ובחרת בטוב / יעקב נגן

בשניות האחרונות לחייהם התלמידים בחרו בטוב ולא בנוח, נעלו את הדלת והצילו את חבריהם. עשור לפיגוע בישיבת עתניאל

שבת שמות תשס“ג. במהלך סעודת ליל שבת בישיבה, בזמן שתלמידי הישיבה רקדו ושרו את הפסוק "הודו לה' כי טוב, כי לעולם חסדו", נכנסו מחבלים למטבח ורצחו את ארבעת התורנים שהיו בו: נעם אפטר, יהודה במברגר, גבריאל חוטר וצביקה זימן – ה' ייקום דמם.

עד לב השמים עלתה הזעקה על הניגוד שבין השירה לבין מה שהתרחש במציאות. זו גם הסיבה שנדהמתי לראות כי באזכרות היו המשפחות השכולות ממשיכות לרקוד, ולשיר "הודו לה' כי טוב", לבכות ולשיר. כל כך הרבה כאב ובתוכו "הודו לה' כי טוב". מנין להן היכולת להמשיך ולהודות לה'? השאלה הזאת הולידה אצלי את התובנה שלאורה אני מנסה לכוון את חיי.

דוד רקיע, 'שיר המעלות'דוד רקיע נפטר לאחרונה בירושלים והוא בן 84

דוד רקיע, 'שיר המעלות'
דוד רקיע נפטר לאחרונה בירושלים והוא בן 84

להתמקד במעשה

תנו רבנן: שתי שנים ומחצה נחלקו בית שמאי ובית הלל, 
הללו אומרים: נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, 
והללו אומרים: נוח לו לאדם שנברא יותר משלא נברא. 
נמנו וגמרו: נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא (עירובין יג, ב).

מסקנתו של הבבלי – "נוח לו לאדם שלא נברא" – נשמעת, בלשון המעטה, כאמירה פסימית ביחס לחיים. אולם, רבי מרדכי יוסף ליינר מאיזביצ'א, בספרו "מי השילוח" (ליקוטים, עירובין יג, ב), מדייק בדברי הגמרא שלא נאמר "טוב לו לאדם שלא נברא" אלא רק "נוח לו". לאמור, המקום שממנו באנו ואליו נחזור הוא אכן יותר "נוח", ועם זאת – טוב שבאנו לעולם. מתוך רעיון זה עולה תפיסה יסודית של הקיום: זכינו בחיים לא על מנת שיהיה לנו נוח בהם, אלא על מנת שנעשה את הטוב.

במהלך כל יום, כל הזמן, החיים מציגים לנו אתגרים ואנחנו בוחרים. לפעמים אנחנו מודעים לבחירותינו, אך לעתים קרובות אנחנו בכלל לא מודעים לכך שהגענו לצומת, ובחרנו בדרך מסוימת. הבחירות הללו מתגלמות בשאלות כגון – האם לעזור לזולת? האם לקחת אחריות? האם להשקיע ולהעמיק בדברים החשובים בחיים? האם להשתנות? בדרך כלל בחירות אלו אינן בין לעשות את הטוב ובין לעשות את הרע, אלא בין לעשות את הטוב לבין לעשות את הנוח. ההכרה כי משמעות חיינו היא השאיפה לטוב ולא השאיפה לנוח יכולה לסייע לנו להעלות את המודעות לאתגרים שבחיינו ולבחור את הבחירה הנכונה.

מקובל להגדיר את שני יצרי האדם בשמות "יצר הטוב" ו"יצר הרע". בחלוקה זו יש סכנה שמא נחשוב שמספיק להימנע מלעשות דברים רעים. אבל אין בכך די. כדי לממש את קיומנו עלינו לבחור בטוב, והיצר שמעכב אותנו ומונע בעדנו מלעשות כן אינו "יצר הרע" אלא "יצר הנוח". גם כחברה, נראה לי כי החולשה העיקרית שעמה חייבים להתמודד היא הכניעה ליצר הנוח.

יש אנשים שבמהלך חייהם מתמודדים עם חוויות קשות ורוויות כאב. נכפית עליהם מציאות שבה הם חשים על בשרם כי "נוח לו לאדם שלא נברא משנברא" ומאבדים את הרצון לחיות. אולם תחושה קשה זו איננה חייבת להיות "סוף פסוק". כל אדם יכול להמשיך בחייו מתוך הבנה כי עליו לחפש את הטוב, את הטעם והמשמעות שבחיים וכך להתגבר על הקושי הגדול. האדם חייב לשאוף שלא להיכנע לרצון לחדול, שהוא ביטוי של "יצר הנוח". בזמנים כאלו האדם צריך להתמקד במעשה ולמצוא את הטוב, את משמעות החיים. ביטוי זה של המאבק שבין "הטוב" לבין "הנוח" – גם הוא, תלוי רק בנו.

ללא מודה אני

אלמנה סיפרה לי שבימים שלאחר רצח בעלה היא לא יכלה לומר בבוקר את תפילת 'מודה אני'. היא הרגישה כי אינה רוצה לחיות וממילא לא יכלה להודות על המשך חייה. אחר כך היא הבינה שעצם העובדה שהיא לא מתה, היא סימן שהקב"ה בחר בה לחיים. התובנה הזו אפשרה לה לחפש משימות שהיא צריכה לעשות בעולם ולרקום מחדש את המשמעות לחייה.

שנים אחרי הפיגוע, עמדתי על קברו של נועם אפטר בשילה והבנתי לראשונה שהתורה על "הטוב והנוח" היא בעצם סיפורו של הפיגוע בעתניאל. כאשר התחילו יריות המחבלים נסגרה וננעלה הדלת המפרידה בין המטבח לבין חדר האוכל, מטרים ספורים ממעגל הריקודים של התלמידים. נעילת הדלת עיכבה את המחבלים ונתנה זמן לתלמידים להתארגן ולהשיב אש. התלמידים בשניות האחרונות של חייהם בחרו בטוב ולא בנוח, נעלו את הדלת, והצילו את חבריהם.

הרב יעקב נגן הוא ר"מ בישיבת ההסדר בעתניאל

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', כ"ב טבת תשע"ג, 4.1.2013

מודעות פרסומת

פורסמה ב-4 בינואר 2013, ב-גיליון שמות תשע"ג - 804 ותויגה ב-. סמן בסימניה את קישור ישיר. תגובה אחת.

  1. יצירה של הצייר דוד רקיע ז"ל " שיר המעלות " התפרסמה במוסף שבת של מקור ראשון 4/1/13 , ביצירה ניתן להבחין במילים " צדיק "" מלך " " השם " ועוד , באות " ש " כמנורה מתנוססת על המקדש , בחומת ירושלים הבנויה כסוכת שלום ובאור הרוחני המיסטי המיוחד לדוד רקיע האופייני ליצירותיו .

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: