כפרתו של מתנשא / עוזי בטיש (לפרשת מצורע)

 

נגעיו של המצורע ופרטי טהרתו נועדו להוליך את החוטא בגאווה ובהתנשאות אל הנמיכות ואל שפלות הדעת

איור: מנחם הלברשטט

הֲלֹא טוֹב אֲמָנָה וּפַרְפַּר נַהֲרוֹת דַּמֶּשֶק מִכֹּל מֵימֵי יִשְרָאֵל הֲלֹא אֶרְחַץ בָּהֶם וְטָהָרְתִּי וַיִּפֶן וַיֵּלֶךְ בְּחֵמָה (מלכים ב ה, יב).

נעמן, שר צבא ארם, גיבור חיל מצורע, יעשה לימים דבר שמנוגד לאישיותו באופן נחרץ. ממרומי גדולתו כאיש צבא גיבור (כתוצאה מקרית לחלוטין; ילקוט שמעוני סימן רכב) הוא יענה לשמע שפחת אשתו וילך לנביא אשר בשומרון להירפא.

נעמן נעמד מול ביתו של הנביא, ושליחו של הנביא מודיע לו שירד לטבול בירדן ובכך יתרפא מצרעתו. תגובת נעמן נרגנת ומתוסכלת. הוא בז לירדן ולנביא ומתהדר באמנה ופרפר, נהרות דמשק, שקרוב לוודאי שהיו איכותיים יותר ועמוקים יותר, וצלילותם משכנעת יותר כ'מי מרפא' מהירדן העכור. אך הוראת הנביא אינה אלא מרשם בדוק לרפואתו של זה. הנביא אלישע מכיר מכוח הבנתו ומכוח ראייתו הרוחנית את הפרסונה העומדת מול ביתו. גאוותן, נשוא פנים ורם דרג, שצרעתו היא תוצר קלאסי של תכונותיו השליליות.

נעמן איתן בדעתו לא לטבול במימי הירדן. הגאווה וההתנשאות אוחזות בו כמו צרעתו. נתיניו באים איתו בדברים ומשכנעים אותו לטבול בכל זאת דווקא במימי הירדן. אך הירדן לשיטת נעמן הוא ירידה; וכי לא יעדיף את אמנה ("תשורי מראש אמנה"; שיר השירים ד ח) המתנשא והצלול (מזוהה כיום כנהר ברדה) החוצה את דמשק? בכל זאת, נעמן מתרצה לתחנוני עבדיו, יורד לירדן וטובל, ובשרו שב כבשר נער קטן. הנה המרפא. ירידה לצורך רפואה. כל מהות הצרעת היא 'השפל עצמך וינשאך המקום…'. נעמן מבין לפתע את המסתורין שבבקשת הנביא אשר בשומרון.

הצרעת ונגעיה השונים הם תולדה של גאווה והתנשאות. היא באה לאדם על כשליו הערכיים והמוסריים כלפי הסובבים אותו. המצורע נגוע בחטא היוהרה. הוא גאוותן ומתנשא על חבריו. הוא מבודד את האנשים שאינם לרוחו בהוצאת שם רע, משפיל אותם, תולה בהם רבב ומרבה בגנותם למען מטרה אחת – להשפילם לעומתו כדי שינודו חברתית ובכך ישגב עצמו.

החטא ועונשו

"אָדָם כִּי יִהְיֶה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ שְׂאֵת אוֹ סַפַּחַת אוֹ בַהֶרֶת".

השאת, הספחת והבהרת, לכולן מכנה משותף אחד – נגעים צרעתיים שמחולקים קטגורית לפי ה'כשל החיסוני' שהמצורע מייצר, והכול לפי רמת הכשלים הערכיים-מוסריים שלו. שאת = התנשאות (שיא), נשוא פנים, אדם המתנשא על רעהו, מתגדל לעומתו. התוצאה –  tumor – גידול; תפיחה כלשהי בגוף שמקורה בריבוי חריג של תאים. ספחת = לספח אליך, להרבות על מה שיש לך, עוד ספח ועוד ספח. התוצאה –psoriasis  – מחלת עור כרונית שכיחה המאופיינת בכתמים אדומים דלקתיים המכוסים בגלד. בהרת = אלה ש'מבהירים' כל הזמן דברים בצורה קיצונית ורברבנית, שהאמת שלהם נהירה יותר משל אחרים, המדברים ממרומי הבנתם המוחלטת. התוצאה –– vitiligo  כתם בהיר או לבן על העור הנובע מהעדר פיגמנט.

כל הנגעים הללו מאופיינים ושיטתיים. יש בהם להביא לידי זהירות, הישמרות ותיקון המידות. משה אומר לפני הא-ל: "וְהֵן לֹא-יַאֲמִינוּ לִי, וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי. כִּי יֹאמְרוּ, לֹא-נִרְאָה אֵלֶיךָ ה'…"' ותשובת הא-ל אליו היא: "וַיֹּאמֶר ה' לוֹ עוֹד, הָבֵא-נָא יָדְךָ בְּחֵיקֶךָ, וַיָבא יָדוֹ בְּחֵיקוֹ; וַיּוֹצִאָהּ, וְהִנֵּה יָדוֹ מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג". וכבר הסבירו חז"ל שנענש כך על שדיבר בגנותם של בני ישראל. נמצא שהצרעת ונגעיה הם מידה כנגד מידה.

עוד נראה מפרשת המצורע כי כל מעשי הטהרה הם סימבולים לעניין חטא ההתנשאות והגאווה, והתיקון נעשה באמצעות הנמיכות וחלישות החיל. שתי הציפורים החיות – שמצפצפות בקולן – הן איזכור להוצאת הלשון הרע של זה. עץ הארז הוא איזכור להתנשאותו של זה. שני תולעת ואזוב הם איזכור לתקוות אנוש רימה. שחיטת הציפור האחת וכל הפריטים המובאים אל הכהן המוטבלים בדמה – רמז לאמירת הלשון הרע שיועדה ל'שחוט' את הנפש שדובר בה. בהזאה ובטיהור ולבסוף בשילוח הציפור החיה על פני השדה נגיע כמעט להיטהרות מוחלטת למצורע, אך לא לפני הגילוח המאסיבי בגופו, וגם פה במקומות גבוהים כמו הראש, הזקן וגבות העיניים.

קשה שלא לראות את ההקבלות לחטא ועונשו או לעבירה ולתקנתה. המצורע הוא מתנשא והוא יתרפא רק אם ישפיל עצמו, רק אם יבין שכל המתגאה מורד הוא במלכות שמים. הישמר בנגע הצרעת ובכך השפל עצמך וינשאך המקום.

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', ד' בניסן תשע"א, 8.4.2011

פורסמה ב-7 באפריל 2011, ב-גיליון מצורע תשע"א - 713, הגיע למערכת - פרשת שבוע ותויגה ב-, , , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 2 תגובות.

  1. מעניין – וטוב לדעת.וכבר נאמר היכן שהו כי הגאווה היא החטא הגדול ביותר.

  2. כתבה נהדרת, תמציתית וחבל שלא ציינתם מי הוא הכותב

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: