קינה שמחה לט"ו בשבט / אילן נוב

 

 בין עצי היער הבשל של לעתיד-לבוא ובין עולם האטדים של עכשיו, אילן נוב מחפש אחר הנגיעה האמיתית באדמה. קטע ספרותי מיוחד לכבוד חגם של האילנות

אטד

וכבר היו דברים מעולם שהעצים המליכו להם מלך והאטדים פשטו על פאתי הבוסתנים והפליאו גרורותיהם ועצי השלום לא ידעו את נפשם ושלחו שורשים עקובים ממרמור.

וחלקם היו רקובים ודרשו להתמיר את עצמם וכשלו והלכו מפאת שלטון האטדים שמרמור שלהם העלה את מפלס המים ושורשיי העתיקים נכזבו מתהום ודומה היה שהארץ נחרבת. הסטטיסטיקה ידעה לספר על ריבוי מחלת הדיכאון ומדעני האטד המציאו תרופות למכביר שהעיבו על אוורור האדמה. היו להם הצלחות, גם המחלות הידועות פשטו והלכו אבל היו הצלחות מרובות שהרי האטד פשה ופשה.

אבל היו מן העצים שהשכילו, שהרי היו אגדות על דורות קודמים שבהם היו ארזים ועצי התמר נתנו פרי וריח, ואותם שהשכילו גם הם, החלו רבים והולכים, כתמרים ננסיים וכארזי האלות והאלונים.

הדברים היו מורכבים מכדי לומר את הכול במבואה אחת. הפרוזדור האריך מאוד, כידוע, בחיק הדמיון והטרקלין של ארמון הבוסתן האיר ממרחקים תמיד ואורו בהיר ביותר. והיו מדעני האטד נבהלים.

היו אטדים שעיקר עניינם היה ביורוקרטי וחד למדי. הם סימנו קווים שהתפשטו על פני הגן וגדעו שארית ארמונות עתיקים, כיסו אותם באדמה דלה והצמיחו עליהם אטדים, אטדים מהסוג שצומח בצדי הכבישים, שמתפשט באדמת השממה. האטדים מהסוג הזה יצרו את פסי השקר הגדול שאחר כך, לעתיד בימים, יטוסו מדעני העתיד האמוניים מעל הקווים הגסים בעלי הרוח הגבוהה וימצאו להם רפאות. הקווים יתמוססו מן הרביבים שמדעני העתיד ימטירו עליהם.

ולא שהייתה זו רשעות האטד, אלא שגדולי הבוסתן האמיתיים, הגננים למיניהם, חיו בדיוק בין הדורות ההם ואלה שיהיו. רק שתדעו שהם לא הבינו את נפשם וקרה שהייתה מתערבת בנפשם רוח עיוועים, שֵדין יהודאין כאלה, והגאווה ותאוות הכבוד מסדרי האטדים וכל אלו הפסים שנצבעו אז. ואל תתפלאו אם אספר באוזניכם שהם אפילו קיבלו אותות רבניים.

זו הייתה תקופת מעבר שבה הכול חשבו שהם יודעים הכול, וגם אלה שידעו שאינם יודעים ידעו מאוחר יותר שהם ידעו שאינם יודעים, וגם זו ידיעה היא. רק עכשיו, כשאני כותב כל זאת, אני יודע שאיני יודע שהם לא ידעו כלום. גם אני לא יודע אטדים וארזים ותמרים ננסיים ורק מנסה לצוד את המילים בזעם שלא יכופר לי. כי יהיו מן המעשים אשר אבוש בהם מאוד, כשאשב לצד הארז הגדול ואראה יחד איתו את הסרט ואת הקווים המסומנים על פני הבוסתן הגדול שיכול היה להיות מושלם…

ואז הארז יאמר לי. אחרי הבושה, אחרי שארעד על הכיסא, לבל יראה הארז את הסצינה האינפנטילית הזאת. ורק כשאפסיק לרעוד אטייל איתו כקדם בין עצי היער הבשל שבו האטדים ימצאו את מקומם האמיתי, רק אחרי שכל העצים יתביישו באמת על משובתם, האקראית בעצם…

אבל גם הנחמה של מה שיהיה תתקשה לרפא את פצעי העכשיו השותתים. אני יודע שהכול יהיה בסדר וכי גם עתה הכול הכי טוב, מפני שיודע שאיני יודע, ואם לא המילים האלו שנכתבו על אודות האטדים שמוצצים בי בקרבי את לשד החיים, לא הייתי כותב כל זאת.

וגם לא הייתי מתעתד אל הפרק הבא, שבו ארצה בכל זאת לכתוב על פשעיו של אטד מיוחד שאותו הכרתי מקרוב, שהרקיב ומירמר את הבאר של בית שורשיי העבים, חדר את כל מערכות הקיום והגיע במקום הנכון ובזמן הנכון וכשיח השדה הנכון לי מפאות כל השדות המפוצלים, מפאות כל השממות בימים השכוחים מן העצם, מכל המקומות בהם לא הייתי.

וזאת על מנת שאכתוב את כל זאת באקראי וכהוגן, ולסמן על גבי הקווים הצבועים באדומי סכנה עבור שורשי הדורות הבאים שלא ייבהלו כמוני, וכי באמת הכול לטובה שאני מאמין שאראה בעיניי הכלות זה עתה ביום מן הימים.

אפילו נשמות ננסי התמרים שהומתו על ידי יבסקציה וקאפואים למיניהם, שלוחי אטדים, כבר באו על ניחומם או שמא תגידו שאישם לא תכבה. הגהינום הזה, כידוע, נשרף, ועתה הוא בוסתן גדול ורחב למדי, אך לא כזה שמעליו, שהוא נצחי ובו נהלך יד ביד והארזים והתמרים המקוריים והננסיים והאטדים יהיו ראש אחד, יד ביד, וכל הטובה תהיה מושפעת לכל דורש את אמת.

אבל מבלי שנשפך הדם הוא הנפש, אינך יכול להזיע כל זאת במיץ הגוף הקסום והמתעתע, אם לא נתגלגלת על האדמה ובאבניה לא נחבלת, ומאטדיה וסירותיה לא נשרטת, ולא נעקצת בארסה. מנין יהיה העונג, אם לא מן הנגע אשר באדמתה נגעת, ושפתיך רחשו בקבריה.

אילן נוב הוא תסריטאי, יוצר ושחקן

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', י' בשבט תשע"ב, 3.2.2012 

 

מודעות פרסומת

פורסמה ב-2 בפברואר 2012, ב-גיליון בשלח תשע"ב - 756 ותויגה ב-, . סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: