שליחות נשית בגל"צ / עליזה לביא

 

את קריאתה של תנועת בני עקיבא להצטרף לתקשורת צריך לתרגם למהלך מעשי שיקרא ויפעל לשילובן של בנות דתיות בגלי צה"ל

באדיבות אתר המכינה הקדם צבאית לבנות דתיות 'צהלי'

גולני או גל"צ? קורס הו"ד או דובר צה"ל? סיירת מטכ"ל או במחנה? לא לכל אחד ולא לכל אחת יש אפשרות לבחור בין השניים. ככלות הכול, מדובר בשני מסלולי שירות צבאי שונים מאוד זה מזה, כך שרק לעתים רחוקות יימצאו מי שמתאימים לשניהם. אך יש מי שמבחינתם זוהי שאלה מעשית, ותנועת הנוער בני עקיבא מיצבה אותה גם כשאלה ערכית.

המועצה הארצית של בני עקיבא שהתכנסה בחודש שעבר דנה באחת מוועדותיה בנושאי תרבות ותקשורת. העיתונאי אלישיב רייכנר סיפר לחברי הפאנל ולקהל: "לאחרונה פנה אלי תלמיד ישיבת הסדר. הוא בעל פרופיל קרבי ובמקביל הוא נמצא בשלב מתקדם בהליך המיונים לגלי צה"ל ומתלבט מה לעשות". כאשר הועמדה השאלה להצבעה, הושג במפתיע רוב לגלי צה"ל. הנימוק: הצורך להשפיע על התקשורת מבפנים.

במבוא המפורט להחלטה הוסבר: "התנועה קוראת לחניכיה ולבוגריה לעסוק ביצירה תרבותית ובעשייה תקשורתית מתוך תחושת שליחות והגשמה, ובמטרה להביא לידי ביטוי את עולמם הערכי שעליו התחנכו בתנועה".

אין הכוונה שמחר בבוקר ההסדרניקים, בוגרי המכינות ובוגרי מגמות התקשורת בתיכונים הדתיים, באולפנות ובישיבות יצבאו בהמוניהם על תחנת הרדיו הצבאית ביפו, אך בהחלט יש כאן אמירה חשובה: ההכרה בכך שמי שרוצה להיות חלק מהציבור הישראלי, לנהל דיאלוג ולהשפיע, צריך לפעול בכל התחומים. בישראל של 2011, מה לעשות, מי שבתקשורת משפיע הרבה יותר ממי שבחזית. לאור מגמת ההסתגרות וההתחרדות של חלקים ניכרים בציבור הדתי-לאומי, זוהי בהחלט תפיסה מרעננת. אולי זה סוג של געגוע של בני הדור הצעיר אל חזון המייסדים, אולי השלכות החלטת התנועה בוועידה הקודמת (תשס"ח) להיות תנועה של עם. לא פלא שמזכ"ל בני עקיבא, הרב בני נכטיילר, הפורש מתפקידו לאחר חמש שנים עמוסות שבהן היטיב להלך באופן מושכל וברגישות בין שלל הדעות ומגוון הקולות, הרשה לעצמו לומר באופן ברור את שלמד מניסיונו; דברים שאולי בעבר היה נזהר מלבטאם באופן כה ברור:

זו השנה הראשונה שבמועצה של התנועה יש ועדה העוסקת ספציפית בתרבות ובתקשורת, דבר הנובע מההבנה שהתקשורת היא דבר חשוב ובעל השפעה על החברה הישראלית. אנחנו כבני עקיבא לא יכולים להדיר את רגלינו מהתקשורת, ואדרבה, אנו מעודדים את בוגרינו להיכנס לעולם זה, עם האופי והערכים המיוחדים שלנו.

רוב נשי

אלא שזו בדיוק הבעיה. מי בציבור הדתי ילך לגלי צה"ל? מי זה אנחנו? ומי אלו בוגרינו? את מי מכוונים ועל מי אוסרים? על מי ממליצים ואת מי מדירים? נניח בצד את השאלות האם התחנה הצבאית כן מקבלת דתיים שלא יהיו מוכנים לעבוד בשבתות ובחגים, או למה בקורס האחרון לא צלחו חיילים וחיילות דתיים את קו הסיום, ואיך זה שלראשונה מזה שנים אין בתחנה נציגות חדשה למגזר. אלו שאלות מעשיות, אך כאן נעסוק בצד השני של היחסים.

בשנים האחרונות הפכו נשים להיות הרוב בקורסים של התחנה. כבר ב-2008 השתתפו בקורס 26 בנות לעומת ארבעה בנים בלבד. השינוי נובע הן מהחלטה ברורה של צה"ל לייעד כמה שיותר בנים לתפקידי לחימה ותומכי-לחימה, והן מהחלטה שבנות ישרתו בגל"צ שירות של שלוש שנים, בדיוק כמו הבנים. "במיונים בשנים קודמות היה שיקול של אורך השירות, כי אם היו משבצים גם אז רק בנות, אחרי שנתיים הייתה מצוקת כוח אדם משמעותית", הסביר גורם בתחנה. "היום השיקול הזה לא קיים והם באמת יכולים להרשות לעצמם לבחור רק את הטובים ביותר, גם אם אלו רק בנות או רק בנים". מכל מקום, כעובדה, לגלי צה"ל מתקבלות בעיקר וכמעט רק בנות.

אך הציבור הדתי-לאומי, על חלק ניכר מהחניכים והמדריכים בבני עקיבא, אינו מכוון את בנותיו לצה"ל אלא מעודד אותן ללכת לשירות לאומי. איש אינו מזלזל בתרומה הברוכה של בנות השירות; להיפך: הן תורמות המון, בתנאים לא פשוטים, ולא פחות (ואולי אף יותר) מאשר חיילות. אלא שדרך השירות הלאומי קשה להשפיע על השיח התקשורתי בכלל, ובלתי אפשרי להשפיע על גלי צה"ל בפרט. מה גם שרק כ-30% מבנות השירות הלאומי משרתות שנתיים (וזה נושא למאמר נפרד).

אם צירי המועצה הארצית של בני עקיבא סבורים שיש חשיבות לנוכחות דתית בגל"צ – והם בהחלט צודקים בכך – הרי שהם חייבים להכיר בתנאים הנדרשים ולבצע שינוי תפיסתי משמעותי עוד יותר. ראשית, יש להכיר בכך שפוטנציאל הגיוס לגלי צה"ל מצוי בראש ובראשונה בקרב הבנות. שנית, חובה להציג לבנות העומדות בצומת הדרכים של שירות צבאי או לאומי את השירות בגל"צ כמשימה ראויה ולכוון את הטובות שבהן לנסות להתקבל לשירות בתחנה. כאשר הציונות הדתית תשדר לבנותיה כי היא רואה בשירות הבת הדתית בגל"צ מקבילה ערכית לשירות היוקרתי ביחידות העילית הקרביות, תחל הנוכחות בגלי צה"ל לקבל את המשקל הראוי.

לפרוץ את הדרך

לא ניתן כמובן להתעלם מבעיות אפשריות שעלול לגרום השירות ביחידה זו לעולם הדתי של המתגייסת. ברם, אסור שחשש זה יהווה בלם בפני המתגייסות. ראוי להזכיר שרק לפני שנים לא רבות ביחס היו יחידות קרביות, ובעיקר היוקרתיות ביותר, יחידות סגורות שלחובשי כיפות לא הייתה בהן דריסת רגל. מאמץ חינוכי מתמשך מחד ומוטיבציה גבוהה מאידך הביאו לשינוי תמונת מצב זו במאה ושמונים מעלות. אין בלבי ספק שאותם פורצי דרך שסללו את הנתיב לבאים אחריהם ביחידות העילית התמודדו גם הם עם בעיות לא פשוטות.

גיוס הבנות הדתיות לצה"ל מצוי בעיצומו של שינוי כולל שבו הולך וגדל מספרן של בנות דתיות המשרתות בתפקידים איכותיים ביותר התורמות תרומה ממשית לביטחון המדינה. שינוי זה נתמך בסיועו הנמרץ של הצבא המעוניין לנצל את הפוטנציאל האנושי הטמון באוכלוסייה ערכית זו ומוכן לספק את התנאים הנדרשים במלואם בהתאם. כך למשל, עמותת "אלומה", הפועלת בשיתוף פעולה עם אגף כוח האדם של צה"ל, רבנים ואנשי חינוך דתיים, מסייעת לקבץ את הבנות הדתיות לשירות משותף ומשמעותי בתפקידים איכותיים בצה"ל, תוך התחשבות בצורכיהן האישיים ויצירת תנאים מתאימים, מוקפדים ומלווים לשמירה על אורח החיים הדתי. העמותה הוכרה כגוף יועץ לצה"ל, וביום העצמאות האחרון הוענקה לה תעודת הוקרה משר הביטחון על תרומת הנוער לצה"ל.

למרבה הצער, בתי ספר תיכוניים דתיים רבים, ובראשם האולפנות, מונעים מנציגות אלומה לבוא בשעריהם, שמא חס וחלילה יתפרש הדבר כעידוד לשירות בנות בצה"ל. כך יוצא שבנות המבקשות לשרת בצבא שירות משמעותי ומותאם אינן יודעות על מגוון המסלולים, אינן נחשפות בעוד מועד לאפשרויות הקיימות ומוצאות עצמן בשלבים מאוחרים מנותקות מכל עזרה וסיוע.

רוצים לשנות – מצוין. רוצים להשפיע – כך צריך. אבל לפני כן חשוב להבין ולזכור שמי שרוצה להטביע את חותמו על החברה הישראלית, יכול לעשות זאת רק כחלק ממנה.

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', י'ג בתמוז תשע"א, 15.7.2011

Advertisements

פורסמה ב-14 ביולי 2011, ב-גיליון פינחס תשע"א - 727 ותויגה ב-, , . סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: