הסמ"ך של יוסף / שמואל יניב

עובדה מרתקת: מאדם ועד יוסף אין בשלשלת הדורות שום סמ"ך – אות המסמלת סיבוכים, ונקשרת להתמודדות עם כוחות הטומאה

 

סוד האותיות הוא מופלא ביותר. כל האותיות מאותתות ומגלות את ייחודן. במאמר זה נגלה מקצת מהפלא של האות סמ"ך.

תופעה מרתקת! האיש הראשון באילן היוחסין היהודי שבשמו מופיעה האות סמ"ך הוא יוסף. בעשרת הדורות הראשונים, שבהם יש 20 שמות, נעדרת סמ"ך. בעשרת הדורות הבאים, דרך שם בן נח שיש לו 26 צאצאים, שוב אין סמ"ך. לשם השוואה – לחם בן נח יש שבעה צאצאים שבשמם מופיעה סמ"ך.

בכל צאצאי אברהם, מישמעאל, מקטורה ומהמשפחה המורחבת, אין באף שם סמך, להוציא את יסכה (שחז"ל טרחו ללמדנו ששמה הומר לשרה, כלומר הסמ"ך הומרה לשי"ן). בכל צאצאי יצחק אין סמ"ך, ואפילו בין צאצאי עשו, כארבעים במספר (בראשית ל"ו), אין כל סמ"ך.

רק אצל יוסף, הראשון שבשמו מופיעה סמ"ך, מופיע ריבוי של 'סמכים': רעייתו אסנת, כתונת הפסים, בית האסורים, רעמסס – וכן ביטוי המעיד על צדקתו 'וינס' המופיע ארבע פעמים בזה אחר זה.

אות מסובכת

בעיון מתברר שהסמ"ך עוסקת במצבים מסובכים, כגון: גוסס, רומס, סריס, סובל, סוחט, נסוג, אספסוף, חיסל, כעס, הסתבך, קרס, ועוד כ-200 תיבות המעידות על סיוטים, אסונות, סיאובים וסיבוכים. כמו כן מופיעה הסמ"ך בסמלי רוע כגון: סמאל – מלאך השלילה, סדום, סיסרא, טיטוס, אנטיוכוס, סנחריב (להרחבה: 'צפונות בתורה' חלק ז' עמ' 122-144).

לעומת זאת, בפרשיות שעוסקות בטהרה ובקדושה לא נמצאת האות סמ"ך. כך לדוגמה בשבע הפרשיות העוסקות בשבת, שהיא מעין עולם הבא (בראשית ב א'-ג'; שמות טז כ"ג- ל'; שמות כ ח'-י"א; שמות לא י"ב-י"ז; שמות לה א'-ג'; ויקרא כג ב'-ג'; דברים ה י"ב-ט"ו). גם בפרשת העינוי ביום הכפורים (ויקרא טז כ"ט-ל"ד), שחז"ל אומרים שבו אין השטן שולט, לא מופיעה כלל האות סמ"ך.

מיוחדת היא המנורה הדורשת שהשמן שבה יהיה כתית (מהטיפות הראשונות של עצירת הזית). יש בפרשת המנורה פירוט של פיתוחי הנוי כולל הגביעים, הכפתורים והפרחים. היא מסמלת את אורה הזך של התורה, ולכן אינה יכולה לסבול את האות סמ"ך. לפיכך הפכה המנורה להיות הסמל של האומה בטהרה. לכן, בשש הפרשיות שהתורה מייחדת למנורה (שמות כה ל"א-מ'; שמות כז כ'-כ"א; שמות לז  י"ז-כ"ד; שמות מ כ"ד-כ"ה; ויקרא כד א'-ד';  במדבר ח א'-ד'), שמסתכמות ב-1,521 אותיות (39*39) ישנן כל האותיות, להוציא סמ"ך. גם בתיאור משיחת המשכן בשמן המשחה (שמות ל כ"ג-ל') אין סמ"ך, וכן בפרשת תפילין (שמות יג יא"-ט"ז), ב"שמע ישראל" (דברים ה ד'-ח'), ובפרשת קבלת עול המצוות במצוות הציצית (במדבר טו ל"א-מ"א). כל אלו הן פרשיות יסוד האמונה, ואינן ראויות לאות סמ"ך שתהא בהן. גם בהקדמה לעשרת הדיברות (דברים ה א-ז) ובשני הפסוקים הראשונים של הדיברות, אין האות סמ"ך. גם ברשימת שמות בעלי החיים והעופות הטהורים אין האות סמ"ך. לעומת זאת, בבעלי החיים והעופות הטמאים יש מספר לא מבוטל של 'סמכים' (חסידה, פרס וכו').

עם פינחס ואסתר

מדוע הסמ"ך שמתגלה כאות העוסקת בסיבוכים, בסילודים, במסווה ובסנוור, נמצאת דווקא אצל יוסף לראשונה? יוסף התנסה בניסיון הקשה מכל הניסיונות, ננטש על ידי המשפחה, נמכר כעבד על ידי אחיו, עצמו ובשרו, פותה על ידי אשת אדונו, נס על נפשו ושילם על כך בבית האסורים עשר שנים. כלומר, יוסף עובר מסכת של סיוטים וייסורים מסובכת ביותר, ועומד בזאת כנס, בזכות מורשת אברהם, יצחק ויעקב ומיצוי הבחירה האנושית אשר הפך אותו ליוסף הצדיק – ספירת היסוד. כלומר, מי שמתנסה במקום הקשה ביותר ועומד בניסיון הוא שהופך להיות נס – להתנוסס כסגולה. לכן מצויה הסמ"ך לעתים במקום הגבוה כמו במקום הנמוך.

גם פינחס שנלחם בסיאוב, בפריצות וביצר היסוד נגד זמרי בן סלוא, יש בשמו סמ"ך. ונראה שהדבר מכוון גם כלפי אסתר, ששמרה את טהרתה גם בהיותה בבית המלכות הפרסי. לכן על אסתר שמקור שמה הדסה אמרו חז"ל: "תחת הסרפד יעלה הדס". ובכניסה לארץ ישראל נזקקים להרוג את סיחון.

מכאן למדים שכל אדם המתנסה בניסיון מסובך ביותר, ועומד בו, הרי הוא זוכה להגיע לפסגה ולהיות סגולה מכל האנשים. ואם אינו עומד בו הוא גורם לאסון כדוגמת חטא המרגלים. נמצא שכדי להגיע למדרגה הגבוהה ביותר, נזקקים לעבור את כור ההיתוך של רעמסס, ואז זוכים להתגלות בסנה ובים סוף. רק אז ניתן להגיע לפסגה של סיני, ולהפוך לעם סגולה.

נוסיף עוד שבספרי הח"ן כתוב שיש בשמים רק 21 אותיות, ואין בשמים סמ"ך. הוכחה לכך היא שבכל פרשת בריאת העולם (בראשית א א'-ל"א, ובראשית ב א'-י') לא נמצאת האות סמ"ך, אך כל האותיות האחרות נמצאות. ועוד: בספרי הח"ן נכתב שהמילה שטן ראויה להיכתב בסמ"ך, ונכתבת בש' בכדי להקהות את חריפותה.

 

פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', י"ט בכסלו התשע"א, 26.11.2010

פורסמה ב-6 בפברואר 2011, ב-גיליון וישב תשע"א - 694 ותויגה ב-, , , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: