טבולי יום | אליהו בירנבוים

קהילות יהודיות רבות בעולם אינן מבינות את החשיבות שיש במקווה טהרה 
ולא מתחזקות אותו. כיצד ניתן להסתדר במקומות כאלה?

רגילים אנו במדינתנו המתחדשת שישנם מקוואות לרוב, לנשים ולגברים. אולם לא כך היא המציאות בקהילות רבות בעולם היהודי בתפוצות. בקהילות שבהן יש ציבור גדול של יהודים שומרי מצוות אנו מוצאים בדרך כלל מקווה כשר ומסודר, אולם בקהילות הקטנות, שבהן הציבור היהודי הולך ומתמעט, פעמים שקשה לשמור על המקווה הקיים או לחלופין לבנות מקווה חדש. כיצד חיים בקהילה יהודית ללא מקווה?

חשוב לדעת שקיומו של מקווה טהרה בעיר נוטל מקום מרכזי במערך השיקולים של זוגות הבאים להתגורר בעיר או באזור. גם רבנים הנדרשים לבחור קהילה מעדיפים קודם כול קהילה עם מקווה. אין מה לעשות, חסרונו של מקווה מהווה מעין מחסום פסיכולוגי – למרות שיש פתרונות הלכתיים לכך. למי שבוחר לחיות במקום ללא מקווה, הדבר נחשב למסירות נפש.

הנשים נאלצות לחפש מעיין, נהר או ים הכשרים לטבילה. מקווה במעיין טבעי בפרו

הנשים נאלצות לחפש מעיין, נהר או ים הכשרים לטבילה. מקווה במעיין טבעי בפרו

מקום לאשת הרב

הכלל ההלכתי שאומר שבניית מקווה קודמת לבניית בית כנסת, ואף ספרי תורה נמכרים לצורך זה, איננו רלוונטי בחלק מקהילות חו"ל – שכן בית הכנסת נבנה שם לפני שנים רבות ושומר על הדרו בעוד המקווה הקהילתי הפך למיושן עם השנים ולא אטרקטיבי. כמו כן, יהודים רבים בתפוצות מבינים את הצורך בבית כנסת ואף ברב שיעמוד בראשו כחלק מחייהם היהודיים, אולם אינם מבינים את החשיבות של מקווה טהרה. בית הכנסת לדידם מהווה מוקד לזהות יהודית ולשייכות ומשמעות יהודית ואמצעי למניעת התבוללות, ואילו המקווה משמש יחידים בלבד ואיננו גורם לחיזוק הזהות היהודית. במקרה הטוב הוא משמש את אשתו של הרב בלבד ואיננו חלק מההווי הדתי של חברי הקהילה.

לפני זמן מה קיבלתי שיחת טלפון מרבה של הקהילה היהודית בברנו, צ'כיה (עירו של הש"ך ועוד גדולים אחרים), והוא שאל אותי האם מותר לבנות מקווה טהרה שהוא גם ג'קוזי (באותו בור). כאשר שאלתי לפשר השאלה, הסביר לי הרב שהקהילה לא מבינה את החשיבות של בניית מקווה, ורק אם המקווה ישמש גם ג'קוזי, כחלק מחדר ספא, הם מוכנים להשתתף בבנייתו.

לפני מספר שנים, כאשר התמודדתי עם אתגר בניית מקווה טהרה בקהילה היהודית במונטווידאו, אורוגוואי, ראיתי ערך גדול בכך שהמקווה ייבנה דווקא בתוך בניין הקהילה. טענתי הייתה שכפי שיש בקהילה בית כנסת, קרן חסד, חברה קדישא, בית תמחוי ומשרדים, יש משמעות מיוחדת לבניית המקווה שהוא סמל לחיזוק המשפחה היהודית. לצערי ראשי הקהילה לא הסכימו עמי, ורק לאחר שהתחייבתי שאגייס את התקציב הנדרש לבניית המקווה ואדאג לשיפוץ חלק ממבנה הקהילה במסגרת הבנייה של המקווה, התקבלה דעתי. כמקובל בעולם היהודי, הקהילה לא רצתה לקחת על עצמה סיכונים נוספים והחתימה אותי על שטר ערבות על כל הסכום של עלות המקווה.

בפועל, בקהילות רבות בעולם היהודי אין מקווה כשר. כיצד ניתן להסתדר במקומות כאלה?

חוזרים לאופנה

ישנם מספר פתרונות לסוגיה זו. לעיתים הנשים נדרשות לנסוע ברכבת או ברכב מספר שעות למדינה או לעיר הסמוכה. למרות שמצב זה איננו אידאלי, לא פעם שמעתי מנשות הרבנים שהן "מברכות" על כך שאין מקווה טהרה בעירן, וכך הן זוכות ליום חופש שנופל בחלקן פעם בחודש. ביום זה הבעל נשאר לשמור על הילדים והן נוסעות לעיר הסמוכה ויכולות לזכות למעט שקט, מעט קניות ולעתים גם ארוחה טובה במסעדה הכשרה שאיננה בנמצא בעיר מגוריהן.

אולם לא תמיד המרחקים הם של מספר שעות בלבד. אשתו של אחד הרבנים הנמצא בדרום רוסיה בקהילה ללא מקווה נדרשת לנסוע 12 שעות ברכבת לילה למוסקבה. כל נסיעה למקווה אורכת שלושה ימים – לילה לפני הטבילה ברכבת, ליל הטבילה והלילה השלישי בחזרה לבית. כמובן, במקרה זה הנסיעה לעיר הגדולה מנוצלת גם להשלמת אספקה ולקניית אוכל כשר ומוצרים שונים שאינם בנמצא בעיר הקטנה.

במקומות אחרים, הנשים נאלצות לחפש מעיין, נהר או ים, הכשרים לטבילה ומאפשרים מעט פרטיות. במקרים אלו מתחדשת השאלה האם הבעל יכול להיות ה"בלנית" של אשתו בעת הטבילה, לא רק מצד ההלכה גם מטעמי ביטחון. אך פתרון זה אולי נוח בימות הקיץ. מה יעשו הזוגות בימות החורף? בתקופות אלו של השנה הטבילה הופכת למסירות נפש ממש. ברוסיה יודעים לספר על נשות הסובוטניקים ועל נשים יהודיות אחרות שהיו שוברות את הקרח בנהרות בחורף וטובלות למצוותן, אבל פתרון זה הוא ליחידות סגולה בלבד.

במקומות שונים קורה שהיהודים עוברים לשכונות חדשות ויוקרתיות או לפרברים, ואילו המקווה הקהילתי נשאר באזור המגורים הישן, אשר לא פעם הופך להיות אזור שמסוכן להסתובב בו מטעמי אלימות ופשיעה. בשל כך הנשים נאלצות לדחות את הטבילה ליום השמיני, במשך היום.

עם זאת, כיום יש גל של בניית מקוואות ברחבי העולם היהודי דווקא בקהילות קטנות. בניית מקווה או שיפוצו הפכו להיות מעין אופנה. לאחרונה זכיתי להיות עד לבניית מקוואות בקהילות בליסבון שבפורטוגל, בקנקון שבמקסיקו, בדורטמונד שבגרמניה, בקורסאו באיים הקריביים, בברנו שבצ'כיה, בהלסינקי שבפינלנד ובמקומות נוספים בעולם. תופעה נוספת המתחדשת היום היא בניית מקוואות בבתים פרטיים. בעבר היה קושי גדול לבנות מקווה טהרה בבית, אולם כיום, כשהבתים גדולים יותר והבנייה פשוטה וזולה יותר, יש משפחות המחליטות לבנות מקווה בביתן ומזמינות תוכניות ממהנדסים המומחים למקוואות, דבר הפוטר אותן מהתלות במקווה קהילתי.

תשתית מעשית

החיסרון של מקווה בעיר ובקהילה יוצר גם קושי חינוכי. כיצד ניתן ללמד טהרת המשפחה והלכות טבילה במקום שכמעט לא ניתן בו לקיים את המצווה? האם יש להתחיל ללמד את ההלכות מתוך תקווה שייבנה מקווה בקרוב או שמא כדאי להמתין עד שיהיה פתרון מעשי ובינתיים עדיף שיהיו שוגגין ולא מזידין?

ביקרתי לפני מספר שבועות בקהילה באירופה. כאשר דיברתי עם הרב והרבנית על פעילותם, התרשמתי שהם עושים מלאכת קודש ומקרבים את בני קהילתם למורשת ישראל סבא בנעימות ובסבר פנים יפות. כאשר שאלתי אותם כיצד הם מלמדים נושאים הקשורים לטהרת המשפחה, הם אמרו לי שהם לא מלמדים נושא זה כלל וכלל. לשאלתי מדוע, הם השיבו שמקווה הטהרה הקרוב למקום מרוחק כשלוש שעות נסיעה ברכבת. עבור אישה דתית המחויבת במצוות הדבר הוא בכדי שיעשה, אבל עבור אישה לא דתית שצריכה לחוות את הטבילה דרישה זו נראית מוגזמת, ולכן הם החליטו לא ללמד את הנושא עד אשר יוקם מקווה טהרה.

נדמה לי שיש בשיקול זה סברה חשובה ומעניינת. כדי לקרב יהודי לשמירת מצוות אנו זקוקים לא רק לרעיון הגדול והנשגב, אלא גם לתשתית מעשית שתאפשר לקיים את הרעיון הלכה למעשה.

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', כ"ב אדר א' תשע"ד, 21.2.2014

מודעות פרסומת

פורסמה ב-21 בפברואר 2014, ב-גיליון ויקהל תשע"ד - 863, יהודי עולמי / אליהו בירנבוים ותויגה ב-, , . סמן בסימניה את קישור ישיר. תגובה אחת.

  1. דניאל ונטורה

    יישר כח לכבוד הרב על המדור החשוב

    טוב שיכירו מעט את הנעש בתפוצות

    הכל נעשה במסירות נפש

    בהצלחה

    דניאל ונטורה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: