מאיפה שואבים כוח? / אדמיאל קוסמן

 חידת האנרגיה הנפשית,יונתן שתיל; רמות-אוניברסיטת תל-אביב, תל אביב תשנ"ד

חיבה יתרה רוחש אני לאלו שיכולים לפשט תיאוריות קשות ומסובכות ולהציגן במבנים מסודרים ומובנים לכול. כותב מסוג זה ניחן באומץ, שכן קל הרבה יותר להסתתר מאחורי המגן העבה של הניסוחים המקצועיים, אלו שהופכים במשך הזמן לנוסחאות-השבעה-מאגיות פסידו-מדעיות, שאיש אינו יודע למה בדיוק הן מכוונות. ד"ר יונתן שתיל הוא בעיניי כותב מוכשר כזה. שתיל מציג בספר זה לפני הקורא בעברית פשוטה ומובנת ובאופן בהיר שלל תיאוריות סבוכות על הנפש ועל חידת האנרגיה המניעה אותה.

שתיל פותח בפרויד ובפסיכואנליזה – וממשיך בתורת יונג, הרטמן, רפפורט, סליי וקרל רוג'רס. ההסבר המוקדש לכל תפיסה פסיכולוגית מעין זו מוגש לקורא מנקודת-הראות המיוחדת של ספר זה: השאלה של האנרגיה הנפשית – מהו מקורה? מנין היא מגיעה אלינו ואימתי היא נחלשת; אולם, אגב כך, נכפל שכר הקורא, שכן גם יסודות קשים להבנה בתיאוריות הללו – אשר נדיר למצוא להם בעברית הסברים מובנים – זוכים כאן להארה מסבירת-פנים.

דוגמה אחת לכך היא השאלה הקשה של מקור האנרגיה הנפשית לפי פרויד: האם מדובר בריגוש פיזיולוגי המתרחש במערכת העצבים אשר מניע את האנרגיה הנפשית, או שמא בעולם נפרד מהגוף שבו מתרחשים אירועי הנפש? שתיל מוכיח בבהירות כי מעבר לבלבול הכללי שהיה לפרויד עצמו בנושא הזה (עמ' 33), הרי שברור לגמרי שבשלב מסוים עבר פרויד בלא להצהיר על כך במפורש מתפיסה ביולוגית טהורה של חיי הנפש לתפיסה מיתית – ואולי אפשר לומר רוחנית.

פריצת-הדרך הזאת חלה משעמד פרויד על כך שבחיי הנפש פועל לא רק הארוס כמניע-יחיד אלא גם יצר ההרס (התנאטוס); מרגע זה ברור שפרויד מזהה בחיי הנפש שני יסודות, שכדברי שתיל "מתמודדים זה עם זה בתהליכי הבריאה כולם: מחד גיסא, יצר החיים, המצרף, בונה ומקשר בין בני-האדם על-ידי אהבה ומשיכה, ומאידך גיסא, יצר המוות, המפריד ומבטל התחברויות בכל רמות החיים וחותר לפרוק כל מתח, עד לחידלון" (עמ' 28). והרי לנו במינוחי הפסיכואנליזה המודרנית תיאור החיים הנפשיים לאור שני קווי-היסוד של הבריאה על פי הקבלה: חסד ודין, היסוד המחבר כנגד היסוד המפריד.

ולא לחינם הזכרתי כאן את היסוד הקבלי, שכן בחלק השני של הספר עורך שתיל ניתוח מרתק של האנרגיה הנפשית לפי היסודות הקבליים והחסידיים.

לאחר שהוא מציג ניתוח מפורט של תורת האנרגיה הנפשית הקבלית ושל ההבדל בינה ובין התורות הפסיכולוגיות המודרניות (עיקר ההבדל הוא כמובן בהנחה המטפיזית הקבלית שהאנרגיה נקלטת על ידי האדם כשפע רוחני מ"בחוץ", ראו עמ' 173), ניגש שתיל להצגת דוגמה של תפיסה חסידית-קבלית, והוא בוחר לשם כך בחסידות ברסלב. שתיל מנסח – בעקבות מחקר שערך ופרסם בעבר – כיצד נוהגים חסידי ברסלב לעורר בעצמם אנרגיות וכוחות נפש מחודשים כאשר הם חשים עצבות או ניתוק מהמקורות של האנרגיה הנפשית.

טכניקות ברסלביות אלו – אם נרצה למנותן בקצרה על-פי שתיל – הן אלו: זיכוך – הפיכה מודעת של נפילה לעצבות לאנרגיה של שמחה; בירור – עבודה הקשורה לשיפור המידות, והיא כוללת פעילות לניקוי הסיגים שדבקו בנו ודלדלו את מקור האנרגיה. החסיד שואף כך להגיע לפשטות, לביטול האגו, להתחדשות הכוחות ולשלוות הנפש שמקורה במידת הביטחון; חילוץ – במצבי נפילה ודכדוך פועל החסיד לחידוש האנרגיה הטובה באמצעות התבודדות ושיחה פשוטה וכנה עם הא-ל; סילום: יצירת איזון בין הרצון להתעלות ("רדיפת המוחין") ובין דרישת האחריות של חיי היומיום ("הכוח המעכב"), איזון המביא להרחבת-הדעת, אמונה וקדושה בחיי היומיום; פענוח: טכניקה זו מיועדת להרגיל את החסיד לא לחשוש מ"מניעות" הגורמות לנפילת אנרגיה, אלא להקשיב היטב לזרם האירועים שבתוכם אנחנו "תקועים" – ולראות בכל אחד מהם שאלה המופנית אל המאמין ישירות מיד הא-ל כדי שיענה עליה תשובה נכונה.

לסיכום, ספר זה של יונתן שתיל לא רק פוקח עיניים ומסביר באופן בהיר את יסודות התיאוריות הפסיכולוגיות המודרניות – הוא גם מקנה לקורא ידע בסיסי על התורות הקבליות והחסידיות, ואף מציג באופן מקורי תורות אלו כדי שיוכלו לתרום לבניית דרכי תגובה יצירתיות לקשיי היומיום הפנימיים; דרכי תגובה שיסייעו לנו לצבור אנרגיה מחודשת כשאנו נתונים במצבי ירידה, דכדוך-נפשי ודיכאון.

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', כ' בתמוז תשע"א, 22.7.2011

מודעות פרסומת

פורסמה ב-21 ביולי 2011, ב-גיליון מטות תשע"א - 728, ישן מפני חדש / אדמיאל קוסמן ותויגה ב-, , . סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: