חצויים | בכל סרלואי

נערים שחייהם קשים מגלים את סודם – למעשה הם בני אלים בעלי כוחות על. המיתולוגיה היוונית חוזרת במלוא עוצמתה בספרים לנוער

סדרת פרסי ג'קסון וסדרת גיבורי האולימפוס

מאנגלית: יעל אכמון

גרף צעיר

לפרסי ג'קסון יש חיים קשים. הוא בן לאם חד הורית, ואת אביו שנטש אותם בינקותו הוא אינו זוכר. אמא שלו גרה עם חבר מגעיל שמכה אותה, ויש לו הפרעת קשב ודיסלקציה חמורה שבגללה זורקים אותו בכל פעם מבתי הספר למופרעים שבהם הוא לומד. החיים שלו רק מסתבכים יותר כשהוא מגלה את הסיבה לכל הצרות שלו: פרסי הוא בנו של פוסידון, אל הים במיתולוגיה היוונית.

מתברר כי המיתולוגיה לא גוועה עם האימפריה היוונית, והיא חיה וקיימת בעולמנו. האולימפוס קיים ובו האלים היווניים, המגלמים את נשמת אפה של תרבות המערב, ועִמה הם נודדים. ארצות הברית היא כיום נושאת דגל המערב (אחרי רומא, צרפת ואנגליה), ובה הם שוכנים. כמנהגם בעבר כן מנהגם כיום: הם עדיין מנהלים את מלחמותיהם, שולטים באיתני הטבע ועוסקים במזימות ותככים; והעיקר – הם עדיין נוהגים להופיע בדמויות אנושיות, להתאהב בבני תמותה ובבנות תמותה ולהוליד עמם ילדים בעלי כוחות לא אנושיים.

נוסחה מנצחת

פרסי מגלה כי הוא חצוי, חצי אדם וחצי אל, ושחוסר ההסתגלות שלו למסגרות נובע מכוחותיו המיוחדים: הפרעת הקשב היא חלק מיכולת הלחימה הטבועה בו, המאפשרת לו לא להחמיץ אף פרט בקרב, והדיסלקציה היא מסוגלות־יתר לקריאת יוונית או לטינית. כבן לאל הים יש לו יכולת לשלוט במי האוקיינוס והנהרות. והוא אינו היחיד – הוא מגלה שבעולם חיים עוד חצויים רבים, לכל אחד מהם משהו מכוחותיו של האל או האלה האולימפיים שהולידו אותו, ואלה מתמודדים עם אותן מצוקות כשלו. בתחילת גיל ההתבגרות, כשהם מגלים את כוחותיהם, הם מוצאים את דרכם (אם לא מתו בדרך, כיוון שלחצויים ריח דם מיוחד שמושך אחריהם המוני מפלצות שמשתוקקות לחסל אותם) אל מחנה החצויים, שם יגלו את מהותם, יכשירו אותם לחיי גיבורים ויטילו עליהם משימות צנועות כמו הגנה על האלים והצלת העולם.

נראה שמעולם, באף תקופה שבה נכתבה ספרות לנוער, לא היו כה הרבה נערים עם חיים קשים שמגלים כי יש להם כוחות על. כמעט כל סדרה לנוער – מ"דמדומים" עד "הארי פוטר" ו"בני הנפילים" – בנויה על אותו סיפור: נער או נערה עם חיים מסובכים, משפחה לא מתפקדת והמון תאונות וצרות שכמו מתמגנטות אליהם.

מכאן הספר בנוי בנוסחה כמעט זהה: מאורע ומפגש בלתי צפוי עם דמות מוכרת למחצה יסביר את כל המצוקה בעבר, והאנטי גיבור האומלל יגלה שהוא גיבור בעל כוחות על. במקרים רבים יתברר שהוא הגיבור שלו מחכה האנושות מזה שנים כדי שיציל אותה. ואיך אפשר בלי נבואה עתיקה שמוכיחה את כל זה. מכאן ואילך תתרחש העלילה במרחב לא מוכר במציאות שלנו, שבו הגיבור יוכשר לעתידו הגדול ויכיר עוד נערים שגורלם זהה לשלו. לאורך סדרה של ספרים הוא ינסה לחיות חיים רגילים, ותמיד יתמודד עם דילמות, מפלצות ושאר מרעין בישין, יתחמק מהרצון להיות גיבור ויגלה שלִבו הטוב הוא כוחו האמיתי, ודרכו הוא מנצח את כוחות הרשע, הרבה מעבר לכוחות העל שבורך או קולל בהם.

אבל בעוד שלסדרת דמדומים אין השפעה על המציאות היומיומית ועולמו של הארי פוטר מנותק ממנה כמעט לגמרי – ספריו של ריק ריירדן הם בעלי קשר הדוק, לעתים כזה של סיבה ותוצאה, לעולמנו.

חוסר ההסתגלות למסגרות נובע מכוחותיו המיוחדים. מתוך "פרסי ג'קסון והאולימפיים"  צילום: אי.פי

חוסר ההסתגלות למסגרות נובע מכוחותיו המיוחדים. מתוך "פרסי ג'קסון והאולימפיים"
צילום: אי.פי

 המיתוס חוזר

הרבה נכתב על המיתולוגיה ורבים ניסו לתת לה פרשנות. אלפי שנים אחרי שמתו אחרוני המאמינים במיתולוגיה היוונית היא עדיין רלוונטית. הגיבורים והמפלצות שלה עדיין חיים ונושמים בתרבות המערב, בתודעה הקולקטיבית, בתרבות ובשפה שלה. ריק ריירדן מעניק למיתולוגיה פרשנות מעניינת ואף נועזת: הוא משחרר אותה מתחום המטפורה ומקיים אותה עם המציאות בעת ובעונה אחת.

המיתוס היווני שמפורש בעולם שלנו כמטפורות לנפש האדם, לפחדים שלו ולמניעיו הכמוסים ביותר יוצא מתחום הדימוי המפרש אל המציאות המוכרת. למעשה, יוצר ריירדן היפוך של המיתוס כפי שהוא מוכר לקורא המערבי המשכיל. במשך אלפי שנות היסטוריה קראו בני האדם את המיתוסים ושאבו מהם השראה, אך ריירדן עושה מעשה חתרני למדי בכך שהוא מעז לכתוב אותם מחדש ולהעתיק אותם ממרחבי הנפש המיסטיים אל המציאות הקונקרטית. בעשותו כן הוא מעניק פרשנות מחודשת לעולם המערבי הכאוטי וצמא הדם כפי שהוא נגלה לעינינו כיום: סכסוכים בינלאומיים ואסונות טבע, מלחמות אזרחים ותגליות עצומות, כולם תוצאה של התערבות האלים בגורל האנושי והשפעותיהם של ילדיהם החצויים על גורל האנושות.

התרבות האנושית מתמודדת, ביחידיה והמוניה, עם המיתוס מקדמת דנא. זהו מאבק בתודעה ובנפש, ובקיום היהודי – גם עד למסירות הנפש. המיתוס היווני הוא מעין תודעת קדומים נוראת הוד, יפהפייה ומאיימת, קוסמת ומבעיתה, והתרבות עונה לה, נלחמת בה ומתייחסת אליה ללא הרף. וכמו במיתוס ובתרבות, כך גם בסיפור.

לאורך שתי הסדרות לנוער שלפנינו מתמודדים פרסי וחבריו החצויים עם התעוררות הדורות שקדמו להם. הטיטאנים – אותן ישויות קדמוניות וכבירות שהן הוריהם המובסים של האלים האולימפיים – מתעוררים ומעוניינים להחריב את תרבות המערב, שאותה כוננו ילדיהם האלים. כרונוס, טיטאן הזמן, טיפון האדיר השולט בכוחות מזג האוויר, גאיה אלת האדמה – כל אלה הם כוחות ממשיים ועצומים שהובסו על ידי ילדיהם, האלים האולימפיים, ועתה הם מבקשים לקום לתחייה ולהשיב את העולם למציאות של תוהו וחורבן.

האלים, ביהירותם היוונית, נוטים לשכוח את ילדיהם, להזניח אותם ואף לנטוש אותם לגורלם המר, אך עתה הם נזקקים לבניהם החצויים כדי להביס את הכוחות שקדמו להם. המיתוס מתאר כיצד הביסו הבנים את הוריהם הטיטאנים ויצרו את הציוויליזציה המוכרת לנו, והנה הוא נמשך – הטיטאנים מובסים שנית בזכות שיתוף הפעולה בין האלים ובין בניהם האנושיים למחצה. המיתוס אינו חדל לעולם.

אבל ספריו של ריירדן הם הרבה מעבר להמשכת המיתוס, הם גם ניסיון לתיקון שלו. האלים בסיפור הם אותם אלים מוכרים: כבירים, יפהפיים, מסוכנים ואנוכיים לתפארת. הם עסוקים בבוגדנות ותככים, אהבהבים ותחזוקת העולם, כמנהגם מתמיד. ילדיהם החצויים טובים מהם, מכיוון שהם בעלי מחויבות למציאות שבה הם חיים ולעולם האלים כאחד. ככאלה, הם אינם זונחים את חבריהם האנושיים או האלוהיים, וככאלה, למרות מגבלותיהם כבני תמותה, בסופו של דבר הם מסוגלים לתקן את העולם ולקדם אותו. האלים הם אלה שמכוננים את העולם המוכר, אך החצויים הם אלה שעושים אותו לטוב יותר.

מציאות שרירותית

ריירדן מעביר את מוקד ההתייחסות הפולחני של האדם בעולם העתיק – המנסה לרצות את האל הזועם על כעסו השרירותי – אל העולם המודרני, שבו מושם הדגש על האפשרות והחובה המוטלת על האדם. הסדרה מעניקה מראה מהופכת למיתוס היווני ומשקפת את המיתוס המודרני של התרבות המערבית המודרנית, בכך שהיא ממירה את התלות הדתית בעבודתו הרוחנית והמעשית של האדם.

מדוע בעולם מודרני, שבו מובנות לנו רוב תופעות הטבע, אנו עדיין נזקקים למיתוס ולעל טבעי, ומדוע אלה פורחים כל כך דווקא בהקשר של ספרות הנוער? בעולם העתיק עמד האדם חסר אונים לנוכח איתני הטבע העצומים והלא מוסברים, והוא נזקק למיתולוגיה כדי שתסביר אותם. בעולם המודרני עומדים אנשים צעירים מול מציאות שרירותית, יודעת וחובקת כול, שאין הם מוצאים לה פשר.

ספרות הנוער נוגעת בעצב החשוף של הקיום האנושי, יותר ממה שמאפשרת זאת ספרות המבוגרים המתוחכמת והמודעת לעצמה. למעשה, ספרות הנוער מהווה מעין נייר לקמוס למצבו הנפשי והרוחני של העולם שבו אנו חיים, שכן היא נוגעת בלי בושה בשאלת המשמעות ומנסה להשיב עליה. אלפי שנים אחרי התפוררות המיתוס כדת, בעולם חילוני, מודע לעצמו ונאור, והקיום האנושי עודנו נזקק להשגחה עליונה ופשר למרחבים האדירים שגם אם מופו בדקדקנות ונקראו בשם על ידי המדע והפסיכולוגיה טרם נמצאה להם משמעות. וכך, המיתוס עדיין עובד. הוא אינו מעניק לנו פשר, אך הוא מציע מענה לצורך בנזקקות לכוח שמעבר.

את ההיסטוריה כותבים המנצחים. התרבות היוונית והדת היהודית שתיהן מנצחות, מכיוון שהן רלוונטיות גם בימינו אנו. אבל התרבות היהודית שרדה והתעצמה מעבר להקשרה ההיסטורי כאמונה המעניקה משמעות לחיים ולא רק כפשר שאותו מבקש להעניק המיתוס. על אף הקסם שבמיתולוגיה היוונית הקריאה בסדרה מזכירה התבוננות בפסל: יפהפה ומעורר התפעלות ואף השראה, אך נעדר חיים. תובנה זו מחזירה את ההנאה לקריאת הסיפור ומראה לנו דווקא מהצד הלא היהודי של המפה שלעימותים רוחניים וניצחונותיהם כדוגמת זה של חנוכה והמרד היהודי ברומאים (שאף מוזכר במובלע בסדרת גיבורי האולימפוס) יש משמעות החורגת מעבר לזמן ההיסטורי שבו הם מתרחשים.

בספרות, כמו באהבה, לא ניתן למצוא את מה שאין. הסדרה של פרסי ג'קסון והאולימפיים אינה ספרות גדולה, על אף שסדרת "הגיבור האבוד" שאחריה, שחלק מספריה טרם ראו אור בעברית, כתובה טוב יותר ומגלה קונפליקטים מעניינים בנפש האדם. אך זוהי ספרות מעניינת, כיפית ומאתגרת, המעניקה פרשנות ראויה ומקורית לתרבות המערב ואתגר לקוראים בני התרבות היהודית.

 לתלמידות שלי, הגיבורות האמיתיות

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', ב' טבת תשע"ד, 6.12.2013

מודעות פרסומת

פורסמה ב-6 בדצמבר 2013, ב-ביקורת ספרים, גיליון ויגש תשע"ד - 852, סיפורת ותויגה ב-. סמן בסימניה את קישור ישיר. תגובה אחת.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: