שתיקתו של הקול הרך | אורית אבנרי

בניגוד לשאר ספרי המקרא, שבהם לנשים תפקיד משמעותי, ספר במדבר נעדר דמויות נשיות דומיננטיות. האם יש לכך קשר לאופיו הקשה?

ארבעים שנה מהלכים בני דור המדבר במדבר. ללא חיוניות, ללא תכלית, ללא תקווה. העונש נגזר, ולהם נותר רק להעביר את הזמן. מתים חיים בזמן שאול. אף אחד לא מצפה לבשורה, ליום הבא. כולם במצב "המתנה", מהלכים בשקט ובדממה בפרדה מתמשכת מדור היוצאים ממצרים. גם הסיפור המקראי שוקט ודומם באשר לשנות הנדודים הללו. ואולי יש בפרשיית פרה אדומה, המופיעה בדיוק ברגע המעבר מן השנה השנית לשנת הארבעים, כדי לרמוז על טומאת המתים שהייתה נוכחת במרחב הציבורי במשך 38 שנה. תחלופת הדורות מתרחשת בתהליך איטי וכואב של התפוררות ולא באירוע רב רושם, כדוגמת יציאת מצרים. זו אינה לידה מלאת הוד המתממשת בחציית ים סוף, אלא הווה מתמשך ומאופק המתרחש במרחבי האינסוף של המדבר הצחיח.

איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

גיבורים ממין אחד

דומה שאין זה מקרי שספר במדבר נטול דמויות נשיות דומיננטיות. העדר זה עומד בניגוד גמור לספר בראשית, שם פגשנו נשים פעילות מאוד למען המשכיות המשפחה והבטחת הזרע, ובניגוד בולט לספר שמות, ספר גאולת ישראל ממצרים. ספר שמות נפתח בגבורת המיילדות, המשיך בסיפור המתאר את תושיית הנשים – אם משה, אחותו ובת פרעה שחברו כולן יחד להציל את הרך הנולד ולהעניק לו חיים ובכך ילדו אותו שוב ושוב, מן הרחם הביולוגית ומן הרחם הציורית של התיבה בסוף על גדת הנחל. גם חתימת הספר נתנה מקום של כבוד לנשות ישראל אשר תרמו תרומה חשובה לבניית המשכן וכליו. שוב ושוב פרצו לסיפור נשים נועזות ופועלות כמו ציפורה במילת בנה, ומרים שרקדה ושרה לאחר קריעת ים סוף.

ספר במדבר מספר סיפור אחר, סיפור שכל גיבוריו גברים. החומש מתרכז בנושאי התפקידים בעם: הנשיאים, ראשי השבטים, הכהנים. כאילו הנשים כלל לא הלכו שם במדבר. מרים מפציעה לרגע, אך גם היא מוזכרת דווקא בהקשר משפחתי מצומצם, הנושא קונוטציות שליליות לגביה. גם המשפט המסקרן "ושם בת אשר שרח" (כו, מו) רק מחדד את השאלה. נראה שמסתתר מאחוריו סיפור מופלא, על אודות אישה מיוחדת שבוודאי יכולה הייתה להזין סיפורים מרתקים.

ספר קשה הוא ספר במדבר. תלונות, כאבי צמיחה והתבגרות. חסרה פרספקטיבה נשית שתתרום את תרומתה לשיח המתוח בתוך העם, בין העם למנהיגיו ובין העם לקב"ה. משה ממש מתנער מן הפרקטיקות האמהיות שהוא צריך למלא ואומר "הֶאָנֹכִי הָרִיתִי אֵת כָּל הָעָם הַזֶּה אִם אָנֹכִי יְלִדְתִּיהוּ כִּי תֹאמַר אֵלַי שָׂאֵהוּ בְחֵיקֶךָ כַּאֲשֶׁר יִשָּׂא הָאֹמֵן אֶת הַיֹּנֵק עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתָיו" (יא, יב).

חסרונן של הנשים מן הסיפור כה ניכר, עד כי דומה שחז"ל התאמצו מדי פעם לשבץ במדרשים דמויות נשיות שלא נזכרו בסיפור המקראי. כך במדרש על אודות אשתו של און בן פלת שבתושייה רבה ובאינטואיציה לגבי העתיד הצליחה לגרום לכך שאון לא יהיה מעורב במרידות שהתפרצו במחנה.

גם לכלי יקר (רבי שלמה אפרים מלונטשיץ. מאה ה-17) יש הערה מרתקת, בהקשר חטא המרגלים, בפתיחת פרשת שלח לך: "הנשים היו מחבבות את הארץ… ועל כן אמר הקב"ה 'לפי דעתי, שאני רואה בעתיד, היה יותר טוב לשלוח נשים המחבבות את הארץ כי לא יספרו בגנותה. אבל לך, לדעתך שאתה סבור שכשרים המה, ואתה סבור שהארץ חביב עליהם, תשלח אנשים… אבל לדעתי (של הקב"ה) היה יותר טוב לשלוח נשים כאמור".

אשת המפתח

אבקש להרחיב את הפרספקטיבה, ולהפנות את תשומת הלב לתופעה הבאה: בכל הספרים הבאים שיעסקו בסיפור המקראי מופיעה בפתיחה דמות נשית דומיננטית המשמשת כדמות מפתח להתפתחות הסיפור. ספר יהושע פותח את כיבוש הארץ בסיפורה של רחב, ובציון תרומתה הייחודית למהלך הכיבוש ולהעלאת המורל. ספר שופטים פותח בסיפורה של עכסה ובדאגתה למקורות מים לשם קיום נחלה ראויה, ומצרף אותה בכך לשורת נשים מקראיות שפעלו למען שמירת החיים או המשכיות משפחתן. ספר שמואל פותח בסיפורה של חנה ויחסה המיוחד לא־ל. סיפור זה יטרים את הולדתו של שמואל ויתרום להבנת אישיותו הייחודית.

ספר מלכים פותח באבישג, אך בעיקר מתאר פעילות ויוזמה מצדה של בת שבע. בספר שמואל בת שבע הייתה דמות פסיבית, מושתקת, נראית ונלקחת. היא לא הוציאה מילה מפיה, ורק גופה דיבר במקומה (ההיריון). מעבר להודעתה לדוד על הריונה אין שומעים את קולה, גם לא לנוכח האירועים המטלטלים העוברים עליה. קולה לא נשמע במות בעלה, לא כאשר דוד אוסף אותה אליו, לא במות בנה הראשון ולא בהולדת בנה השני. שנים עוברות, ובתחילת ספר מלכים, כאשר דוד זקן ובא בימים, פורצת מתוך דמותה החיוורת אישיות נועזת, מעורבת, פעילה, מתוחכמת, עקשנית ואסרטיבית, שכוחה הגדול בפיה! בזכות תכונות אלו מצליחה בת שבע להפוך להיות "אם המלך" ולפצות במשהו על עברה הקשה.

כל אחת מן הנשים הללו יוזמת ותורמת נקודת מבט ייחודית להתרחשויות סביבה. נמצאנו למדים כי סיפור הכניסה לארץ, ההתנחלות, הקמת המלוכה ושכבת ההנהגה – מצריך מעורבות של נשים, ועדיף בסיפור פותח. כרקע ניגודי, ספר במדבר מוסיף עומק לטענה זו ומוכיח שכאשר נשים אינן מעורבות – המציאות קשה. קשה מאוד. כמעט אסונית.

והנה, רגע לפני הכניסה לארץ וחתימת ספר במדבר, מוזכרות חמש נשים בשמותן, תוך כדי סיפור מופלא על מחויבות, עיקשות, ראיית עומק של המציאות והבנת השלכותיה לעתיד. לצד ההכרה בחשיבות האפשרות של הנשים סוף סוף להשמיע את קולן, מהדהדת תחושת ההחמצה מכך שלא ניתנה להן מוקדם יותר ההזדמנות לעשות זאת.

בנות צלפחד, בכל אחד משמותן יש מן התנועה והדינמיות. חמש נשים אלו מנסות לגאול לא רק את משפחתן, אלא חומש שלם, דור שלם של מוות וצייה, של פחד ושממה, של קיפאון והמתנה. ובזכות תנופת הפעלים הנרמזת בשמותן – יוכל עם ישראל למצוא את הכוחות ואת התקווה להתנער מארבעים שנות חידלון ולהיכנס לארץ.

* בסיום חומש במדבר אנו נפרדים בתודה מד"ר אורית אבנרי ומעיוניה החדים והבהירים, ומקדמים בברכה את הרב ד"ר עמית קולא, רב הקיבוץ עלומים המלמד באוניברסיטת בן־גוריון

פורסם במוסף ,'שבתמקור ראשון, א' אב תשע"ה, 17.7.2015

מודעות פרסומת

פורסמה ב-17 ביולי 2015, ב-גיליון מטות מסעי תשע"ה - 936 ותויגה ב-, . סמן בסימניה את קישור ישיר. תגובה אחת.

  1. היכולת לתקן

    בס"ד כ"ד באלול ע"ה

    מרביתו של ספר במדבר עוסקת במשברים ותלונות, שדווקא כבודן של הנשים שהן 'הודרו' מכגון אלה, והצטיינו באמונה ובחיבת הארץ.

    אך גם במקום שהיו מעורבות במשבר, היתה מעורבות זו 'רכה' יותר, ניתנת לתיקון. כך יכולה אישה שעברה והתייחדה עם איש זר, לעבור מבחן המחזיר את האמון שאבד; כך מרים שהתלוננה על הנהגתו של משה נענשת, אך באה לתיקון על ידי תפילתו של משה וכל העם ממתין לכבודה שבעה ימים; כך אשתו של און בן פלת מצילה את בעלה מחטוא, וכך בנות צלפחד מביאות לתיקון את אביהן ומקימות לו שם בישראל.

    מהר"ל מפראג אומר (ב'נתיב האמונה'), שבעוד שהאיש מידתו 'אמת', מידתה של האישה היא 'אמונה' – היכולת לראות את המציאות לא רק במצב העגום של 'כאן ועכשיו', אלא במצב העתידי של 'עולם התיקון'.

    בברכת 'ת'הא ש'נת ע'ליה ו'התחדשות', ש.צ. לוינגר

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: