חוק וסדר | ירון אביטוב

ייחודם של סיפורי הפשיעה באסופה של פון שיראך הוא המבט מבפנים של הפרקליט־הסופר, המציג פושעים מורכבים שאינם בהכרח "טובים" או "רעים"

פשעים-פרדיננד-פון-שיראך-כריכת-הספרפשעים

פרדיננד פון שיראך

מגרמנית: יונתן ניראד

עם עובד, 2013, 263 עמ'

סיפורו של עימאד, פלשתיני שנולד בלבנון במחנות הפליטים סברה ושתילה, שאש"ף ניסה להפוך אותם בשעתו לסמל לגורל הפלשתיני ושעלו לכותרות במרוצת מלחמת לבנון הראשונה, הוא הצד השני של המטבע של הנרטיב הפלשתיני. צד שבאש"ף לא יאהבו מן הסתם לספר, או שיבחרו להטיל את האשם על ישראל ולטעון שגם הוא תוצאה עקיפה של הכיבוש הציוני.

עימאד הגשים למעשה את חלומם של פליטים ומהגרים רבים בעולם השלישי והשתקע בגרמניה. במקום לנצל את הכנסת האורחים הגרמנית ולהשתמש באזרחות שקיבל לחיים יצרניים מהוגנים, בחר עימאד לעסוק בסחר בסמים ובהימורים, הסתבך בחובות כבדים ומאפיונר קטע את אצבעו בתור אזהרה. אהובתו הגרמנייה שטפני מחליטה לרדת לזנות כדי להציל את אהובה ולממן את חובו. כמובן היא לא מספרת לו על העיסוק הצדדי החדש שלה, והיא לא לוקחת בחשבון את רגישותו של הכבוד המזרחי. זמן קצר לאחר שלקוח מכובד שלה, תעשיין גרמני רב מוניטין, יוצא מהסוויטה ששכר לנאפופיהם במלון הכי מכובד בעיר, מוצאת שם חדרנית לטינית את גופתה העירומה של שטפני.

התעשיין נעצר כחשוד ברצח, אבל פרקליטו, פרדיננד פון שיראך, מוכיח – אם כי לא על נקלה – שלא היה לו כל מניע לרצוח את הצעירה. האצבע המאשימה מופנית עתה כלפי עבאס, החבר הקנאי ובעל הרקע העברייני, אבל השאלה היא האם מערכת המשפט תצליח להוכיח את אשמתו.

מאחורי הפשע מסתתר תמיד סיפור מורכב הרבה יותר                        צילום: שאטרסטוק

מאחורי הפשע מסתתר תמיד סיפור מורכב הרבה יותר צילום: שאטרסטוק

לקוחות ערבים

כוחם של אחד עשר הסיפורים המלוקטים באסופה של פון שיראך, עורך דין גרמני מצליח שהפך לסופר מצליח לא פחות, הוא בכך שהם לא מהווים אני מאשים. פון שיראך הוא סנגור באופיו ולא תובע, ולכן הוא לא תובע את הנאשמים, גם לא מעל דפי ספרו, אלא רק מספר סיפור בעל עוצמה רבה.

מעניין שבארבעה מתוך ששת הסיפורים הראשונים בקובץ, המתרחשים כולם על אדמת גרמניה, הנאשמים הם מהגרים ובשלושה מתוכם מדובר במהגרים מן המזרח התיכון – בשניים מהמקרים מלבנון ובאחד מהם מתורכיה. התורכים הצעירים מעורבים בפרשת שוד אצל האיש הלא נכון, יפני המשתייך כנראה למאפיה של היאקוזה, ואילו הלבנונים האחרים הם בני משפחת אבו פטריס, הדומים זה לזה כמו שתי טיפות מים. אחד מהם קשור אף הוא בפרשת שוד, אבל בעזרת אחיו הוא מצליח לבלבל את המשטרה ואת בית המשפט ויוצא זכאי.

האם העובדה שדמויות רבות של ערבים ותורכים מאכלסות את כרוניקת הפשע של פון שיראך היא צירוף מקרים בלבד? או שמא הקובץ משקף מציאות חברתית בגרמניה, שבה שיעור הפשיעה בקרב המהגרים גבוה משיעורה באוכלוסייה הכללית? מזל שאת הספר הזה כתב גרמני ולא ישראלי שבוודאי היה מוקע כשונא ערבים. במקרה של פון שיראך ניכר מיד שהוא אינו שונא איש, גם לא את הפושעים, והוא מציגם במבט אנושי וחומל, כדמויות אנושיות מורכבות הרבה יותר מהסטריאוטיפ המקובל של הפושע. פון שיראך הוא ללא ספק פרקליט היודע להבין ללב לקוחותיו, אולם במקביל הוא מציג את רב־צדדיותם הסוטה ובכך תורם להפיכתם לגיבורים ספרותיים אמינים מבלי לעשות גלוריפיקציה מיותרת שלהם.

במשך שנים רבות ייצג פון שיראך כעורך דין נאשמים בתיקים מעניינים רבים והוא יודע לרקוח מהם ספרות המחברת בצורה נבונה בין דוסטויבסקי ורסקולניקוב או סיפורי האימה של אדגר אלן פו לבין ספרות הבלש והמתח הקלילה יותר בת ימינו. פון שיראך ממשיך מסורות כתיבה של קודמיו בז'אנר, אולם מעניק לה צביון משלו ובעיקר מעניק לה מבט חשוב מבפנים, של מי שמכיר מקרוב את עולמם של הפושעים והקרבנות כמו גם את מערכת הצדק והמשפט.

לא עבריינים מלידה

למרות שבסיפורי הספר מדובר לכאורה בפרשיות פשע שונות, יש ביניהן לא מעט מקבילות. בשניים מהסיפורים ("מזל" ו"פנר") יש שימוש בגרזן למטרות רצח או העלמת ראיות ואף מבותרות גופות. בשניים אחרים ("קערית התה של טנטה" ו"הצ'לו") לפחות אחת הדמויות היא פגועת ראש, ושניים נוספים ("סאמרטיים" ו"מזל") עוסקים במוות או ברצח לאחר אקט מיני, ובשניהם מיוצגות בין השאר צעירות העוסקות בזנות. בלא מעט מהסיפורים האחרים הגיבורים סובלים מהפרעות נפשיות קשות עד טירוף, או שדעתם מתבלעת עליהם מרוב אהבה. האהבה בחלק מהסיפורים היא גם הטריגר שמוביל לביצוע מעשה הפשע.

סיפוריו של פון שיראך מעידים שמאחורי הפשע מסתתר תמיד סיפור מורכב הרבה יותר, המצדיק בחלק מהמקרים התחשבות בנסיבות המקִלות. המיקוד בספר הוא לא בהכרח בעלילת המתח אלא הרבה יותר בסוגיות מוסר ופילוסופיה סביב העלילה. הקובץ עמוס אמנם בדמויות של רוצחים, שודדים, מאפיונרים, זונות ומהגרים המוצאים מפלט בפשע, אולם רובם אינם פושעים מלידה, כך שאין כאן לכאורה חלוקה בין "טובים" ו"רעים" לפי הסטריאוטיפים.

כך, למשל, הרופא בן ה־72 שרצח את אשתו הוא "קדוש" בעיני תושבי עירו; שודד הבנק הגרמני המוזר, ששלטונות ארצו רואים בו עבריין סדרתי, נחשב גיבור מקומי בכפר באתיופיה, שבו בנה לעצמו חיים חדשים עם אישה מקומית; הצ'לנית הצעירה המטביעה את אחיה החולה באמבטיה עושה זאת מתוך רחמים בלבד, ולאחר מעצרה היא תולה את עצמה בכלא.

לקורא נהיר שהפרשיות הללו אכן התרחשו במציאות, אבל פון שיראך יודע להוסיף להן נופך ספרותי. הסיפורים כתובים בסגנון מינימליסטי ומשלבים את הקלות והכובד, וכן את העומק וכישרון ההתבוננות. בכך מותר ספרו של פון שיראך, המתאפיין בחכמת חיים של סופר בשל, על כרוניקות הפשע העיתונאיות ועל ספרי הבלש והמתח המצויים. לפון שיראך קול ספרותי משלו וניכר שהוא שולט היטב לא רק בחומרי הפשע אלא גם בחומרי הספרות. הוא מחזיר לקורא את האמון בכך שגם מעולם הפשע אפשר לרקוח הרבה יותר מאשר ספרות טיסה הקורצת בעיקר לצלילי הקופה הרושמת של רשתות חנויות הספרים.

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', י"ב אב תשע"ג, 19.7.2013

פורסם ב-19 ביולי 2013,ב-ביקורת ספרים, גיליון ואתחנן תשע"ג - 832, סיפורת. סמן בסימניה את קישור ישיר. תגובה אחת.

  1. שלום רב, צריך להכיר מעט את הדמות של שיראך על מנת להיכנס לעומק הסיפורים, אולי השם נשמע לכם מוכר, שיראך הוא נכדו של בילדר פון שיראך, מנהג תנועת הנוער ההיטלראית ומושל וינה מטעם היטלר והאחראי באופן ישיר לגירושם של יהודי וינה (ולשלל פשעים אחרים עליהם תוכלו לקרוא גם בספרות שאינה עיונית, כדון הארנבת עם עיני העינבר או האשה בזהב). נכדו, פרדיננד שבניגוד לצאצאים אחרים, לא טורח כלל להסתיר את מוצאו, מתעמת עם עברו מחד, ועם מערכת המשפט הגרמנית (שבעלת חוקים שונים מאד מהמהערכת כאן) כאחד והוא אחד מהקולות הצעירים בגרמניה שכדאי להאזין להם. מצרך סקגירה לפרשת קוליני, דרמה משפטית נוספת העוסקת ישירות במוצאו המשפחתי של הסופר
    http://www.xn—-1hckc6ddr6ab.co.il/2013/01/%d7%a4%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%a7%d7%95%d7%9c%d7%99%d7%a0%d7%99-%d7%a4%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%a0%d7%a0%d7%93-%d7%a4%d7%95%d7%9f-%d7%a9%d7%99%d7%a8%d7%90%d7%9a/

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: