תעלומת הגן הנעלם | חיליק אברג'ל

היכן נמצא גן עדן שעליו מספרת התורה? מסע בין פרשנים והוגים ומחוזות גיאוגרפיים

באחד מחופי הכנרת בקיץ האחרון, הרגשתי קמצוץ ממנו. מגן עדן. המים הכחולים, דקל שפל צמרת, רוח ערב חרישית, מכחולים של צבעי אדום וארגמן מושחים קווים היורדים אל המים. דקות של שקט מהמולת החופש, המשפחה והילדים. אכן גן עדן.

פרשתנו מזכירה אותו בשם ומאירה אותו באור קלוש וכמו מגלה טפחיים, גם מכסה טפח על אותו גן עדן עלום, איפשהו שם.

מציאות קדם־ארצית

הפסוק מספר לנו (בראשית ב, ח): "וַיִּטַּע ה' אֱ־לֹהִים גַּן־בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם, וַיָּשֶׂם שָׁם אֶת־הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר". במקום הזה שבו רק אד עולה מן הארץ ומשקה את פני האדמה, הקב"ה נוטע גן. בעדן. מקדם. קדמונינו עסקו בפירוש המילה "קדם". רש"י ורמב"ן טענו שמדובר על המזרח, כלומר מזרחה לעדן, אונקלוס לעומתם דיבר על קדימות בזמן, "מלקדמין". גן העדן נוצר טרם היות האדם. כך גם מדרש בראשית רבה (טו, ג): "אמר רבי שמואל בר נחמן: את סבור קודם לברייתו של עולם, ואינו אלא קודם לאדם הראשון. אדם נברא בשישי, גן עדן בשלישי".

רמזים לפירוש אחרון זה מצויים בספרות החיצונית שנמצאה בקומראן ובמקומות שונים. על פי ספר חנוך וספר היובלים תליית המאורות ביום רביעי היא תחילת ספירת השנים והמועדים, ולפני יום זה המציאות הינה שמימית ולא ארצית. גן העדן השמימי העניק לאדם את כל צרכיו והוא התהלך ללא דאגות. הגמרא מתארת לנו זאת כך (סנהדרין נט ע"ב): "היה ר' יהודה בן תימא אומר אדם הראשון מסב בגן עדן היה והיו מלאכי השרת צולין לו בשר ומסננין לו יין".

אז איפה אותו גן עדן שאנו שואפים אליו? אותו גן עדן המלווה אותנו מיום החתונה – "שמח תשמח רעים אהובים כשמחך יצירך בגן עדן מקדם" – ועד יום המוות – "רוח ה' תניחנו בגן עדן". האם הוא שמימי? ארצי? ריאלי? סימבולי? גם בזה כמובן, עסקו הפרשנים. הרמב"ם (מורה נבוכים ב, א) ראה בסיפור גן עדן משל המציג את המציאות האנושית בכל עת. האדם הוא לא רק אדם הראשון אלא כל אחד ואחד מאיתנו שתפקידו להבחין בין רע לטוב, בין תאוות דמיוניות לבין מצוותיו של הקב"ה.

הרמב"ן, לעומתו (שער הגמול נ), מתאר את גן עדן כמקום ריאלי וגם כמשל: "הנה דבר זה עיקרו בתורה ופירושו בדברי סופרים, שגן עדן מצוי הוא בעולם הזה בארץ, ושארבע נהרות יוצאין משם ואחד מהם פרת הסובב ארץ ישראל, וכל מה שבא בכתוב מפשוטי סוד בראשית הכל אמת, אין מקרא יוצא מידי פשוטו". אך גם באופן הבא: "אבל סוד העניין הזה, שהדברים כפולים: כי גן עדן וארבע נהרות, ועץ החיים ועץ הדעת אשר נטע שם האלוהים, וכן הכרובים ולהט החרב המתהפכת, גם עלה התאנה והחגורות וכתנות העור – כלם כפשוטם וכמשמעם, אמת הדבר ויציב העניין. ולסוד מופלא הוא, כי הם כיוצרי דבר להבין סוד עמוק משל".

פתחים בארץ ישראל

לצאת פטור בלא כלום אי אפשר. הפסוק מתאר לנו את הנהרות היוצאים מגן העדן (בראשית ב, י): "וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן, וּמִשָּׁם יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים“ מקורות שונים עסקו בזיהוי נהרות אלו. לצד הפרת והחדקל המוכרים לנו, פרשנות לא מעטה עסקה במקומם של הפישון והגיחון, הנילוס והגנגס כפי שחשב יוסף בן מתתיהו (קדמוניות היהודים א, 38).

גם חכמים עסקו במקום הריאלי הזה ששמו גן עדן. כך ריש לקיש (בבלי, עירובין יט ע“א): “גן עדן, אמר ריש לקיש: אם בארץ ישראל הוא בית שאן פתחו“. על פי ספרות קומראן (ספר יובלים ח, יט) גן העדן הוא בירושלים: “כי גן עדן קדש קדשים ומשכן ה‘ הוא והר סיני תוך המדבר והר ציון תוך טבור הארץ, שלשתם זה מול זה לקדושה נבראו“.

ואולי מערת המכפלה בחברון? כך מתאר הזוהר (רות ע"ט): "רבי קסמא אומר: מערת המכפלה סמוך לפתח גן עדן. בשעה שמתה חוה בא אדם לקברה שם, ושם הריח מריחות גן עדן, כאותו הריח שהיה שם. רצה לחצב יותר, יצתה בת קול ואמרה: דייך. באותה שעה עמד ולא חצב יותר, ושם נקבר“. נוסח אחר מובא בזהר (פרשת בראשית נ“ז): "מה עשה אדם? עשה מערה אחת, ונטמן בה הוא ואשתו. מהיכן ידע? אלא ראה אור דקיק עולה באותו מקום, שיוצא מגן עדן, ורצה אותו לקברו. ושם הוא המקום סמוך לשער גן עדן."

ואולי ביריחו? ישנו דמיון מעניין בין המלאך העומד כנגד יהושע וחרבו שלופה (יהושע ה, יג־טו) לבין החרב המתהפכת בפתח גן עדן לאחר גירושו של אדם הראשון (בראשית ג, כד): “וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם, וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת, לִשְׁמֹר אֶת־דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים“.

ואולי בכלל גן העדן נמצא בתוכנו, כפי שכתב ר‘ נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר“ן חלק א, תורה רפ“ו): “ כִּי יֵשׁ גַּן עֵדֶן, וְהֵם שְׁנֵי בְּחִינוֹת: גַּן וְעֵדֶן וְהֵם בְּחִינַת חָכְמָה עִלָּאָה וְחָכְמָה תַּתָּאָה כִּי עִקַּר תַּעֲנוּג גַּן עֵדֶן הוּא הַשָּׂגַת חָכְמַת אֱלקוּת הַיְנוּ חָכְמָה עִלָּאָה וְחָכְמָה תַּתָּאָה, שֶׁהֵם בְּחִינַת גַּן עֵדֶן כַּנַּ“ל אַך לִזְכּוֹת לָזֶה אִי אֶפְשָׁר כִּי אִם עַל יְדֵי הַשְּׁעָרִים, כִּי יֵשׁ שְׁעָרִים, הַיְנוּ בְּחִינַת שַׁעֲרֵי גַּן עֵדֶן שֶׁעַל יְדֵי זֶה זוֹכִין לִכְנס לְגַן עֵדֶן דְּהַיְנוּ לְהַשָּׂגַת חָכְמָה עִלָּאָה וְחָכְמָה תַּתָּאָה, אַך אֵלּוּ הַשְּׁעָרִים גְּנוּזִים וּטְמוּנִים בָּאָרֶץ… וְדַע, שֶׁעַל יְדֵי לִמּוּד פּוֹסְקִים זוֹכִין לִהְיוֹת מֶלֶך וּמוֹשֵׁל בָּאָרֶץ וְאָז יְכוֹלִין לְהַעֲמִיד וּלְהָקִים הַשְּׁעָרִים שֶׁטָּבְעוּ בָּאָרֶץ“.

מכיוון שאלווה אתכם במקומות ארציים בפרשות השבוע בספר בראשית אסיים בתפילה קצרה: ריבונו ובוראו של גן העדן, הצליחני לשלום ושלח מחשבתך ועטך לפניי למען קוראיי, למען שניות קטנות של גן עדן.

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', כ"ג תשרי תשע"ה, 17.10.2014

מודעות פרסומת

פורסמה ב-17 באוקטובר 2014, ב-גיליון בראשית תשע"ה - 897, פרשת דרכים ותויגה ב-. סמן בסימניה את קישור ישיר. תגובה אחת.

  1. ב"ה

    במדור פרשת דרכים ,תעלומת הגן הנעלם

    חיליק אברג'ל מנסה למצוא את מקומו הגאוגרפי של גן עדן , הוא מביא מספר שיטות, ביניהן :
    שיטת ריש לקיש : "אם בארץ ישראל הוא בית שאן פתחו ".
    שיטת ספר היובלים : " כי גן עדן קדש קדשים ומשכן ה' הוא והר סיני תוך המדבר".
    ברצוני להרחיב את שיטת ספר היובלים ולהסביר דרכה כמה דברים .

    אבל לפני כן ברצוני להציג את שיטת רבי יוחנן, מדרש המובא חלקו במדרש שיר השירים
    וחלקו בגמרא מסכת פסחים :
    "אחות לנו קטנה" . רבי יוחנן פתר קרא בסדום, אחות לנו קטנה זו סדום כמו שנאמר
    (יחזקאל ט"ז) "ואחותך הגדולה שמרון" ושדים אין לה, שלא הניקה מצוות ומעשים טובים,
    מה נעשה לאחותינו ביום שגזר דין של מעלה שתשרף באש .
    וממשיך במסכת פסחים (פז א) "רבי יוחנן אמר אני חומה זו תורה.

    יוצא לפי רבי יוחנן שהתורה נתנה בהר סיני על חורבות סדום לשם תיקון, ויוצא
    גם שגן עדן נמצא באזור סדום.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: