הגדלת תשוקת החיים / דניאל קראוס

ברב אהוד ברזילי מצאתי שילוב בין מורה רוחני, שלא חדל ללמד תורה לתלמידיו, לבין אדם עם חושים מעשיים שנרתם למשימות לאומיות, בין חיבוק לתקיפות בלתי מתפשרת. שנה לפטירתו

את הרב אהוד ברזילי, ר"מ בישיבת 'מדברה כעדן' במצפה רמון ומלמד תורה בישיבות 'אור עציון', ירוחם ורמת גן, הכרתי לראשונה כשנכנסתי לשיעור א' בישיבת 'מרכז הרב'. אינני זוכר את פרטי פגישתנו, אבל מאז ואילך היינו חברים לאורך כל השנים וככל שהשנים חלפו נוסף לחברות הפשוטה גם מימד מסוים של תלמיד ורב.

לפני שנה, בי"ג בחשוון, נלקח הרב אהוד לגנזי מרומים. הייתי רוצה לשרטט קווים מעטים לדמותו ולמשנתו.

תורתו הייתה כולה יניקה מרבותיו אך מלאה מקוריות וייחודיות משלו. לימוד התורה לא היה מנותק אצלו מן הממד האנושי. גם כאשר שתה בצמא את דברי רבותיו והתבטל בפניהם, הצליח לראות אותם כאנשים, ונתן את לבו לעזור להם בעת הצורך כחבר אוהב. הוא הגיע לישיבה בשנה וחצי האחרונות לחיי הרב צבי יהודה זצ"ל, הספיק ללמוד תורה מפיו והושפע עמוקות. בנוסף היה קשור מאד לחותנו הרב יהושע צוקרמן ולרב צבי טאו, ייבדלו לחיים ארוכים.

אמונה זו סבלנות

במקום שאין אנשים היה איש. במקום שבו צריך היה לקבל החלטות, שם מצאת את הרב אהוד, מגויס כולו, מנתח את המצב בחדות, בודק את כל האפשרויות, ואז, משהכריע בדבר – היה החלטי ומעשי מאוד. כל התהליך הזה היה קורה במהירות רבה, שתמיד השאירה אותי נדהם.

תמיד היה בחזית. גם בסוגיות לאומיות, דוגמת המאבק על הגולן ועקירת תושבי גוש קטיף, וגם בסוגיות פרטיות. אני זוכר שאחד מחברינו חלה בסרטן. הרב אהוד היה שם לצידו בבית החולים לאורך כל הדרך, רואה בבהירות את התמונה כולה – גם את צורכי החולה וגם את צורכי האישה הצעירה של החבר החולה וילדיו שלפתע התמודדו עם קושי כה גדול. הוא היה מטפל, שואל, מגיע, מפעיל אנשים לעזרה, ואז באותה עוצמה ממש – כשהרגיש שאין עוד צורך בעזרתו – היה חוזר לשקוע בלימודו ללא צורך בחופשה או בפסק זמן. הייתה בו היכולת להיות עסוק בנושאים שונים במקביל.

הוא לימד אותנו שאמונה זו סבלנות. פעמים רבות חזר על כך – אם רוצים לדעת איך מתבטאת אמונה הלכה למעשה, זו הסבלנות. כמו שהקב“ה מצמיח את הטבע בכל מעגל שנה, כך הוא מצמיח ישועה. האמון שהדברים נמצאים בתהליך מוליד בנפש את הסבלנות. כך, האמון שלו בתלמידיו ובמכיריו לא ריפה את ידיו מביקורת חדה ולעתים כואבת עליהם, אך יחד עם זאת הייתה בו אהבה אין קץ ואמונה וסבלנות שהדברים יצמחו יפה. רבים רבים האנשים שחיבק בחום, עודד אותם ללא הרף לבל יתייאשו ולימד אותם להאמין בכוחותיהם שלהם. ויחד עם תכונות אלו הייתה בו גם תקיפות גדולה. רבים פחדו ממנו בגלל עינו החדה ולשונו החריפה וגבורתו לתורתו. בעניינים כספיים היה ותרן גדול, אך בעניינים רעיוניים היה לוחם ללא פחד על דרכו.

הסבלנות ניזונה גם מהביטחון שהעיקר הוא התהליך הפנימי. כך, בכל שנה כשהיינו לומדים את פרשיות ספר בראשית, היה חוזר על כך שבמבחן התוצאה הפשוט – אברהם אבינו היה כישלון מוחלט! בתוך ביתו – הקב“ה אומר לו שישמע בקול שרה. עם חינוך ישמעאל הוא נכשל. בניסיון להציל את סדום ועמורה הוא הפסיד, ואפילו לעקוד את יצחק הוא לא הצליח… אך זה רק במבחן התוצאה, מבחן שבראייה עמוקה ופנימית חשיבותו הופכת משנית.

אם נתבונן על אברהם אבינו בתהליך הפנימי, הרי שאברהם אבינו הניח את הזרעים לעם שאוהב את המציאות שה‘ ברא, מתפלל לצמיחת הטוב ואינו מוותר. אם יש עשרה צדיקים בעיר הרי שייווצר תהליך של תיקון וצריך סבלנות. אברהם נלחם בכל הזדמנות לתקן ולרומם את המציאות מתוך אמון שהכול מלא בברכה ובהופעה הא־לוהית. אכן, סדום ועמורה נחרבו לבסוף, אבל האמון בטוב הגנוז בבריאה ואהבת הבריות הפכו לתכונות יסוד של עם ישראל.

במקום שאין אנשים, היה איש. הרב אהוד ברזילי
התמונות באדיבות המשפחה

התפלל על המלכות

הרב אהוד היה מתפלל בכל לב לשלומה של מלכות. הדרכת חז"ל הייתה להתפלל לשלומה של כל מלכות, אבל מלכות יהודית בארץ ישראל איננה סתם מלכות. זה הרבה מעבר לכך. כאן מדובר בתחיית עם ישראל, תשובה של עם ישראל לריבונו של עולם, פירוק מחיצת הברזל שבינינו לבין הקב"ה.

מתוך גישה זו היחס לריבונות היהודית בארץ היה יחס של קודש גם כלפי סממני הריבונות – ממשלת ישראל וראש הממשלה. הרב אהוד לא חשב שהם חפים מטעויות, אבל היה מתפלל תמיד בכל כוחו להצלחתם. הוא סיפר לי בזמן גירוש תושבי גוש קטיף כמה הוא מתפלל על אריק שרון שיתקן את מעשיו. היה תוקף בחריפות רבה את המבזים את ראש הממשלה, למרות עומק הזעזוע שהיה לו עצמו מהחלטות ראש הממשלה, ועל אף פעילותו באופן מעשי עד לרגעים האחרונים כדי למנוע את גזירת העקירה. הוא אף ליווה חלק מהתושבים באופן אישי ודאג ככל יכולתו לשיקומם המהיר.

היה לו יחס מיוחד אל הכותל. חרדה גדולה ואהבה רבה ששימשו בערבוביה. הוא היה כל כך שמח בכל הזדמנות שהצליח להגיע להתפלל בכותל. המפגש היה ממלא אותו בכוח, וניתן היה לראות זאת בחוש. אני זוכר את הפעם האחרונה שבה הגיע אל הכותל בזמן מחלתו. לא האמנתי שיש לו כוח למאמץ שזה דרש ממנו, אבל הוא כל כך רצה, כך שהצליח לגייס את כוחותיו ולבוא. אחר כך היה מותש לחלוטין אך שמח מאוד מן המפגש עם מקום מקדשנו.

מאושר מהוראת התורה

הרב אהוד לא נתן למחלה להפוך להיות מרכז עולמו. הוא עשה כל מה שהרופאים הורו לו, אבל לא היה עסוק באורך הכמותי של ימי חייו. מה שהעסיק אותו מאוד היה הגדלת התוכן שחייו יביאו לידי ביטוי. "אני מאושר מכל יום שבו אני יכול ללמד תורה", היה אומר לי ומנסה להעביר עוד שיעור בישיבה. בתקופת המחלה, בט"ו באב, שלח לנו:

חברים אהובים!

יש צד רפואי ומעשי בחיי האדם – איזה רופא, איזו פעולה. אבל מאמץ גדול צריך לבנות בתשוקת החיים. תשוקת החיים במובן היסודי זה עצם הרצון לחיות. אבל צריך כל הזמן לגדל את אהבת החיים לא להסתפק בתשוקה פשוטה אלא לגדל אותה. "אשר יעשה אותם האדם וחי בהם"…."השיבנו ה' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם".

חלפה שנה מאז לכתו והגעגועים גדולים מאוד. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', י' חשוון תשע"ג, 26.10.12

מודעות פרסומת

פורסמה ב-26 באוקטובר 2012, ב-גיליון לך לך תשע"ג - 794 ותויגה ב-. סמן בסימניה את קישור ישיר. תגובה אחת.

  1. ברוך דיין האמת.אני יודע זאת רק ממוסף מקור ראשון של השבת.
    לפני מספר שבועות פגשתי באחד מבניו:י. הוא נסע עמי כטרמפיסט כברת דרך.חמד של בחור .בן 18. אולי הרגיש צורך ואולי מסיבה אחרת.סיפר על אביו ועל הישיבות שבהן לימד.הוא דבר עליו כישות קיימת.ולא נודע לי עד השבוע שהוא נפטר ממחלה קשה לפני שנה בי"ג במרחשוון. בטרם ירד,שאל אם אני רוצה רימון אורגני.אמרתי לו שנותרו לי מסוכות שני רימונים שטרם אכלנו אותם.והנער בשלו:אבל זה לא סתם רימון .זה אורגני.וזה שלנו! היה זה לאחר שהכיר תודה שהארכתי את דרכי והבאתי אותו למקום נוח יותר להמשך הדרך.האמת,קשה היתה הפרידה ממנו.
    כעת אני מבין שפרחים כאלה גדלים במשפחה מיוחדת ותחת יד מדריכה של אבא שכזה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: