנפשי או הרגשי אלא אם כן למד את התחום באופן מקצועי, ולכן לעתים הוא נדרש רק להקשיב ולכוון, ולהעביר את האדם לאיש המקצוע המתאים – עובד סוציאלי, פסיכולוג, פסיכיאטר, יועץ זוגי, מטפלים בהתמכרויות וכדומה. למעשה הרב הוא יותר חובש ולא רופא בנושאים אלו, "הרופא לשבורי לב ומחבש לעצבותם". החובש מגיש עזרה ראשונה, מזהה את הפציעה ומייצב את המצב כדי שהרופא יוכל לטפל ולהבריא את החולה. כך גם הרב משמש כחדר מיון ולא כמחלקה לאשפוז.

הרשו לי בנקודה זו לשתף אתכם בדוא"ל שקיבלתי לפני מספר חודשים אשר גרם לי להתרגשות רבה. וזה נוסח הדוא"ל בקצרה: "שמי נטליה ואני כותבת לך מאורוגוואי, היכן ששימשת כרב ראשי לפני כ–18 שנה. אני עובדת עם זקנים בקהילה ולמרות שלא הכרתי אותך כאשר היית רב בקהילה, אני מרגישה שאני מכירה אותך מהסיפורים של זקני הקהילה. הם יודעים לספר עליך רבות אבל בעיקר הם זוכרים היטב כיצד הקשבת להם ושמעת את הבעיות האישיות של כל אחד, כיצד דיברת איתם וכיצד עזרת להם בחייהם האישיים. אין ספק שבכך השארת חותם בחייהם של אנשים".

באחד ממאמריו, כותב הרב סולוביצ'יק מהו תפקידו של הרב כפי שהוא נלמד מדמותו של משה רבנו:

משה נוכח לדעת כי עובדת היותו מורה לא הספיקה. כדי למלא את התפקיד של מנהיג ישראל עליו יהיה לא רק לצוות אלא גם להדריך…. פרט להוראה יהיה עליו לתפוס את האנשים גם מצד רגשותיהם, לטפל בהם ולגדלם בשנות ילדותם הלאומית, בסבלנות, באהדה ותוך הזדהות אישית כדרך פעולתו של אבאומֵן.

האומן איננו מלמד ידע בלבד אלא משתף את נפשו, את זהותו, עם זו של הילד. יש כאן מזיגה רגשית של שתי ישויות. למורה יש קשר אינטלקטואלי בלבד. לאומן יש קשר רגשי, נפשי. מה שדרוש לנו היום הוא היחס החם, באותה מידה כמו הרעיון המבריק. ההוראה לבדה אינה מספיקה ואינה מתאימה (פרקים במחשבת הרב, עמ' 118).

לשוחח עם אדם

הציבור בתפוצות רגיל לפנות אל הרב בנושאים שונים ומשונים: בענייני שידוכים, נישואים ושלום בית, נישואי תערובת, גירושין, יחסי הורות, דיכאון, לחץ נפשי, התמכרויות, אבל, בעיות כלכליות, יחסי עבודה ובעיות פרנסה. נושאים אלו ורבים אחרים מחייבים את הרב להתמודדות מתוך הבנה עמוקה של האדם העומד מולו. לצערי, שמעתי לפני זמן מועט שאדם מבוגר שאשתו נפטרה לאחר שנים רבות של נישואים פנה אל הרב כדי לספר לו על מצבו ועד כמה הוא מרגיש לבד ובודד. תשובתו של הרב הייתה: "אני מציע לך לקנות כלב כדי שתוכל לצאת איתו להליכה ולא תרגיש בודד".

ישנן סיבות שונות מדוע חלק מהציבור מחליט לפנות דווקא אל הרב בנושאים האישיים והרגישים. הרב בדרך כלל נגיש, הוא נמצא כאן ועכשיו במשרדו או בביתו. צריך לזכור שהרבנים בתפוצות מועסקים בדרך כלל במשרה מלאה על ידי הקהילות ולא רק בשבת או בשעות הערב. כמו כן, הרב זמין גם בשעות שבהן בעלי מקצוע אחרים לא זמינים; הוא יכול לקבל אנשים בביתו בערב ובכל שעה שתידרש. כמו כן הרב מכיר בדרך כלל באופן אישי את הפונים אליו, ואת הרקע המשפחתי שלהם. הוא לא פעם ליווה אותם בעבר בבר מצווה, בלוויה, בחתונה או בכל אירוע משפחתי אחר. הרב מבטא גם גישה אמונית, ערכית והלכתית, ובין אם האדם הפונה הוא דתי ובין אם לאו עקרונות אלו נחשבים לבעלי משקל אצל האדם הפונה לייעוץ.

הפנייה אל הרב נעשית בדרך כלל מתוך אמון ורצון לשוחח עם אדם ולא עם מערכת טיפולית או ממסדית, וכן מתוך ביטחון שהרב ישמור על דיסקרטיות מלאה. נדמה שאם הרב איננו רק מנהיג דתי אלא גם מעין אבא, הרי שאפשר לפנות אליו בכל נושא ובכל כאב.

הרב יחיאל יעקב וינברג, בעל שרידי אש (לפרקים, עמ' רפ"ז), כתב על תפקיד הרב כעובד סוציאלי ממש – למרות שהיה מודע לביקורת שיש לרבנים אחרים על שילוב התפקיד הזה בהגדרת הרב:

קודם כול על הרב להרביץ תורה בישראלהתפקיד השני הוא להורות את התורה למעשה. בהוראה זו כלולה מצד אחד משרת הפוסק ומצד שני משרת הדיין.תפקיד שלישי, לדרוש דרשות ברבים בשבתות וברגליםתפקיד רביעי, לדאוג לחולים, לעניים ולזקנים, לכושלים ולנכאים, בין במובן החומרי ובין במובן הנפשי והמוסרי. זה מה שקוראים בימנו 'זזלעזנזארגע' (עובד סוציאלי, הממונה על רווחה פסיכולוגית וחברתית). ידוע כי רבים מאחינו אנשי המזרח מלגלגים על תפקיד זה של הרב המודרני…. אבל אל יהיה דבר זה קל בעינינו". #

פורסם במוסף ,'שבתמקור ראשון, ה' תשרי תשע"ו, 18.9.2015

מודעות פרסומת

פורסם ב-18 בספטמבר 2015,ב-גיליון וילך תשע"ו - 945, רב עולמי / אליהו בירנבוים. סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: