תגובות לגיליונות קודמים

בתגובה ל"הערות שוליים" מאת נריה גוטל, גיליון יום כיפור

shbt1p022תמימותו של הרב

לדעת המבקר, מחבר הספר "הלכה בתמורות הזמן במשנתו של הרב שלמה זלמן אוירבך" הגדיש את הסאה במסקנתו שיחסו של הרשז"א ליהודי החילוני הוא אחד המחמירים והקיצוניים בין הפוסקים בדורות האחרונים. הרב גוטל סבור שזו מסקנה קיצונית. ואכן, ההסבר שנותן ד"ר משיח לגישת הרשז"א תלוש ואינו עומד, בין היתר, במבחן ההתנהלות הטיפוסית לרשז"א לעומת זו של החזון איש, למשל, שנחשב כמחמיר בהרבה (וכתביו מלאים בחרדה גדולה נוכח האיום החילוני) ואף על פי כן הקל להחשיב את החילונים להלכה כ"תינוקות שנשבו".

אמנם גם ניסיונות ההסבר של הרב גוטל הם בעייתיים, לעניות דעתי. הוא טוען שפסיקה זו של הרשז"א הייתה בחינת דברים שבעל פה בלבד, שלא פורסמו על ידו בכתובים אלא על ידי מלקטים אחר מותו. לכן, סבור הרב גוטל, בפסיקה זו לא בא לידי ביטוי אלא הרשז"א "ראש הישיבה" ולא "פוסק הדור" האחראי.

הייתכן שאדם הומני, עדין ומאיר פנים כרשז"א באמת יתייחס – אפילו במחשבה (שבעצם משקפת את דעתו האמיתית) – באופן כה קיצוני לזהות החילונית? ואין זה משנה שמדובר בחומרה מסויגת שלא נתפרסמה על ידו כהלכה למעשה. יתר על כן; הדברים מנוסחים בסגנון של "פוסק" ולא כדיון למדני תיאורטי. הלא המבקר עצמו קובע שהרשז"א זוהה בציבור יותר כפוסק מאשר כראש ישיבה. נמצא שגם אם לא הדפיס הדברים, מחשש איבה וכיו"ב, אם אכן אמרם לתלמידיו יש בהם יותר מעדות לתפיסתו ההלכתית העקרונית בנושא.

 לי נראה שהרשז“א החמיר ב“תינוק שנשבה“ אצל ישראל מסיבות שונות לחלוטין. הן מעוגנות במעלתו – הוא האמין בכמיהה הפוטנציאלית לאמת שמקננת גם בנפש היהודי החילוני. הרשז“א, גאון ירושלמי בן היישוב הישן, לא היה פילוסוף ולא עסק בהשקפה. הוא עבד את ה‘ בתמימות. לכן לא נטה לתת משקל לאורחות שכניו החילוניים מרחביה, למשל.

למרות פיקחותו הידועה, דווקא עקב צדקותו ותפיסת עולמו, ולימוד הזכות לטובה על כל אדם, דחה הרשז“א כל הצדקה מעשית או אידיאולוגית לחילוניות. האפשרות ששכניו מרחביה אינם אחוזי התפעלות כמותו מדמויות מופת שהוא הכיר אישית בסביבתו לא נראתה לו אלא ככזב.

דבריי כמובן משמיטים את הקרקע מתחת התפיסה החרדית הקלאסית. כשהצעתי את ההסבר האמור זה לא מכבר לראש ישיבה בכיר, חרדי קיצוני מתלמידי “קול תורה“ בבחרותו, ננזפתי קשות על הניסיון לנתח דברי “גדוילים“ כרשז“א בניתוחים פסיכולוגיסטיים. אבל הפעם אני מתכתב עם הרב פרופ‘ גוטל שאינו חושש לכך, מן הסתם.

אגב,  דברים דומים ניתן לומר על הגרי“ש אלישיב שנקט כגרשז“א בעניין המעמד ההלכתי של החילוני היום. ראוי לציין שדווקא הר“מ שטרנבוך, ראב“ד העדה החרדית, קיצוני משניהם בהשקפותיו אך חשוף הרבה יותר מהם לתנועת התשובה העולמית (היה רב ביוהנסבורג וגדל באירופה המערבית), הקל בנידון. ייתכן שזהו ההסבר גם לגבי ההקלה המפתיעה של החזון איש, המחמיר על פי רוב, בסוגיה דידן. מקוריותו, למדנותו הקונצפטואלית ורוחב אופקיו גרמו לכך.

לא נראה שגישת הרשז“א לחילוני של ימינו נבעה מהנחות יסוד התלויות באבחון נגישותו (או אי נגישותו) למידע על אודות התורה ולומדיה. כשלעצמי סבורני, אף על פי שעפר ואפר אני תחת כפות רגלי הדנים בכך, שבדורנו אפילו בוגר ישיבה שהתפקר, ותהא זו ישיבה תיכונית או ישיבת הסדר, ואף ישיבה מן המערכת החרדית על כל שלוחותיה – עשוי להיכנס לקטגוריה של “תינוק שנשבה“. ואלו הרי נהנו לכאורה מנגישות מלאה לכל המידע על אודות היהדות.

אף על פי כן לא חסרים מקרים (ואני מכיר כמה אישית) שלא אחד, בדרך כלל מהמקוריים והכישרוניים שבבוגרים, פרקו עול בגלל שבכל מסלול לימודיהם במוסדות הנ“ל לא נתקלו אלא ברבנים, במיוחד במשגיחים רוחניים, נטולי רגישות ובעלי אפס סובלנות כלפי מי שאינו הולך (וחושב!) בדיוק בתלם. הם נכשלו בהקרנת האור שבתורה לתלמידים אלו. לפעמים עשו ההיפך.

איני מצדיק לא את החילונים ובוודאי שלא את הדתל“שים. באמת אפילו “תינוק שנשבה“ פר־אקסלנס אינו אלא שוגג להלכה (שבת סח, ב ורמב“ם שגגות ב, ו) וחייב כפרה – קרבן, אך אינו נחשב לאנוס. אבל אפשר גם אפשר להבין אותם. קצת.

ישעיה שטיינברגר

הרב ישעיה שטיינברגר הוא ר"מ בישיבת הכותל ורב שכונות רמות שרת, דניה והולילנד, ירושלים

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', כ"ג תשרי תשע"ד, 27.9.2013

פורסם ב-27 בספטמבר 2013,ב-גיליון בראשית תשע"ד - 842, תגובות. סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: