מנופי לחץ / מתן גרינגר (לפרשת וארא)

 

 מכות מצרים, אף שהן נראות כבליל שקשה לסדרו, יצרו אפקט מתעצם בעיני המצרים. כל מכה העצימה את אחד ההיבטים של המכה שקדמה לה, ולא נתנה למוכים להתאושש

איור: מנחם הלברשטט

נוסחה פנימית קושרת בין מכות מצרים, כאשר כל מכה נקשרת מצד אחד למכה שלפניה, ומצד שני – למכה שלאחריה. המקצב הפנימי של מכות מצרים אינו מאפשר לעם המצרי "מרווח נשימה", והן יוצרות יחד שרשרת של אירועים המשתלבים לבסוף לכלל חטיבה אחת.

על אף שחז"ל נתנו במכות מצרים את סימני דצ"כ עד"ש באח"ב, עשר המכות אינן רק פרודות הנקבצים לעדרים, אלא הן יוצרות ביניהן מקצב, והיגיון פנימי מסדר אותן. כל מכה הניחתת על מצרים היא חוליה אחת בשרשרת המכות, המחמירה את המכה שלפניה ומוחמרת במכה שלאחריה.

למרות הרציפות הזו, לא מדובר בתוכן אחד החורז את כל המכות; עובדה זו מקשה אחרי המעקב ומבלבלת את הקורא. משימתנו אפוא היא להראות בפסוקים כיצד עשר המכות נקשרות לחוליות בשרשרת, וכיצד כל מכה הניחתת על מצרים מחמירה ומקצינה – בתוכן המשתנה בכל פעם – את אחד המאפיינים של המכה שקדמה לה.

לשם כך נבנה את הרצף מן הסוף להתחלה: מהשלישייה של ארבה-חושך-בכורות ועד לדם-צפרדע-כינים.

חושך משולש

מכת החושך גרמה לכך שהעם המצרי שכב בחושך ללא נוע במשך שלושה ימים: "וְלֹא קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו שְׁלֹשֶׁת יָמִים וּלְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר בְּמוֹשְׁבֹתָם". במכת הבכורות, שבאה לאחריה, הוחמרה התוצאה הזו של מכת החושך, והקיפאון הזמני הפך לקבע – במות כל בכורי מצרים: "וַיָּקָם פַּרְעֹה לַיְלָה הוּא וְכָל עֲבָדָיו וְכָל מִצְרַיִם וַתְּהִי צְעָקָה גְדֹלָה בְּמִצְרָיִם כִּי אֵין בַּיִת אֲשֶׁר אֵין שָׁם מֵת".

בהחשכת ארץ מצרים, מכת החושך החמירה את הסבל שהעם המצרי ידע במכה שקדמה לה, כאשר הארבה החשיך וכיסה את הארץ: "…הִנְנִי מֵבִיא מָחָר אַרְבֶּה בִּגְבֻלֶךָ. וְכִסָּה אֶת עֵין הָאָרֶץ וְלֹא יוּכַל לִרְאֹת אֶת הָאָרֶץ… וַיְכַס אֶת עֵין כָּל  הָאָרֶץ וַתֶּחְשַׁךְ הָאָרֶץ…". מחד – ההחשכה במכת הארבה הוחמרה במכת החושך, אך מאידך, מכת הארבה החמירה את השמדת היבול שבמכת הברד שקדמה לה: "…וְאָכַל אֶת יֶתֶר הַפְּלֵטָה הַנִּשְׁאֶרֶת לָכֶם מִן הַבָּרָד וְאָכַל אֶת כָּל הָעֵץ הַצֹּמֵחַ לָכֶם מִן הַשָּׂדֶה".

מכת הברד, אשר פגעה ביבול, נועדה להמחיש לפרעה את כוחו של הקב"ה: "כִּי בַּפַּעַם הַזֹּאת אֲנִי שֹׁלֵחַ… בַּעֲבוּר תֵּדַע כִּי אֵין כָּמֹנִי בְּכָל הָאָרֶץ… בַּעֲבוּר הַרְאֹתְךָ אֶת כֹּחִי וּלְמַעַן סַפֵּר שְׁמִי בְּכָל הָאָרֶץ". באמצעות מכת הברד הנמטרת משמים, הקב"ה המחיש לפרעה את כוחו הגדול – אשר אינו מוגבל לארץ בלבד. בכך, מכת הברד העצימה ביותר את הרושם הקודם שהותיר מכת השחין, אשר אף היא ניחתה משמים – מתוך האבק שמשה זרק מעפר ארץ מצרים: "וּזְרָקוֹ מֹשֶׁה הַשָּׁמַיְמָה… וְהָיָה לְאָבָק עַל כָּל אֶרֶץ מִצְרָיִם".

מכת השחין המשיכה את שרשרת המכות על מצרים, ההולכת ונקשרת ממכה אחת לחברתה. בעוד שמכת הדבר הקודמת הביאה לחולי בבהמה לבדה: "הִנֵּה יַד ה' הוֹיָה בְּמִקְנְךָ אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה…", הרי שבמכת השחין שבאה לאחריה נוספה גם המחלה באדם: "וַיְהִי שְׁחִין אֲבַעְבֻּעֹת פֹּרֵחַ בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה".

אפליה מתקנת

במכת הדבר, שהביאה לחולי במקנה, הקב"ה המחיש לעם המצרי את כוחו להפלות בין מקנה מצרים למקנה ישראל – הזהים בחיצוניותם: "וְהִפְלָה ה' בֵּין מִקְנֵה יִשְׂרָאֵל וּבֵין מִקְנֵה מִצְרָיִם וְלֹא יָמוּת מִכָּל לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל דָּבָר". בכך, מכת הדבר חיזקה את הרושם הקודם ממכת הערוב, שבמהלכה הקב"ה המחיש לראשונה את כוחו להפלות בין אזורי המושב הנפרדים של מצרים וישראל: "וְהִפְלֵיתִי בַיּוֹם הַהוּא אֶת אֶרֶץ גֹּשֶׁן… לְבִלְתִּי הֱיוֹת שָׁם עָרֹב…וְשַׂמְתִּי פְדֻת בֵּין עַמִּי וּבֵין עַמֶּך…".

החוליות בשרשרת המכות ממשיכות לחבור יחד. מכת הערוב, שעיקרה כנראה נזק מבעלי חיים (יש טוענים שמדובר בחרקים או מכרסמים), ממשיכה את ה'קו' של הכינים. אלא שבעוד הראשונים הביאו על מצרים סבל בלבד, במכת הערוב החיות אשר עלו על מצרים הביאו אף להשחתת הארץ: "תִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ מִפְּנֵי הֶעָרֹב".

המהלך המתמשך של המכות, אשר מתעצם ממכה למכה, קושר כל מכה לאחת מתופעות המכה הקודמת, כאשר המכה החדשה מחמירה את הקודמת. באותו האופן, כאשר הכינים החיות מילאו את העפר בארץ מצרים: "כָּל עֲפַר הָאָרֶץ הָיָה כִנִּים", נמשכה והוחמרה תוצאת המכה שקדמה לה – אשר לא מילאה את העפר, אלא רק כיסתה את פני הארץ בצפרדעים: "וַתַּעַל הַצְּפַרְדֵּעַ וַתְּכַס אֶת אֶרֶץ מִצְרָיִם".

קשרה של מכת הצפרדע עם מכת הדם שלפניה ברור אף הוא. מכת הדם הבאישה רק את מי היאור בדגה המתה: "וְהַדָּגָה אֲשֶׁר בַּיְאֹר מֵתָה וַיִּבְאַשׁ הַיְאֹר…". אך במכה הבאה העם המצרי חש היטב כיצד סבלו הולך ומתפשט, שעה שראה כיצד הצפרדעים עולות מהיאור, ומכסות גם את הארץ בריח מבאיש: "נְטֵה אֶת יָדְךָ בְּמַטֶּךָ עַל הַנְּהָרֹת עַל הַיְאֹרִים… וְהַעַל אֶת הַצְפַרְדְּעִים… וַיִּצְבְּרוּ אֹתָם חֳמָרִם חֳמָרִם וַתִּבְאַשׁ הָאָרֶץ". 

לא זו אף זו

תיארנו מאחרית עד ראשית – כיצד מכות מצרים חוברות יחד לכלל שרשרת אחת של מכות. כל אחת מהמכות הלכה והעצימה את אחת מתופעות המכה שקדמה לה. נדרשנו להמחיש את המהלך הזה בפסוקים, שכן שרשרת המכות נוצרת על ידי חזרה על עיקרון של מבנה קבוע הקושר בין המכות, בעוד תוכן המכות משתנה ממכה אחת לחברתה. עם זאת, הקשר הזה אינו פיוטי בלבד, ולעם המצרי – אשר עליו ניחתו המכות במצרים – הקשר הזה היה ודאי מוחשי ביותר.

המקצב של מכות מצרים, על פי נוסחה הולכת וגוברת של "לא זו אף זו", אינו מאפשר לרישומן של המכות לפוג. בכל מכה רושם המכה הקודמת ממשיך להדהד, ולהתעצם. בכך, המכות ניחתות על מצרים בשרשרת המחזקת את הלחץ. עוצמת הרצף בשרשרת המכות דומה לתיאור עוצמת המכות הבאות על איוב: "עוֹד זֶה מְדַבֵּר וְזֶה בָּא". ביטוי זה מדגיש את הסבל של איוב כאשר המכות ניחתות עליו בשרשרת. בטרם עיכל את האסון הראשון נחת השני, וכך הלאה.

בהגדת הפסח אנו מזמרים את הפיוט "חד גדיא", החורז אירועים נפרדים לשרשרת שבסופה נגלית יד ההשגחה העליונה. עוד לפני מכת הבכורות, העם המצרי מבין שיד ההשגחה, אשר הכתה אותם בדם – היא אשר הכתה אותם בצפרדע, בכינים, בערוב, בדבר, בשחין, בברד, בארבה ובחושך. אין פלא אפוא שהתורה מעידה על השינוי שחל ביחסו של העם המצרי: "וַיִּתֵּן ה' אֶת חֵן הָעָם בְּעֵינֵי מִצְרָיִם גַּם הָאִישׁ מֹשֶׁה גָּדוֹל מְאֹד בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּעֵינֵי עַבְדֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי הָעָם".

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', כ'ה בטבת תשע"ב, 20.1.2012 

 

מודעות פרסומת

פורסמה ב-19 בינואר 2012, ב-גיליון וארא תשע"ב - 754 ותויגה ב-, . סמן בסימניה את קישור ישיר. תגובה אחת.

  1. אבי ברנשטיין

    בהחלט דרך חדשה ומקורית לראות את הפרשה. מרחיב מאוד את ההסתכלות הרגילה של כל פרט בנפרד – והכל מתוך פשט הפסוקים!!

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: