זיכרון מריר – מתוק | אביטל נאור וכסלר

תערוכת הבוגרות של המחלקה לאמנות במכללת אמונה מאפשרת הצצה לרגעים קטנים ואינטימיים, וגם מבט בודד הפונה החוצה

הצצה אל רגעים אינטימיים: אלבום משפחתי, יומן אישי, דמות מפנטזת על עולם של נסיכות בחדר ריק או צעצועים בסלון שזה עתה נעזב. קִרבה שקטה נוכחת ברבות מן העבודות שיצרו עשרים בוגרות המחלקה לאמנות במכללת אמונה.

תערוכת הבוגרות הוצגה השנה בתוך תצוגת הקבע של מוזיאון היכל שלמה לאמנות יהודית על־שם וולפסון וננעלה ביום ראשון האחרון (אוצרות: שגית מזמר וד"ר ענת חן). רבות מהעבודות נזהרות לא להפר את הכנסת האורחים של המוזיאון הקטן ושומרות על פער נכון; כמו אנשים זרים הדחוקים במעלית ומשתדלים להימנע ממגע וממפגש עיניים על אף תחושת הסמיכות. לעומתן, חלק מהעבודות מתריסות כנגד התצוגה שלצידן, מנסות לשתול בה כיוונים אחרים ולעדכן אותה; לצאת מהמראית ההיסטורית הפטרונית של המוזיאון, המסכמת ריטואלים מסורתיים כלליים, אל עבר מגע בעצב החשוף, ברגש ובמחשבה פרטית.

עבודה כזו היא "ילדה יקרה" של רננה לאוב, המציגה מגוון של קולאז'ים מיניאטוריים בטכניקות שונות – ציורים, פסלונים וצילומים מעובדים, חלקם מתארים יצורי כלאיים; ציפור לבושה שמלת נייר חגיגית, יד כרותה מדממת, לצידה צמה שחורה קשורה בסרט אדום, אישה יפה בתצלום שחור לבן, שמלת הנייר שלה בולטת מתוך התצלום אל חלל הוויטרינה במרקם רך. המיניאטורות מוצגות בוויטרינות של תצוגת הקבע ועוסקות ביחס לגוף הנשי, בתפיסת היופי ובתהליכי ההתבגרות וההשתנות הקשורים במיניות, כל זאת תוך שימוש מתוחכם והתערבות ביצירות אמנות קודמות.

רננה לאוב, ציור על גבי רפרודוקציה של משה קסטל, פרט מתוך "ילדה יקרה", 2013

רננה לאוב, ציור על גבי רפרודוקציה של משה קסטל, פרט מתוך "ילדה יקרה", 2013

באותו חלל מוצגת סדרת ציורי שמן בעלת נוכחות חזקה של גלית לוקשין הקרויה "מבול", ומתוארות בה דמויות בבדידות גדולה, באווירה הרת גורל ונטולת זמן. ביניהן – אישה עצומת עיניים יושבת על פינת מבנה סמוך לים, וגבר יושב בשיכול רגליים במרכז כביש בעיר שוממה ומנגן בחליל. בסמוך לציורים הוסיפה לוקשין דף ובו פתיחים לסיפורים שמדובבים וממקמים את הציורים במרחב (עיר, מדבר), אך הפתיחים אינם פורצים את האווירה האפוקליפטית והמסתורית של הציורים כי אם מחזקים אותה, והצופה נותר מוטרד.

בחדר חשוך, בתוך מיצב הקבע המוקדש לקהילת וילנה, מוקרן מיצב וידאו דו ערוצי של מרים פואה, שעוסק בתוחלת החיים של הגוף האנושי ושל אובייקט האמנות. הסרט נפתח באמנית שמצפה את פניה, שכבר מוסתרים ברובם, בגושים גולמיים של חֵמר, תוך שהיא משאירה פתח קט לנשימה. לאחר מכן נראות ידיה מניחות פסל פנים חלק בתוך מגש מוצף מים, והפסל מתמוסס לאטו. על קיר נגדי היא מקרינה פנים של אישה בתקריב מזוויות שונות שעליהן הבעת עצב או מחשבה. הצופה מעביר את המבט מקצה אחד של החדר למשנהו ומחפש את היחס שבין הדימויים המשתנים ואת הפנים האמיתיות שמהוות את הנושא.

בין העבודות יש המתמודדות ברגישות עם זיכרונות ויוצרות מעין יומן מצויר, כמו עבודתה של מור מרים קדוש, המציגה שתי סדרות הקרויות "היינו שם". האחת, רישומים כמעט בלתי נראים על חתכים של גזעי עצים בגדלים שונים, והשנייה, אוסף גלויות ישנות ממקומות שונים בעולם שעליהן היא מציירת בצבע את דמותה כילדה קטנה עם אביה המנוח, מוסיפה זיכרונות בדויים ומקוּוים לאלבום המשותף שלהם. מור נבו עוסקת בזיכרונות וברגעים קטנים: שתי אחיות מנשקות אחות קטנה בחתונתה, זוג זקנים על רקע ביתם. חלק מהרישומים הם רישומי צל, נבו חורטת בפרספקס את הדימוי ותולה אותו במרחק מהקיר, כך שניתן להבחין בפרטיו רק באמצעות הצללית שהוא מטיל על הקיר מאחוריו.

לאחר סיור בתערוכה כל כך מופנמת ורגישה, כמעט מונוכרומטית, מגלות עבודותיה של תמר יהודאי את המבט הפונה החוצה. יהודאי מציגה כרזות רחוב, פרסומות צבעוניות לבשר, להגרלות הלוטו, לרכישת דירה ופרסומים מסחריים אחרים. עליהם היא יוצרת דיוקנאות של הפנים המרכיבות את החברה הישראלית לגווניה, בתבליט העשוי תערובת של צבעי שמן וחול. חלק מההתאמות בין הדיוקן לכרזה עוקצניות ומרירות וחלקן אסוציאטיביות ומציאותיות, אך בכולן מישירות הדמויות את מבטן אל הצופה, תובעות שיחה.

תמר יהודאי, 7 מיליון, 2014

תמר יהודאי, 7 מיליון, 2014

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', ה' אב תשע"ד, 1.8.2014

פורסמה ב-5 באוגוסט 2014, ב-גיליון דברים תשע"ד - 886 ותויגה ב-, . סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: