על הנפלאות ועל הנחמות

קוראי הסיפורת, שוחרי הנחמה במילה הכתובה, נחלקים לשני סוגים מנוגדים: המבקשים להתנחם במוכר ובאהוב ומנגד אלה התרים אחר נחמה במחוזות מרוחקים.

המוכר והאהוב יכול להתבטא בתבנית הנוף, השפה והדמויות; והנוחות הזאת עשויה להתקיים גם בתבנית הסיפֶּר המוכרת – הריאליסטית, הבטוחה והלא מאיימת. המנחם באתרים המרוחקים מהמציאות האפורה ומהשגרה הנוגסת מצוי במסעות ספרותיים אל כרכים בעולם הגדול, אל יבשות אקזוטיות, אל מעגלים חברתיים זרים וגם בנסיקה אל מעבר לטבעי, אל מחוזות הקסם והפלאות.

עם פרסום רשימת המועמדים לפרס ספיר אשתקד, ציינו כאן שהרשימה התאפיינה באופן מובהק בסיפורים מקומיים. גם השנה מככבים ברשימה ספרים העוסקים במקומי, אך לצדם לכדו את עיניי שני מאפיינים חדשים: יציאה מהזירה המקומית (שלושה רומנים מתרחשים באמריקה, שניים מהם ניו יורקיים בעליל; אחד מתנהל לסירוגין בין ישראל ובריטניה ובמהותו הוא חובק עולם; ואחר נע מאפריקה לקיבוץ); והיסוד הפנטסטי המופיע בחלק מספרי הרשימה. שניהם מציינים חריגה מההקשרים המקובלים – תרבותית וספרותית.

המשותף לכולם הוא שלא מדובר באסקפיזם מוחלט, בבריחה, אלא בחיבורים מגוונים של הקשרים מתרחבים, בין המקום הארץ ישראלי לעולמי. חיבורים המתייחסים ישירות למתרחש כאן, ולזהות היהודית־ישראלית, אך מתוך פרספקטיבה גלובלית, שמאפשרת זוויות־ראייה אחרות מזו שהורגלנו אליה בספרות המקומית.

לוס טורזנוס, 35 דקות מתוך מופע שנערך במוזיאון    תל אביב לאמנות כחלק מאירועי 'הד: מעשה קולי במוזיאון'

לוס טורזנוס, 35 דקות
מתוך מופע שנערך במוזיאון תל אביב לאמנות כחלק מאירועי 'הד: מעשה קולי במוזיאון'

ההתפתחות, אולי אף הבגרות המסוימת הזאת, באה לידי ביטוי גם בחריגה מהריאליזם ובהכנסתם של יסודות פנטסטיים (סופר שמת וחוזר למציאות כשד, כוהני בית מקדש מקטירים ברחובות מנהטן, הרמון שספק התקיים במציאות, דמון האורב בבוידם, גיבורה החיה בספרים) לעלילות הספרים כרובד נוסף של המציאות, שמצליח לתעתע ולהתחמק ממסגרות נוקשות, ריאליות, קשורות בטבור המקום והזמן והחשיבה הרציונלית, ואולי אפילו לשעשע ולהצחיק מדי פעם. גם זו חוויה מרעננת בנוף הקדורני משהו של הסיפורת העברית.

מבקרי הבית מתארים ומביעים דעתם על ספרי הרשימה. במקביל, ביקשנו מהם לבחור את הכותרים שלא נכנסו לרשימות מועמדי הפרס, אך הם המועמדים הפרטיים שלהם לזכייה בפרס ספרותי. תוצאת הבחירות האלטרנטיביות שלהם לפניכם.

*

מבקשי הנחמה בקריאה נחלקים לשני סוגים נוספים: האינטימיים והחברתיים. אלה שבעבורם חוויית הקריאה היא מעשה שבין אדם לבין עצמו ואלה שמבקשים לחלוק את החוויה עם זולתם, בבחינת בין אדם לחברו.

מפגשי קריאה משותפים, מסוגים מגוונים, הולכים ומתרבים במקומותינו. חלק מהמשתתפים יעדיפו את המוכר והאהוב, בחיק חברים או בסביבה מלוכדת; וחלקם נוטלים חלק במפגשים שכל עניינם הוא מפגש חדש, פורץ מסגרת, שבו יפגשו בנשים ואנשים שמעולם לא פגשו קודם לכן ויצליבו מעגלים סוציולוגיים מקובלים – מרכז ופריפריה, צעירים וקשישים, יהודים וערבים, חילונים וחרדים, בריאים ובעלי מוגבלויות. במקביל, ייפתחו הנוכחים לסוגות ספרותיות שונות: מתנ"ך ועד הוראות הפעלה, משירה ועד חוות דעת רפואית ומסיפורת ועד פסק דין משפטי. סיפורם המרתק נגלל במוסף זה.

שתי נשים כותבות, סופרות מוכרות, שאחת מהן מועמדת ב"רשימה הקצרה" לפרס ספיר, נפגשות בעידודנו לשיחה אינטימית על עולם ומלואו מעל דפי הגיליון. שתיהן נטועות עמוק במקום וספריהן עוסקים במקומי, בבחינת בין אדם למקום – התל אביבי או הפריפריאלי. בין גלי ההומור הפרוע והחברות התזזיתית ביניהן, מעניין להיווכח בדעות השמרניות, לאומיות, אולי אף מסורתיות, שהן אוחזות בהן בקרב מילייה ספרותי שונה, שדעותיו אחרות. ואולי, במילותיה של אחת מהן: "צניעות, כבוד למסורת, ובכלל ערכים שמרניים – הם האוונגרד החדש!"

*

נרות חנוכה מהבהבים את שני הניגודים: "נר איש וביתו" ו"פרסומי ניסא". אירוע משפחתי אינטימי, שבו מתכנסות משפחות משפחות בישראל סביב המצווה החביבה ושאר חיבובי החג, אך בה בעת מניחים את הנרות על סף העולם שבחוץ, במקום מזמין שיאיר גם לזרים גמורים. הדלקה מקומית, בכל אתר ואתר בעולם, שמנכיחה מחוזות מרוחקים בעברה של אומה – סיפוריים היסטוריים של מאבק וגבורה, מלחמה וניצחון וגם סיפורי ניסים פנטסטיים. חג נעים ושמח וקריאה מהנה, מחכימה ומנחמת.

שמואל פאוסט

מודעות פרסומת

פורסמה ב-19 בדצמבר 2014, ב-גיליון מקץ תשע"ה - 906 ותויגה ב-. סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: